هشدار؛آینده علمی دانشگاه کردستان در خطر است

دانشگاه کردستان به عنوان یکی از قطب های علمی و فرهنگی کشور، تقش بی بدیلی در توسعۀ استان دارد. ظرفیت بالای این دانشگاه در تبادلات علمی و فرهنگی بین المللی بویژه با دانشگاه های اقلیم کردستان، اهمیت استراتژیک این دانشگاه را دوچندان ساخته است. وجود و تقویت مجموعه ای از شاخص های مهم علمی و فرهنگی مرهون سپردن امور به افراد شایسته و کارآمد است.

کرد پرس- اعضای هیأت علمی دانشگاه به عنوان واسطه العقد این شاخص ها، باید با دقت بالای علمی، بر اساس شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای و بدون دخالت دادن نظرات و سلایق شخصی گزینش شوند.

اخیراً در دانشگاه کردستان مواردی ناامید کننده مشاهده شده است که هویت علمی و فرهنگی این مرکز عالی آموزشی را با چالش مواجه خواهد ساخت. در نبود مدیریت کارآمد و دانش محور، دانشگاه کردستان به میدانی برای محفل گرایی و بر رأس نشاندن برخی کم ظرفیت های علمی تبدیل خواهد شد و طلایۀ این اتفاق ناگوار در یکی از حساس ترین دانشکده های آن مشاهده شده و در صورت تداوم بیتدبیری ها به سایر گروه ها و دانشکده ها نیز سرایت خواهد کرد.

 در فرایند جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه کردستان اعضای مصاحبه کننده یکی از گروه های این دانشگاه با انجام مصاحبه جهت مند و گاهاً فرمایشی، امتیازهای از پیش معلوم را به شخص خاصی (نورچشمی فرد مصاحبه کننده) اختصاص داده اند.

این در حالی است که از سویی روزمۀ پژوهشی و آموزشی این نورچشمی بسیار ضعیف تر از برخی متقاضیان جذب در این گروه است و از سویی دیگر، مدیر گروه و فرد مصاحبه کننده، اخیراً در فرایند جذب دانشجویان دکتری مرتکب تخلفی محرز شده و با دستکاری کردن فرم های پذیرش، بیش از 30 امضای همکاران خود را جعل کرده اند.

ریاست محترم دانشگاه به خوبی واقف است که این موضوع در جلسۀ دانشکده با حضور کارشناس حقوقی و کارشناس خط، به اثبات رسیده و بر اثر آن مدیر گروه نواستخدام و جویای نام! –که خود با وضعیت خاصی جذب شده بود- از سمت خود عزل گشته است.

پرسش اساسی این است که آیا نظر این افراد به عنوان اعضای هیأت علمی در جذب همکار آینده شان می تواند مشروعیت و مقبولیت داشته باشد؟!

آیا عزل از مدیرگروهی، تنبیهی کافی و متناسب با تخلف مذکور است؟ نفر دومی که با رتبۀ استاد تمام برای نخستین بار در حیات شغلی اش، نقش اصلی را در مصاحبه جذب هیأت علمی داشته و با همان یک بار لغزیده است و تخلفش در فرایند جذب دانشجوی دکتری محرز گشته و با طرح پرسش هایی بی ارتباط به رشتۀ تخصصی، متهم به انجام مصاحبۀ جهت مند و فرمایشی در جذب هیأت علمی است، چه پاسخی دارد که ارائه دهد؟ این استاد که گویا دست والایی در ادب عرفانی نیز دارد این بیت ابوسعید ابی الخیر را خوب به خاطر بسپارد:

مغرور مشو به خود که خواندی ورقی

زان روز حذر کن که ورق بر گردد

لازم است دانشگاه کردستان توضیح دهد که دقیقاً در این موضوع، چه برخوردی با ایشان داشته است؟ توضیح دهد که وزن سوابق علمی متقاضیان در فرایند جذب چقدر بوده است؟ پاسخ دهد که یک متقاضی با 17 مقاله که 11 مورد آنها علمی-پژوهشی با رتبه های الف و ضرایب تأثیر بالاست، داوری مجله علمی پژوهشی و داوری همایش بین المللی را در کارنامه دارد و دست کم 5 نیمسال در همان گروه ادبیات فارسی دانشگاه تدریس داشته و دست کم در دو مقطع تحصیلی از دانشجویان ممتاز گروه و دانشکده در همان دانشگاه کردستان بوده است، با چه معیار و شاخصی رد شده است؟

نور چشمی معرفی شده چه مقدار از این روزمه را با خود دارد و با چه معیاری پذیرفته شده است؟ خود افراد مصاحبه کننده که یک نور چشمی را برگزیده اند در طول دوران تحصیل و اشتغال خود در دانشگاه چند مقالۀ علمی در مجلات رتبه الف و برتر وزارت علوم منتشر کرده¬اند؟ آیا دانشگاه حاضر است افراد رد شدۀ معترض را با فرد پذیرفته شده با حضور هیأتی بی¬طرف از درون خود دانشگاه یا هر دانشگاه دیگری، مجدداً بر سر میز مصاحبه بنشاند و سوابق پژوهشی و توان علمی آنان را بار دیگر بسنجد؟ با کمال تأسف و تأثر، این شیرین کاری در گروهی رخ داده که گویا درس ادب تعلیمی را در دوران تحصیل دانشگاهی خود نیاموخته اند و از این پند حکیم سنایی غزنوی بی بهره مانده اند:

پیش از آن کاین جان عذر آور فرو میرد ز نطق

پیش از آن کاین چشم عبرت بین فرو ماند ز کار

پند گیرید ای سیاهیتان گرفته جای پند

عذر آرید ای سپیدیتان دمیده بر عذار

راستکاری پیشه کن کاندر مصاف رستخیز

نیستند از خشم حق جز راست‌کاران رستگار

یک سال از اعلام فراخوان جذب هیأت علمی دانشگاه ها، گذشته و تقریباً تمامی دانشگاه های سراسر کشور سه برابر ظرفیت نیروی مورد نیاز را به هیأت جذب وزارت علوم معرفی کرده اند و جذب این متقاضیان به مراحل پایانی رسیده است. اما گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان به دلایل نه چندان نامعلومی، هنوز هیچ فردی را به وزارت علوم معرفی نکرده است. طرفه آن که علیرغم عدم معرفی متقاضیان جذب به وزارت علوم، ساعتهایی برای تدریس دروس تخصصی به یکی از متقاضیان نورچشمی در نظر گرفته شده است. البته تدریس فارغ التحصیلان دکتری در گروه ها امری عادی است اما نور چشمی معلوم الهویه، به عنوان عضو هیأت علمی ساعات تدریس دریافت کرده است.

آقای رئیس هم یا در خواب خوش تابستانه تشریف دارند، یا این موارد را دیده اند و دم نمی زنند. به عبارتی یا مدیری غافل است یا تسامحگری مصلحت جو است که خطای حلقۀ هم سو را به امید حفظ کرسی و جایگاهش می پوشاند.   در هر دو حالت در مظان اتهام خواهد بود. در چنین حالتی، علاوه بر ضرورت برخورد جدی با سوءاستفاده کنندگان از عالی ترین کرسی آموزشی و تربیتی کشور، کمترین اقدام، متوقف کردن فرایند جذب و باطل خواندن تمامی مراحل این فرایند در گروه مذکور و اعلام فراخوان جدید در سال جاری خواهد بود. آقای رئیس، پیرانه سر و در این وانفسای حضور بر کرسی محبوبتان چوب حراج بر اندوختۀ علمی و مدیریتی خود نزنید و این کمترین لطف را در حق خود روا بدارید و بدانید:

آنکه دارد بی‌فساد و بی‌خیانت ملک خویش

محتسب در ملک او شد بی‌نیاز از احتساب

کد خبر 2773840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha