زوال تدریجی میراث آمریکا برای کردهای عراق

سرویس جهان- مرکز ویلسون در گزارشی تکان‌دهنده، از فروپاشی تدریجی فدرالیسم در عراق و از دست رفتن دستاوردهای کردها در این راستا خبر می‌دهد.

به گزارش کردپرس، مرکز ویلسون در آمریکا، در تحلیلی به وضعیت فدرالیسم در عراق و موقعیت اکنوین قالیم کردستان متاسر از گنجاندن این نظام سیاسی در قانون اساسی عراق، بعد از اشغال این کشور توسط آمرکیا در سال 2003 پرداخته است.

طبق این گزارش، فدرالیسم که زمانی به عنوان میراثی از تلاش‌های آمریکا برای اعطای خودمختاری به کردستان عراق شناخته می‌شد، اکنون در حال نابودی است.

به نوشته این مرکز، کردها که زمانی از فدرالیسم بیشترین بهره را می‌بردند، اکنون شاهد از دست رفتن تدریجی مزایای آن هستند.

از نظر مرکز ویلسون، دو عامل کلیدی در این میان نقش آفرینی می‌کنند:

  • رفراندوم استقلال سال ۲۰۱۷: این اقدام که با مخالفت شدید دولت عراق روبرو شد، تا حد زیادی آزادی عمل کردها را در چارچوب فدرالیسم محدود کرد.
  • حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر مالکیت دولت مرکزی بر منابع نفت و گاز اقلیم کردستان: این حکم، ضربه مهلکی به استقلال مالی کردستان وارد کرد و آنها را برای پرداخت حقوق کارمندان خود به یارانه‌های بغداد وابسته کرد.

مرکز ویلسون در این گزارش هشدار می‌دهد که فقدان استقلال مالی، عملاً ستون فقرات فدرالیسم را از بین برده و کردستان را در آستانه از دست دادن کامل اختیارات خود قرار داده است.

این تحلیل، آینده مبهمی را برای فدرالیسم در عراق ترسیم می‌کند و به طور ضمنی از مرگ تدریجی این نظام به عنوان میراثی از سیاست‌های آمریکا در منطقه برای عراق و اقلیم کردستان خبر می‌دهد.

کد خبر 2772963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha