روزنامه‌نگار کُرد ترکیه به مدت ۸ روز در اقلیم کردستان در بازداشت بوده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) از بازداشت مراد یازار، عکاس روزنامه‌نگار مطرح کُرد اهل ترکیه که مدت ۸ روز در زندان نیروهای امنیتی اقلیم کردستان به سر برده است، ابراز نگرانی کرد و از مقامات اقلیم کردستان خواست دست از بازداشت روزنامه‌نگاران بردارند.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری صدای آمریکا، مراد یازار عکاس و روزنامه‌نگار مطرح کُرد و اهل ترکیه پس از ۸ روز حبس در زندان نیروهای امنیتی اقلیم کردستان، در ۲۱ جولای آزاد شد و پس از آزادی به ترکیه بازگشت.

یگانه رضاییان، هماهنگ کننده موقت برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در واشنگتن گفت: «مقامات اقلیم کردستان به بازداشت و دستگیری روزنامه‌نگاران عادت کرده‌اند، ما عمیقاً نگران بازداشت ۸ روزه مراد یازار، عکاس روزنامه‌نگار مطرح در این منطقه هستیم و از مقامات می‌خواهیم بازداشت و تهدید روزنامه‌نگاران را فوراً متوقف کنند و به آنها اجازاه دهند آزادانه کار خود را انجام دهند».

بنا به گزارش CPJ، نیروهای امنیتی اقلیم کردستان در ۳۰ سال گذشته ده ها روزنامه‌نگار را دستگیر، تهدید و شکنجه کرده‌اند.

یازار، برنده جایزه پولیتزر در ۱۳ ژوئیه در شهر زاخو توسط نیروهای امنیتی اقلیم دستگیر و از او بازجویی شده است، به گفته خانواده وی، نیروهای امنیتی اقلیم او را به دلیل ورود تصادفی به یک منطقه ممنوعه که در آن عملیات نظامی ترکیه علیه حزب کارگران کردستان درحال انجام است، دستگیر و بازجویی کردند.

طبق اظهارات همسر او که صحت آنها توسط CPJ بررسی شده است، یازار هنگام کار بر روی یک پروژه داستانی درمورد رود دجله وارد آن منطقه شده و پس از مدتی  بدون هیچ اتهامی آزاد شده است.

گفته شده مأموران پاسپورت، گوشی و دوربین یازار را ضبط کرده و به وی اجازه تماس با خانواده و کنسولگری ترکیه در اربیل را نداده‌اند.

به گفته برادر و دو نفر از دوستانش، او حوالی ۱ بامداد روز دوشنبه، پس از آزاد شدن از زندان امنیت دهوک، به ترکیه بازگشته است.

CPJ با احمد رمضان، رئیس پلیس زاخو و علی عثمان، بازپرس دفتر امنیتی زاخو تماس گرفت اما هردو گفتند که هیچ اطلاعی درمورد روزنامه‌نگار نامبرده ندارند.

کد خبر 2773204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha