حملات ترکیه به شمال و شرق سوریه نقض جدی حقوق بشر است

سرویس ترکیه - کمیسیون تحقیقات سازمان ملل در حوزه سوریه در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل، حملات ترکیه و نیروهای شبه‌نظامی تحت امر آن به شمال و شرق سوریه را نقض جدی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی دانست.

به گزارش کردپرس: نشست پنجاه و هفتم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس آغاز شد. کمیسیون مستقل بین‌المللی تحقیق درباره سوریه، گزارشی را به این شورا ارائه داد که در آن به حملات اخیر ترکیه به مناطق شمال و شرق سوریه به طور گسترده پرداخته شده است. در این گزارش تاکید شده که در مناطق تحت کنترل ترکیه نقض‌های جدی حقوق بشر، هدف قرار دادن غیرنظامیان و تشدید حملات نظامی به مناطق کُردنشین مشاهده شده است. این حملات با تخریب زیرساخت‌های منطقه، مردم محلی را در شرایط دشواری قرار داده و موارد متعددی از بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و غارت اموال مردم گزارش شده است.

حملات منجر به مرگ غیرنظامیان شده است

بر اساس این گزارش، حملات گروه‌های وابسته به ترکیه در مناطق کُردنشین در دوره ای از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ منجر به مرگ غیرنظامیان و ایجاد تهدیدات جدی امنیتی شده است. کمیسیون سازمان ملل تاکید کرده است که این گونه نقض‌ها بر خلاف قوانین بین‌المللی است و باعث افزایش بی‌ثباتی در منطقه شده است. همچنین در این گزارش آمده است که شمار غیرنظامیانی که به دلیل این حملات مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

نقض قوانین بین‌المللی

کمیسیون تحقیق به عملیات‌های متعدد نیروهای ترکیه علیه نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) در شمال شرق سوریه اشاره کرده و حملات هوایی ترکیه به توربین‌های یک نیروگاه برق و چندین ساختمان پزشکی در منطقه سویدیه در حَسَکه در زمستان گذشته را نیز مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش آمده که بیش از یک میلیون نفر در نتیجه این حملات به خدمات اساسی مانند آب، سوخت و سایر نیازهای اولیه دسترسی ندارند و این اقدامات نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود. علاوه بر این، هدف قرار دادن آمبولانس‌ها در ماه مه نیز به عنوان نقض حقوق بین‌المللی بر اساس قوانین بشردوستانه عنوان شده است.

در کردستان سوریه جنایت علیه بشریت در حال وقوع است

این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه طرف‌ها باید برای پایان دادن به خشونت در سوریه مسئولیت خود را بر عهده بگیرند. رئیس کمیسیون، پائولو پین هیرو، با اشاره به درگیری‌های اخیر بین نیروهای SDF به رهبری کُردها و دیگر شبه نظامیان در منطقه به ویژه در اطراف دیرالزور، تاکید کرد که این وضعیت موج جدیدی از دشمنی‌ها را به همراه خواهد داشت.

بازداشت‌ها در سوریه

کمیسیون همچنین به ادامه بازداشت‌های بی‌رحمانه در سراسر سوریه اشاره کرده و آنها را بر خلاف قوانین حقوق بشری بین المللی دانسته است. این کمیسیون اعلام کرد که برخی از گروه های شبه نظامی روش‌های شکنجه بی‌رحمانه‌ای را در بازداشتگاه‌های خود به کار می‌برند.

در حالی که بحران اقتصادی و وضعیت امنیتی سوریه همچنان بدتر می‌شود، سازمان ملل خواستار توقف فوری این حملات و افزایش کمک‌های بشردوستانه به سوریه شد.

کد خبر 2775091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha