متروپل مظهر غلبه ثروت و قدرت بر قانون  / کیوان دارابخانی

سرویس کرمانشاه _ کیوان دارابخانی روزنامه نگار کرمانشاهی در مطلبی به ضرورت برخورد با مقصرین حادثه متروپل آبادان و ضرورت نظارت بیشتر بر ساخت و سازها برای عدم تکرار چنین حوادث تخی در آینده شده است.

خبرگزاری کردپرس _ مردم نجیب ایران دوباره بر زیرآوار رفتند و خاطرات تلخ پلاسکو، ساختمان فاجعه و وحشت تکرارشد. این بار قرعه به نام متروپل و مردم سخت کوش آبادان افتاد.

پلاسکو ساختمانی با نیم قرن عمر بود، در زمان ساخت پلاسکو، قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان وضع نشده بود، سبب فروریزی آن آتش سوزی با منشاء انسانی اعلام شد.

پلاسکو ساختمانی با سازه ای فنی و استوار بود و اگر دچار آتش سوزی نمی شد سالهای بسیاری مورد بهره برداری و استفاده میگرفت. رویش متروپل در خاک حاصل خیز آبادان در زمانی صورت گرفت که دولت توسط وزارت راه و شهرسازی ناظر و قادر بر شهرسازی در تمامی کشور بود. (ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان)، مسئولیت پیشگیری از عملیات ساختمانی، ساختمان های بدون پروانه یا اضافه بر پروانه بر عهده شهرداری قرار داشت (ماده ۱۰۰ قانون شهرداری) و مامورین شهرداری باید همپای مهندس ناظر ساختمان بر عملیات ساخت نظارت می کردندتا تخلفی از مفاد پروانه صورت نپذیرد، " تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری".

طبق گفته ریاست سازمان نظام مهندسی کشور این سازه در زمان خاک برداری و شروع عملیات ساخت پروانه نداشته است و سازنده بعد از ساخت و ساز پروانه را دریافت نموده.

قانون شوراهای اسلامی در زمان ریزش ساختمان متروپل حاکمیت داشت. آیا نباید اعضای محترم شورای شهر، مدیریت بزرگوار شهر درباره عملیات ساختمانی با این گستردگی که بدون پروانه ساخت و به مصداق ترک فعل مدیریت شهری یا به لفظ بهتری شهرداری را مورد بازخواست قرار داده و وی را استیضاح و عزل نمایند؟ (تبصره ۴ بند ۱ ماده ۸۰ قانون شوراها) در شهری که ثروت و قدرت بر قانون غلبه دارد، مدیریت شهری ضعف آشکار خود را در تولید ساختمان های وحشی مانند متروپل بروز می دهد.

تا زمانی که خزانه شهر بر مدار تخلفات ساختمانی می چرخد و ظابطه های شهری به سان کالا داد و ستد می شود نمی توان از حق بر شهر ایمن سخن گفت.
زمان عبرت فرا رسیده:
هان!
ای دلِ عبرت بین!
از دیده عبر کن!

به حرمت خون ده ها انسان بی گناه که زیر خروارها خاک جان سپردن، باید جور دگر دید و چشمها را شست. نیاکان ما خالق شهرهایی بودند که جهانیان به وجود آنها افتخار می کنند.
اما در این بازه از زمان ما چطور می توانیم به آیندگان با سربلندی پاسخگو باشیم؟
آیا رویه شهرداران تغییر خواهد کرد؟ آیا اهریمن فساد در بند قانون قرار خواهد گرفت و قانون گریزان به رابطه خود پایان خواهند داد؟

کد خبر 33610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha