شورای راهبری و مطالبات کردها/ محمدسلیم عباسی

محمدسلیم عباسی در یادداشت پیش رو با اشاره به تشکیل شورای راهبری برای پیشنهاد گزینه های کابینه دولت معتقد است: در این شورا و در راس آنها نمایندگان اقلیت‌های قومی و مذهبی آن باید گوش و چشم مردمی باشند که از وضعیت موجود اداره کشور راضی نیستند و صدالبته هرگونه تساهل و تسامح از طرف آنان در این مسیر خیانتی از نوع جبران ناپذیر به مردم ایران است.

تقریبا واضح و مبرهن است که در دولت‌های گذشته اقلیت‌های قومی و مذهبی همواره در معرض تبعیض قرار داشته‌اند. بدایت این تبعیض از سرانه رفاهی، آموزشی، بهداشتی و خدمات‌ رسانی در مناطق محروم مرزی آغاز می‌شود و تا ممنوعیت داشتن یک باب مسجد ویژه اهل سنت در دل پایتخت ادامه دارد.

در بحث انتصابات هم وضع بر همین منوال است. پس از گذشت بیش از ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی و تشکیل کابینه ۱۳ دولت، تا کنون هیچ اهل سنتی نتوانسته‌است وزیر شود. گویا انتصاب استانداران نیز در کشور از قانون نانوشته عدم بکارگیری اقیلت‌های قومی و مذهبی تبعیت می‌کند بطوریکه هیچ استانی در کشور حتی استانهایی با اکثریت مطلق اهل سنت، رنگ استاندار سنی به خود ندیده‌اند.

استفاده از ظرفیت‌های ممتاز علمی، اجتماعی، سیاسی و مهارتی قومی و مذهبی در رده‌های پایین دولت و قوه قضائیه هم اگرچه ممنوع نیست اما به عرف ناصوابی تبدیل شده است که می‌تواند دلیل انزوا، سرخوردگی و یا مهاجرت آنها باشد. امروزه در حالی استفاده انگشت شمار و مصلحتی از این افراد به سنت سیئه‌ تبدیل شده است که بیشتر از هر زمانی نیاز به انسجام داخلی و وفاق ملی و همگرایی واقعی به چشم میخورد.

هرچند میزان مشارکت مردم در انتخابات‌های اخیر نشان داد که حاکمیت باید در تغییر قواعد بازی تجدید نظر کند اما این تغییر قاعده و زمین برای اقلیت‌ها و مذاهب از حساسیت بیشتری برخوردار است. اهل تسنن و بلاخص مردم کرد و بلوچ و... در حالی با رای بالای ۸۵ درصد از مسعود پزشکیان استقبال کرده‌اند که نه تنها عاشق چشم و ابروی هیچ رجل سیاسی نیستند بلکه با دیده تردید به تغییر در وضعیت اسفبار موجود می‌نگرند و آخرین نفس‌های اعتمادشان نیز به دولت به شماره افتاده است.

بدون تردید استفاده از ظرفیت شایستگان کرد، بلوچ، عرب، ترک و ترکمن و ... از اهل سنت بعنوان وزیر، استاندار، سخنگو و معاون در کابینه دکتر پزشکیان می‌تواند یک تابو شکنی برای جلب اعتماد مذاهب و قومیت‌ها باشد. رفع تبعیض و اعمال عدالت در انتصابات کردهای اهل سنت استانهای کرمانشاه و آذربایجان غربی که بخش کثیری از جمعیت جغرافیای خود هستند در کنار برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف جهت رفع محرومیت از مناطق کرد و سنی نشین کشور، توجه به بهبود معیشت، حل و رفع مسئله فقر و مبارزه با سوءاثرات اجتماعی ناشی از آن که شغل کوله‌بری یک نمونه بارز از آنهاست. بخش انکارناپذیر و مهمی از مطالبه اقیلت‌های مذهبی و قومی است که نادیده گرفتن آنها در طولانی مدت عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

علی ایحال اکنون که دولت چهاردهم در حال شکل گیری است و مسعود پزشکیان برای تشکیل کابینه به تشکیل شورای راهبری انتخاب اعضاء همت گمارده است، این شورا و در راس آنها نمایندگان اقلیت‌های قومی و مذهبی آن باید گوش و چشم مردمی باشند که از وضعیت موجود اداره کشور راضی نیستند و صدالبته هرگونه تساهل و تسامح از طرف آنان در این مسیر خیانتی از نوع جبران ناپذیر به مردم ایران است.


 

کد خبر 2773028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha