فوتبال، میدان برخورد هویت‌ها: تقابل هواداران کرد آمداسپور و ناسیونالیست‌های ترکیه

سرویس جهان- ناسزاهایی که ناسیونالیست های ترک یک باشگاه فوتبال در شمال غربی ترکیه علیه رقبای کرد خود فریاد می زنند، تنها یکی از موارد تنفر در خصومت چند دهه گذشته میان کردها و ترکهای این کشور است.

به گزارش کردپرس، آمد اسپور محبوب‌ترین تیم فوتبال میان کردهای ترکیه است که حدود یک پنجم از جمعیت 85 میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند اما این تیم منفورترین تیم از نظر بقیه مردم ترکیه است.

افه کان اوزکایا، یکی از هواداران ساکاریاسپور که با دوستانش بیرون ورزشگاه استانبول میزبان مسابقه فوتبال لیگ دسته دوم بین باشگاهش و آمد اسپور ایستاده است، می گوید: «آنها تیم فوتبال نیستند، آنها تروریست هستند.»

به هنگام حضور این تیم کردی در استانبول، 2000 افسر پلیس و خودروهای زرهی آنها در محل حضور یافتند.

هواداران ساکاریاسپور در حین پخش سرود ملی ملی، به نماد گرگ های خاکستری- یک گروه راست افراطی که متهم به کشتن چندین فعال کرد و جناح چپ است- ادای احترام کردند.

اما این بازی یک فرصت گرانبها برای 200 هوادار عاشق آمد اسپور که توسط صدها افسر پلیس محافظت می شود و برای تماشای تیم محبوب خود آمده اند، فراهم کرده است. اکثرا این سفرها، به دلیل نگرانی های امنیتی توسط مقامات ممنوع می شود.

دیاربکر زادگاه این باشگاه- که به خاطر جمعیت زیاد آن، به عنوان «پایتخت کردهای» ترکیه نیز شناخته می‌شود- همچنان از درگیری‌های شدید بین ارتش و حزب کارگران کردستان (PKK) در سال‌های 2015-2016 آسیب می بیند.

درگیری‌های میان دولت و پ.‌ک.‌ک- که توسط ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود - از سال 1984 تاکنون بیش از 40000 کشته برجای گذاشته است.

بسیاری از کردها می گویند که با تبعیض قابل توجهی در کشور روبرو هستند. آنکارا این ادعاها را رد می کند و اصرار دارد که علیه کردها به عنوان یک اقلیت در ترکیه تبعیض قائل نشده بلکه فقط مخالف وجود پ.ک.ک است.

« آمد اسپور تمثیلی از ایستادگی کردهای ترکیه»

همزمان که بازیکنان آمداسپور پا به توپ شدند، هوداران آن با فریادهای «آمد»، «آمد» که نام دیگر دیاربکر است، شعار می دادند.

حمایت و نفرت از این باشگاه پس از تغییر نام آن در سال 2015 به Amedspor افزایش یافت.

داغان ایراک، جامعه شناس حوزه ورزش درباره تاثیر این تغییر نام گفت: «نه سال بعد از تغییر نام به آمداسپور، با توجه به وجه تسمیه و رنگ لباس باشگاه، آمداسپور به یک نماد قوی و کم سابقه در استقامت کردها در برابر تضییع حقوق آنها در ترکیه تبدیل شده است.»  

ایراک گفت که این باشگاه مستقر در دیاربکر و بازیکنان آن با تحریم های مکرر از جمله به دلیل درخواست برای پایان دادن به عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک مواجه شده اند.

او گفت: «کُردها در ترکیه تنها مجازند در خلوت خود کُرد باشند اما در بیرون باید هویت ترکی از خود بروز دهند.»

کردها تا زمانی که به عنوان کرد بازی نکنند در بازی کردن نیز آزاد هستند.

«تیم ملی کردهای ترکیه »

این باشگاه پرطرفدار که سال گذشته در دسته دو بازی کرد، امسال با قهرمانی در این لیگ به دسته اول ترکیه راه یافته است اما همچنان در هر بازی خارج از خانه با حملاتی روبرو می شود.

تیم های مناطق کردنشین ترکیه و هواداران آنها در جریان مسابقات لیگ ترکیه بارها درگیر تنش و برخورد شده اند.

در مسابقه ای که در سال گذشته در شهر بورسا برگزار شد، طرفداران تیم مقابل، اشیایی از جمله چاقو به طرف  بازیکنان آمد اسپور پرتاب کردند.

رها روحاوی اوغلو، مدیر مرکز مطالعات کردی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آمد اسپور با هر تیمی که در ترکیه روبرو می شود، طوری با آن برخورد می شود که انگار از یک کشور دیگر برای مسابقه آمده است.»

اگرچه در فهرست بازیکنان این تیم چندین بازیکن غیر کرد نیز وجود دارد، اما هویت کردی یکی از ویژگیهای خاص و اصلی باشگاه است.

اویگار اوزترک 43 ساله پس از کسب امتیاز ناامید کننده (0-0) گفت: «آمد اسپور برای کردهای ترکیه همان بارسلونا برای کاتالان های اسپانیا است.»

آزر گونش، 19 ساله که بهار گذشته وارد استانبول شد، گفت: « آمد اسپور فقط تیم مختص به دیاربکر نیست، بلکه مانند نمادی برای همه کردهای ترکیه است.»

گونش گفت که با این که هواداران کارگر کرد، به دلیل خودداری از درآوردن لباس باشگاه آمداسپور هدف ضرب و شتم و گلوله قرار گرفتند، هر جا می رود از رنگ های باشگاهش استفاده می کند

اوگور چتین، یکی دیگر از هواداران آمداسپور از پلیس به خاطر نحوه تعامل آن با برخوردهایی که با باشگاه و هواداران آمداسپور می شود، به شدت انتقاد کرد. او توضیح داد: «در مقابل تنها 200 نفر از هواداران آمداسپور، 2000 نیروی پلیس حاضر شده بودند. هشت بار بازرسی شدم. چرا این همه اقدامات احتیاطی صورت می گیرد؟ این اقدامات به خاطر کرد بودن ماست.»

منبع: خبرگزاری فرانسه

کد خبر 2774705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha