بازداشت و بازجویی شهروندان در یک مراسم عروسی کُردی به اتهام اجرای آهنگ کردی حنا را بیاور

سرویس ترکیه - در پی حمله پلیس به یک مراسم عروسی در منطقه اسنیورت استانبول، چندین نفر از جمله اعضای خانواده کرچیک و موزیسین‌ها به دلیل اجرای آهنگی کردی به اتهام تبلیغات برای PKK بازداشت شدند.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری‌های کردستان ترکیه از یک حادثه در تاریخ دهم آگوست در منطقه اسنیورت استانبول گزارش داده‌اند که در آن پلیس به یک مراسم عروسی هجوم برده و چندین نفر را به اتهام تبلیغ برای سازمان تروریستی بازداشت کرده است.

پلیس در این عملیات اعضای خانواده کرچیک شامل س. کرچیک، ا. کرچیک، ش. کرچیک و ا.ب. همچنین موزیسین‌ها، ه.ب.، س.ت.، م.ت. و س.ا. را دستگیر کرد. همچنین فردی به نام ف.ا. که روی صندلی نشسته و مراسم را تماشا می‌کرد نیز بازداشت شد. پس از انجام مراحل قانونی در کلانتری، ف.ا. و چهار نفر دیگر در همان روز آزاد شدند. سه نفر دیگر به دادستانی ارجاع داده شدند و موزیسینی به نام س.ا. نیز با درخواست بازداشت به دادگاه معرفی و با شرط حبس خانگی 15 روزه آزاد شد.

پلیس به 9 نفر از این افراد درباره ویدیویی که از مراسم عروسی ضبط شده بود سوال کرد. در این ویدیو آهنگی کردی به نام «Bijî Bijî Heval Egîd» از گروه «کما برخودان» پخش شده بود که به عنوان «تبلیغات برای سازمان تروریستی» محسوب شد.

بازجویی صاحبان مراسم عروسی
اعضای خانواده کرچیک در کلانتری به سوالاتی درباره اینکه چه کسی مراسم را سازمان‌دهی کرده و چه کسی برنامه عروسی را ترتیب داده است، پاسخ دادند. همچنین از آنها پرسیده شد که چه کسی موزیسین‌ها را دعوت کرده و چرا هنگامی که آهنگ Bijî Bijî Heval Egîd پخش شد، اقدامی برای توقف آن صورت نگرفت. اعضای خانواده اظهار داشتند که هیچ لیست آهنگی تنظیم نکرده‌اند و از موزیسین‌ها فقط خواسته بودند که آهنگ‌های محلی را پخش کنند.

بازجویی درباره آهنگ حنا را بیاور
پلیس همچنین از موزیسین‌هایی که در عروسی ساز می‌زدند، از جمله ه.ب.، س.ت. و م.ت.، پرسید که چرا با نواختن ساز با آهنگ‌های پخش شده همراهی کرده‌اند. از م.ت. پرسیده شد که چرا آهنگ «Hinê li Teştê Kin» (حنا را بیاور) را در مراسم اجرا کرده است.

در اظهارات ارائه شده به پلیس، موزیسین س.ا. در مورد اجرای آهنگ Bijî Bijî Heval Egîd مورد بازجویی قرار داد و او متهم شد که اجرای این آهنگ به معنای تبلیغات برای سازمان تروریستی است. موزیسین مذکور این اتهامات را رد کرد.

بازداشت یک رهگذر
ف.ا. در اظهارات خود بیان کرد که او آشپز است و به طور تصادفی در خیابان به مراسم عروسی برخورد کرده و تنها بر روی یک صندلی خالی نشسته و عروسی را تماشا کرده است. او گفت که هیچ یک از افراد حاضر در مراسم را نمی‌شناسد و وقتی پلیس از او خواست تا هویت خود را نشان دهد و از محل دور شود، او را به مرکز پلیس منتقل کرده اند. ف.ا. اظهار داشت که متوجه معنی آهنگ مذکور نشده و تنها مراسم را تماشا کرده است.

معرفی ترانه Hinê li teştê kin (حنا را بیاور) از شیوان پرور:

این ترانه کردی که بخشی از مراسم سنتی حنابندان است، معمولاً در مراسم عروسی‌های کردی و به‌ویژه در بخش حنابندان اجرا می‌شود. متن این ترانه به نوعی به رسم و آیین‌های سنتی حنابندان اشاره دارد، جایی که عروس و داماد با حنا آماده می‌شوند. این آیین در فرهنگ کردی نماد خوشبختی، شادی و آغاز زندگی مشترک عروس و داماد است. حنا به عنوان نمادی از عشق و اتحاد در بسیاری از فرهنگ‌ها به کار می‌رود و این ترانه با جزئیات این مراسم را توصیف می‌کند.

ترجمه بخشی از ترانه:
بیاورید حنا را در سینی
شیر و شربت آماده کنید
قاشق را در روغن بزنید
حنا را به دست داماد بزنید
حنا را بر سر عروس بگذارید


معرفی ترانه Bijî Bijî Heval Egîd:

ترانه Bijî Bijî Heval Egîd (زنده باد رفیق عگید) یک سرود انقلابی کردی است که به ستایش عگید یک مبارز سیاسی کُرد می‌پردازد. این سرود در فرهنگ سیاسی و اجتماعی کردها جایگاه ویژه‌ای دارد و به طور گسترده در میان جوامع کردی شناخته شده است. عگید یا مظلوم دوغان (Mazlum Doğan) در دهه ۱۹۸۰ میلادی یکی از اعضای برجسته PKK بود و به دلیل مبارزه علیه دولت ترکیه، در میان کردهای ترکیه به یک نماد تبدیل شده است.

ترجمه بخشی از ترانه:
زنده باد، زنده باد رفیق عگید
ای قهرمان مقاومت
ای نماد عشق به آزادی
تو برای عدالت جنگیدی
و برای ما امید ساختی

کد خبر 2774039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha