ادعای رسانه وابسته به مسرور بارزانی: زائران به بار سنگینی برای دولت عراق بدل شده‌اند

رسانە وابستە بە حزب دمکرات کردستان نوشت: مراسم اربعین حسینی با شرکت میلیونها زائر داخلی و خارجی به پایان رسید، اما جالب است که دولت عراق نتوانسته‌ است این گردهمایی میلیون نفری را به فرصتی برای سرمایه‌گذاری و تامین منابع تبدیل کند برعکس برگزاری این مراسم دولت را متحمل صرف هزینه‌های هنگفتی کرده است، زیرا همه خدمات لازم به صورت رایگان به زائرین ارائه داده شده است.

به گزارش کردپرس، سایت اینترنتی کردستان ۲۴، وابستە مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان، در مطلبی نوشته است: اقتصاددانان می‌گویند  ارائه خدمات از جمله تهیه خوراک و حتی حمل و نقل زائرین به صورت رایگان در مراسمات مذهبی تنها در عراق صورت می‌گیرد.  انجام این امر یک اشتباه مهلک است حداقل می‌بایست از زائران مقداری پولی بابت ارائه خدمت به آنها دریافت گردد.

به گزارش عتبه حسینی که سالیانه سرپرستی برگزاری مراسم بزرگداشت اربعین حسینی را بر عهده دارد در سال جاری میلادی ۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۵۲۵ زائر داخلی و خارجی به منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی به استان کربلا سفر کرده‌اند.

این مراسم تنها یک مراسم مذهبی نیست بلکه می‌تواند به یک فرصت اقتصادی بزرگی بدل گردد که باعث احیای بازارهای داخلی عراق گردد و آنها را به قله توسعه برساند و همچنین سرمایه‌های عظیم مالی برای بخش‌های خصوصی و عمومی جامعه به ارمغان بیاورد.

کریم ابو غنیم که صاحب یک هتل است گفت: "برگزاری مراسمات اربعین حسینی یا مراسمات فرهنگی و ورزشی تنها در عراق به طور رایگان ارائه می‌شود این یک اشتباه مهلک است حداقل باید زائران پولی را بابت خدماتی که به آنها ارائه می‌شود پرداخت کنند".کسانی که در این شرایط ذینفع هستند مالکان هتلها و اتومبیلها هستند، اما دولت عراق باید به منظور جذب زائرین بیشتری در فصول آینده اطراف معابر  و جاده‌های را چمن کاری و سبز کند و جلوه زیباتری به امکان مذهبی بدهد.

از این منظر ناطران سیاسی خاطرنشان می‌کنند که مهم است که در فصل مراسمات مذهبی بر روی این مراسمات به ویژه مراسم اربعین حسینی که تعداد زیادی از زائران را به عراق جذب می‌کند، سرمایه‌گذاری شود.

به باور برخی از دانشگاهیان و مردم عادی، اماکن متبرکه فرصتی برای جذب گردشگران مذهبی به اماکن مقدس و  باستانی است، با این حال زائران اذعان دارند که فرهنگ و ارزشهای کشور عراق تاثیر بسزایی در جذب بیشتر مردم و شکوفایی هتلهای و بازارهای داخلی داشته است.

یک گردشگر لبنانی گفت: "من از جنوب لبنان آمده‌ام همه هزینه‌ها و هزینه خوراک من رایگان بوده است به مزار امام حسین و امام علی و امام عباس رفتم، مردم عراق مردمان بسیارخوبی هستند و این منطقه آرام است ما استراحت کردیم و همه خدمات رایگان ارائه شده است".

یکی دیگر از زائران مذهبی گفت: ما به همراه تعدادی از جوانان لبنانی برای اولین بار است که به عراق سفر می‌کنیم واقعا از برخورد مردم عراق و شیوه استقبال آنها متحیر شدیم. همه نیارهای رفاهی ما  رابرآورده کردند.

کد خبر 2774694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha