ویژگی های یک استاندار مطلوب / یونس آزادی

سرویس ایلام - یک کارشناس استانداری ایلام در یادداشتی به بررسی برخی ویژگیهای یک استاندار مطلوب پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، با توجه به فرایند معمول استقرار دولت ها، بعد از شروع به کار وزرا و معاونین رئیس جمهور، تعیین و استقرار استانداران در محل مأموریت خود، مهمترین اقدام دولت ها می باشد.

استانداران به عنوان نماینده عالی دولت در استان ها و هماهنگ کننده فعالیت کلیه دستگاههای اجرایی و همچنین رئیس شورای تامین استان ها، نقش بی بدیلی در برقراری امنیت و تحقق برنامه های دولت در استان ها دارند.

بدون شک چنانچه دولت مستقر به دنبال تحقق اهداف و برنامه های خود در سطح استان هاست، بایستی در زمینه انتخاب استانداران با حساسیت و دقت عمل نماید.

به زعم نگارنده، یک استاندار مطلوب دارای یک سری ویژگی ها می باشد که در ادامه تلاش می گردد به اختصار به تعدادی از مهمترین آنها اشاره گردد:

۱. باور به اهداف، برنامه ها و شعارهای دولت چهاردهم: از نظر علم روانشناسی، رفتار انسان ها، به شدت متأثر از ذهنیت آن ها می باشد. یکی از روشهای روانشناسان برای شناخت ذهنیت افراد، بررسی رفتار و عملکرد آن هاست. با این مقدمه، استاندارانی می توانند در زمینه تحقق اهداف و برنامه های دولت مفید و مثمر ثمر باشند که به آن اهداف و برنامه ها باور داشته باشند و برای پیروزی دیدگاه حاکم بر دولت تلاش نموده باشند.

۲. برخورداری از سوابق مدیریتی کافی بخصوص در حوزه وزارت کشور؛ با توجه به نقش مهم، چندوجهی و بین بخشی مدیریت در استانداری ها، استاندار بایستی دارای سوابق اجرایی و مدیریتی کافی در وزارت کشور باشد. بررسی تجارب قبلی نشانگر آن بوده است که استاندارانی که دارای سابقه مدیریت در وزارت کشور بوده اند، موفقیت نسبی بالاتری را به دست آورده اند.

۳. برخورداری از مقبولیت و محبوبیت در استان؛ یکی از وظایف اصلی استاندار، رتق و فتق امورات استان از طریق اجماع سازی و ایجاد همراهی بین نیروهای مختلف فعال در سطح استان است که مطمئناً کسی می تواند این ماموریت را به خوبی انجام دهد که از مقبولیت و محبوبیت کافی حتی در بین نیروهای غیرهمفکر برخوردار باشد.

۴. برخورداری از دانش و تحصیلات مرتبط با حوزه کاری استانداری ها

۵. مشورت پذیری و معتقد به کار گروهی: با توجه به تنوع بالای وظایف و ماموریت های استانداری ها و لزوم استفاده از متخصصان مختلف جهت فعال کردن حوزه های مختلف این دستگاه، انتخاب استانداری با ویژگی های نقدپذیری و مشورت پذیری و معتقد به کار گروهی و بخصوص مهارت در سیستم سازی و تفویض اختیار به مدیران زیرمجموعه الزامی است.

امیدوارم این مرحله مهم از فرایند عملکرد دولت، تقویت کننده فعالیت دولت مستقر در مراحل پیش رو باشد.

کد خبر 2774588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha