جلسه شورای استان کرکوک به درخواست محمد شیاع سودانی به تعویق افتاد

جلسه شورای استان کرکوک قرار بود روز ۲۰۲۴/۸/۱ برگزار شود اما به گفته عضو اتحادیه میهنی کردستان در این شورا، جلسه با دستور نخست وزیر عراق به تعویق افتاده است.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، هوشیار هیجران، عضو شورای استان کرکوک در فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان گفت: پس از آنکه روز گذشته توافق شد که امروز نشست شورای استان برگزار شود، محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق از طریق خالد شوانی وزیر دادگستری عراق درخواست کرد این نشست به تعویق بیفتد، بنابراین امروز نشست شورای استان برگزار نشد.

شوخان حسیب، عضو شورای استان کرکوک در فراکسیون حزب دمکرات کردستان اعلام کرد که آنها از نشست شورای استان مطلع نشدەاند.

بر اساس گزارشات، اندک توافقی اعلام نشده وجود دارد مبنی بر اینکه اتحادیه میهنی با برخی از اعراب شورای استان و اعضای مسیحی، نشستی جهت انتخاب رئیس شورا و استاندار کرکوک، بدون حضور ترکمان‌ها و حزب دمکرات کردستان برگزار کنند، اما برخی از اعضای فراکسیون اتحادیه میهنی در مورد این توافق گفتند که "مطلع نیستند".

 روز چهارشنبه ۳۱ ژوئن ۲۰۲۴، پنج تن از اعضای اتحادیه میهنی و عضو اقلیت مسیحی در شورای استان کرکوک، درخواست تشکیل جلسەای برای انتخاب رئیس شورای استان کرکوک را به رئیس شورا، اعضای شورا و معاون استان در امور اداری و مالی ارسال کرده بودند.

با تعدادی از اعضای شورای استان از اقلیت‌های عرب و ترکمان تماس گرفته شد اما گفتند که برای جلسه شورای استانی مطلع نشدەاند.

 ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ انتخابات شوراهای استانی در عراق برگزار شد، نتایج نهایی توسط کمیته قضایی انتخابات تایید شد اما به دلیل عدم توافق احزاب، هنوز تکلیف پست استانداری کرکوک و دیاله مشخص نشدە است.

 پست استاندار و نحوه دریافت آن میان اقلیت‌های کرد، عرب و ترکمان، مانع اصلی تشکیل دولت محلی این استان است.

شورای استان کرکوک متشکل از ۱٦ عضو است، اتحادیه میهنی پنج کرسی، حزب دمکرات کردستان دو کرسی، اقلیت مسیحی یک کرسی، اعراب شش کرسی و ترکمان ها ۲ کرسی این استان را از آن خود کردەاند.

کد خبر 2773532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha