رسانه های اجتماعی ابزاری برای جنگ ترکیبی / کیوان دارابخانی

سرویس کرمانشاه _ کیوان دارابخانی خبرنگار و دانش آموخته حوزه حقوق در مطلبی به نقش رسانه های اجتماعی در کشمکش های سیاسی پرداخته است که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ توسعه فناوری اطلاعات ماهیت درگیری ها را با ایجاد لایه ای اضافی از پیچیدگی نسبت به فضاهای نبرد سنتی تغییر داده است؛ دسترسی نسبتا جهانی به محیط مجازی، فرصت‌های متعددی را برای انجام نبردهای آنلاین ایجاد کرده که بر رویدادها در هر دو حوزه فیزیکی مانند سیستم‌های رایانه‌ای و در حوزه شناختی نگرش‌ها و باورهای افراد تأثیر می‌گذارد.

اخیراً شاهد بوده‌ایم که چگونه دولت‌ها و بازیگران غیردولتی از رویکردهای ترکیبی برای تعقیب اهداف سیاسی و نظامی خود استفاده می‌کنند و به طرز ماهرانه‌ای عملیات نظامی را با حملات سایبری، فشارهای دیپلماتیک و یا اقتصادی و کمپین‌های اطلاعاتی (تبلیغاتی) ترکیب می‌کنند.

در طول دهه گذشته، رسانه های اجتماعی به سرعت به یکی از کانال های اصلی ارتباطی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، تبدیل شده است. پلتفرم های ارتباط مجازی به بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی جنگ تبدیل شده اند؛ درگیری‌های اخیر در اوکراین و چند کشور دیگر نشان داده است که رسانه‌های اجتماعی به طور گسترده برای هماهنگ کردن اقدامات، جمع‌آوری اطلاعات، و مهم‌تر از همه، تأثیرگذاری بر باورها و نگرش‌های مخاطبان هدف، حتی بسیج آنها برای اقدام مطلوب استفاده می‌شوند.

ما باید در تحقیقات و بررسی های کارشناسی به این موضوعات بپردازیم که نقش رسانه های اجتماعی در جنگ هیبریدی چیست؟ چگونه این حوزه تبدیل به "سلاح" شده است؟ بازیگران دولتی و غیردولتی از چه تکنیک ها و تاکتیک هایی برای حمایت از اهداف سیاسی و نظامی خود با استفاده از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؟ این توانمندی ها چه اثراتی می توانند به دست آورند؟

کد خبر 2775007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha