فرماندار چمچمال: ترکیه منطقه چمچمال را بمباران کرده  و عراق نیز در این باره بی تفاوت است

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ فرماندار شهرستان چمچمال اعلام کرد ترکیه از طریق پهبادهای جنگی خود روستاهای «توته‌قل» و «جله‌موردی» از توابع ناحیه آغجه‌له‌ر را بمباران کرد وی در این باره دولت عراق را به سهل انگاری در  حفظ امنیت آسمان این منطقه متهم کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، روز شنبه پهبادهای ارتش ترکیه روستاهای «جله‌موردی» و «توته‌قل» از توابع شهرستان چمچمال را بمباران کرد در این باره «رمک رمضان» فرماندار این شهرستان در گفتگو با صدای آمریکا اعلام کرد هنوز خسارات جانی ناشی از این حمله گزارش نشده است اما خسارات مادی زیادی به این روستاها وارد شده و درختان و جنگلهای این منطقه به آتش کشیده شده‌اند. بهانه ارتش ترکیه برای انجام این حملات حضور نیروهای حزب پ. ک.ک است گویا از ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ یک نیروی متعلق به این حزب در این منطقه مستقر شده است. اما فرماندار چمچمال این ادعا دولت ترکیه را رد می‌کند.

اگرچه دولت عراق به طور رسمی همکاریهای خود را با ترکیه برای انجام این عملیات نظامی ارتش ترکیه تایید نکرده است اما ناظران سیاسی بر این باورند که این تهاجمات با هماهنگی و موافقت دولت عراق انجام گرفته است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  در تاریخ ۲۲ ماه آوریل سال میلادی جاری در سفر خود به عراق و دیدار با مقامات این کشور تعداد ۲۶ توافقنامه و یادداشت تفهاماتی را در زمینه‌های امنیتی، بازرگانی، آب و "جاده توسعه" و زمینەهای دیگر منعقد کرد.

رمک رمضان ضمن انتقاد از عملکرد دولت عراق  افزود حفظ امنیت آسمان اقلیم کردستان در حوزه مسئولیت دولت عراق است اما این دولت در این باره سهل انگاری می‌کند.

از ماه مه سال ۲۰۲۲ این سومین بار است که منطقه آغجه‌له‌ر از سوی پهبادهای جنگی مورد حمله قرار می‌گیرد که در این باره انگشت اتهام به سوی ارتش ترکیه اشاره دارد در حالی که این منطقه حدود ۲۶۰ کیلومتر از مرز ترکیه فاصله دارد. اولین بار این منطقه در ماه مه ۲۰۲۲ مورد حمله قرار گرفت، که در پی آن یک خودرو شخصی که دو تن از ساکنین روستاها سرنشین آن بودند هدف قرار گرفت و هر دو نفر کشته شدند.

یکی از ساکنین منطقه جله‌موردی به صدای آمریکا اعلام کرد که حمله روز شنبه ارتش ترکیه به روستاهای جله‌موردی و توته‌قل خسارت جانی در پی نداشته است اما این مناطق در آتش سوخته‌اند.

کامران عثمان یکی از اعضای سازمان سی پی تی آمریکایی اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ارتش ترکیه ۱۵ بار خاک اقلیم کردستان را از طریق پهباد جنگی و آتش توپخانه مورد هدف قرار داده است که منطقه آمیدی توسط توپخانه و مناطق مرزی شهرستان چمچمال توسط پهباد هدف قرار گرفته‌اند و حملات دیگری هم نیز از طریق جنگنده‌های هوایی در مناطقی از استان سلیمانیه و اربیل انجام گرفته است.

وی افزود این حملات منجر به کشته شدن افراد غیر نظامی نشده است اما در پی آنها برخی از این مناطق طعمه حریق شده‌اند.

کد خبر 2773314

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha