فریاد ملی برای نجات شاهرگ تنفسی ایران / عمار قادری

سرویس کرمانشاه _ عمار قادری فعال زیست محیطی در مطلبی به آتش سوزی های گسترده در جنگل‌های منطقه پرداخته و نقد عملکرد منفعلانه نمایندگان در این زمینه پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ وضعیت فاجعه‌بار آتش‌سوزی‌های گسترده و مسمتر در جنگل‌های زاگرس، به‌ویژه در مناطق پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر، کامیاران و مریوان، نشان از بی‌مسئولیتی و بی‌تدبیری مدیران و متولیان اجرایی و همچنین نمایندگان مجلس و نمایندگان ادوار دارد.

اما این بحران تنها به ناکارآمدی آنان محدود نمی‌شود؛ نبود آموزش‌های لازم در سیستم آموزشی کشور، اهمیت ندادن به مقوله محیط زیست و منابع طبیعی، کمبود امکانات مناسب برای پایش منطقه و مهار آتش، عدم واگذاری مدیریت بومی و سنتی، قوانین ناکارآمد و مصوبه‌های دست و پا گیر، و عدم تفویض اختیار به مدیران محلی، همگی به این وضعیت دامن زده‌اند.

بی‌توجهی به آینده‌نگری در بحث محیط زیست و منابع طبیعی، باعث شده است که این جنگل‌های بکر و منابع ارزشمند به خاکستر تبدیل شوند و غبار آن بر آسمان ایران سایه افکنده است.

جنگل‌های غرب ایران، شاهرگ تنفسی کشور، هر ساله با آغاز فصل گرما، با بی‌توجهی و نبود اقدامات پیشگیرانه و تجهیزات مناسب برای مهار آتش، با بحران‌های زیست‌محیطی جدی مواجه می‌شوند.

ارزش هر درخت بلوط کهنسال که نماد پایداری و حیات است، با بی‌مسئولیتی و عدم توجه مسئولین به راحتی به خاکستر تبدیل می‌شود.

نمایندگان مجلس که وظیفه قانون گذاری دارند و مسئولین محلی که وظیفه حفظ این منابع ارزشمند را دارند، در انجام مسئولیت‌های خود کوتاهی کرده‌اند. در واقع مبحث محیط زیست در اخر جز اولویت های دولت بوده، بی‌توجهی و عدم پاسخگویی به موقع آنان نه تنها زیست‌بوم زاگرس را نابود می‌کند، بلکه زندگی و معیشت ساکنان محلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و خسارات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.

مردم زاگرس نشین و دوستداران محیط‌زیست از نمایندگان خود انتظار دارند که با اتخاذ تدابیر فوری و کارآمد، از این شاهرگ تنفسی ایران حفاظت کرده و مانع از ادامه این نابودی مداوم شوند.

این وضعیت اسفناک نیازمند تغییر رویه اساسی در مدیریت بحران و حفاظت از محیط‌زیست است تا بار دیگر شاهد نابودی بی‌رحمانه جنگل‌های کردستان نباشیم.

نمایندگان مجلس باید به جای وعده‌های توخالی، اقداماتی عملی و موثر برای حفظ این میراث ارزشمند انجام دهند.

مردم کردستان و دوستداران محیط‌زیست از نمایندگان خود انتظار دارند که با اتخاذ تدابیر فوری و کارآمد، از این شاهرگ تنفسی ایران حفاظت کرده و مانع از ادامه این نابودی مداوم شوند. این وضعیت اسفناک نیازمند تغییر رویه اساسی در مدیریت بحران و حفاظت از محیط‌زیست است تا بار دیگر شاهد نابودی بی‌رحمانه جنگل‌های کردستان نباشیم. 

نمایندگان مجلس باید به جای وعده‌های توخالی، اقداماتی عملی و موثر برای حفظ این میراث ارزشمند انجام دهند. 

 

کد خبر 2773799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha