اولویت های راهبردی  سفر رییس جمهور به  عراق و اقلیم کردستان/ دکتر اکبر حیدری

عراق به مثابه کشوری راهبردی در عرصه تصمیم سازی های منطقه ای و بین المللی همواره جایگاهی ویژه و مهم در دکترین سیاست خارجی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی کشور ما داشته است و دولت های مختلف نیز به فراخور ظرفیت های در دسترس و امکان سنجی های مرتبط با منافع ملی و سود متقابل، چشم اندازها و راهبردهای متعددی را نیز در این حوزه تدوین و به اجرا گذاشته اند.

کردپرس- از این رو و با توجه به آنکه اولین سفر رسمی  دکتر پزشکیان و هیأت همراه به کشور عراق و اقلیم کردستان، می باشد، ضروری است ضمن بر شمردن تعدادی از مهمترین حوزه های قابل تعامل بین دو کشور و نیز استان کردستان و اقلیم کردستان در دو سوی مرز، خطوط کلی مرتبط با این همکاری های راهبردی را به منظور تعامل عزت مند و مبتنی بر منفعت دو سویه ترسیم و به صورت ذیل، مد نظر قرار داد:

ـ  تدوین اسناد مرتبط با دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی در چارچوب ظرفیت های ویژه تجاری و اشتراکات اجتماعی. قومی، زبانی و نیز تاریخی به مثابه شتاب دهنده هایی اساسی و مورد نیاز در تحول چند بعدی و ویژه ی مناطق و استان های مرزی دو کشور.

ـ استفاده از پتانسیل های موجود در حوزه گردشگری سلامت، خدمات بیمارستانی- درمانی و زیارتی در راستای چشم اندازهای مورد اتفاق که ارز آوری قابل ملاحظه ای برای کشور ما و مناطق مرزی نیز به همراه خواهد داشت.

ـ جذب سرریزهای سرمایه ای عراق و اقلیم کردستان در صنایع مادر و صنعتی استان های مرزی به ویژه استان کردستان و ایجاد خطوط اعتباری مشترک برای توسعه صنایع زیرساختی با قابلیت صادرات و ارز آوری و ایجاد اشتغال زایی پایدار

ـ توجه به ظرفیت های آموزشی- دانشگاهی ویژه در کشور و استان کردستان که می تواند ضمن جذب دانشجو، ارزی آوری قابل ملاحظه در کنار ابعاد انسانی داشته باشد. در این میان، تبادل استاد و دانشجو، تسهیل ارتباطات علمی و نیز تدوین اسناد جامع همکارهای علمی و پژوهشی می تواند، به توسعه تعاملات دو سویه کمکی اثرگذار و شایان داشته باشد.

ـ تدوین اسناد جامع توسعه مرزی و ایجاد بازارچه های مشترک اقتصادی- تجاری با تاکید بر توسعه صنایع کوچک و میانه در مناطق همجوار و مرزی که به تقویت اقتصاد مرزنشینان و نیز کاهش کولبری از طریق تامین معیشت عزت مند بپردازد.

ـ  توسعه مناطق ویژه تجاری- اقتصادی و گسترش عملکرد و مواهب آن در سلسله مراتب نظام شهری و روستایی استان و توزیع متناسب و عادلانه فرصت ها در این حوزه.

ـ ورودی قطعات مورد نیاز صنایع، و توسعه و تجهیز زیرساخت های پیشرفته صنعتی و مخابراتی به کشور با توجه به ظرفیت طرف مقابل و نیز افزایش توان عملیاتی و خدمات رسانی متقابل با آن به عنوان قابلیتی با توان ایجاد سرمایه آوری ارزی و قابل ملاحظه.

ـ بحث مرزهای امن با امکان بهره برداری مبتنی بر کرامت و شرافت برای مرزنشینان و مجاورین مرزها.

ـ استفاده از ظرفیت های مجمع نمایندگان استان کردستان و مسئولان استانی دولت دکتر پزشکیان با امکان اثرگذاری و جهت دهی به تلاش های مشترک در این حوزه و بازدیدهای دوره ای آنان با هدف فرصت سازی و شکوفایی اقتصادی و فرهنگی.

ـ توسعه زیرساخت های فرودگاهی در سنندج و سقز با امکان ایجاد و توسعه پروازهای بین المللی به عراق، اقلیم کردستان و کشورهای همجوار که تردد سرمایه گذاران و ورود آنان را تسهیل نماید.

ـ حل چالش های فرارو و تقسیم مبتنی بر رعایت شان همسایگی در حوزه های زیست محیطی، آب و منابع معدنی در آینده و دستیابی به توسعه و اشتغال مرزی پایدار.

ـ انعقاد و اجرای پیمان های اقلیمی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به منظور کنترل کانون های مرتبط با ریزگردها و جلوگیری از ایجاد و تشدید تنش های اقلیمی در منطقه.

ـ استفاده از ظرفیت های مرتبط با رویدادها و همایش های فرهنگی و اجتماعی مشترک بین دو کشور به عنوان عاملی تحول ساز در تدوین و توسعه همکارهای متقابل در سایر حوزه ها.

نباید از یاد برد که استان کردستان با توجه به موقعیت راهبردی و جایگاه ممتازی که به لحاظ استراتژیک و همجواری با کشور عراق و اقلیم کردستان دارد، می تواند نقشی اساسی در توسعه روابط بین دو کشور و توزیع دستاوردهای حاصل از آن در مقیاس منطقه ای و کشوری داشته باشد و لازم است که برای تحقق این مهم، توجه ویژه ای به استان کردستان و ظرفیت های آن در حوزه های مختلف شود.

کد خبر 2775119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha