۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱

حزب اردوغان 23 ساله شد

حزب عدالت و توسعه: طولانی‌ترین دوران تصاحب قدرت در تاریخ ترکیه
حزب اردوغان 23 ساله شد

سرویس ترکیه - حزب عدالت و توسعه از زمان تأسیس خود در سال ۲۰۰۱ تاکنون، موفق شده است در اکثر انتخابات عمومی به عنوان حزب اول ترکیه شناخته شود و طولانی‌ترین دوران قدرت را در تاریخ سیاسی این کشور به نام خود ثبت کند.

به گزارش کردپرس، حزب عدالت و توسعه (AKP) امروز 23 ساله شد. AKP به رهبری رجب طیب اردوغان، از زمان تأسیس خود تا کنون، به عنوان یک نیروی پیشرو در سیاست ترکیه مطرح بوده است. این حزب با شعار «از این پس هیچ چیز در ترکیه مانند گذشته نخواهد بود» وارد عرصه شد و توانست با پیروزی در انتخابات‌های مختلف، جایگاه خود را به عنوان قدرتمندترین حزب سیاسی ترکیه تثبیت کند. موفقیت‌های پی‌درپی در انتخابات‌های عمومی و محلی،  نشان‌دهنده نفوذ و تاثیر عمیق آن در نظام سیاسی ترکیه است. این حزب از زمان تأسیس خود تا کنون، توانسته در تمامی انتخابات عمومی، به عنوان حزب اول ترکیه شناخته شود و به این ترتیب، طولانی‌ترین دوران قدرت را در تاریخ سیاسی چند حزبی این کشور که از سال ۱۹۴۶ آغاز شده، به نام خود ثبت کند.

حزب عدالت و توسعه: طولانی‌ترین دوران تصاحب قدرت در تاریخ ترکیه

حزب عدالت و توسعه که در ترکیه با نام AKP یا آک پارتی شناخته می شود، در تاریخ ۱۴ آگوست ۲۰۰۱، به رهبری رجب طیب اردوغان، که پیش از این شهردار استانبول بود، به عنوان سی و نهمین حزب در تاریخ سیاسی ترکیه وارد عرصه شد. حرکت موسوم به «جنبش فرهیختگان» که به رهبری اردوغان آغاز شد، با شعار «از این پس هیچ چیز در ترکیه مانند گذشته نخواهد بود» خود را در صحنه سیاسی معرفی کرد. پس از انتخاب اردوغان به عنوان رئیس حزب در تاریخ ۱۶ اوت ۲۰۰۱، حزب عدالت و توسعه، با پشت سر گذاشتن مجموعه‌ای از پیروزی‌ها در انتخابات، موفق شد ۴ نخست‌وزیر و ۲ رئیس‌جمهور به کشور معرفی کند.

نخستین موفقیت بزرگ حزب در انتخابات عمومی ۳ نوامبر ۲۰۰۲ به دست آمد، جایی که با کسب ۳۴٫۲۸ درصد از آرا، به عنوان حزب اول انتخاب شد و دولت ۵۸ام جمهوری ترکیه به ریاست عبدالله گل تشکیل شد. اردوغان نیز پس از رفع ممنوعیت سیاسی خود، در تاریخ ۸ مارس ۲۰۰۳ در انتخابات سییرت به عنوان نماینده وارد مجلس شد و پس از آن، در ۱۵ مارس ۲۰۰۳ به عنوان نخست‌وزیر، دولت ۵۹ام را تشکیل داد.

این حزب در انتخابات‌ مختلفی از جمله انتخابات محلی ۲۰۰۴، انتخابات عمومی ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ و همه‌پرسی سال ۲۰۱۰ به پیروزی‌های پی‌درپی دست یافت و توانست اکثریت پارلمان و دولت را حفظ کند. اردوغان در انتخابات ۲۰۱۴ با کسب ۵۲ درصد آرا، به عنوان اولین رئیس‌جمهور ترکیه که به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب شده است، منصوب شد.

کد خبر 2774040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha