نچیروان بارزانی: به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه ایران استفاده نخواهد شد + ویدیو

مسعود پزشکیان و نچیروان بارزانی بعد از دیدار پزشکیان با مقامات عالی رتبه اقلیم کردستان و احزاب و شخصیتها در اربیل، با روزنامه‌نگاران گفتگو کردند.

به گزارش کردپرس، مسعود پزشکیان در گفتگو با روزنامه‌نگاران در اربیل گفت که آنها درمورد تقویت روابط با مقامات اقلیم کردستان گفتگو کرده‌اند و افزود: «ما مشکلات موجود را به طور کامل از بین می‌بریم».

نیچروان بارزانی پس از دیدار با رئیس جمهور ایران که به اربیل عراق سفر کرده است، بیان کرد: ما واقعا در اقلیم کردستان، مردم اقلیم، حکومت اقلیم، رهبران اقلیم و تمام روسای دینی اقلیم که امروز در اینجا جمع شده اند، همه خوشحال هستیم که آقای رئیس جمهور امروز در چارچوب سفر خود به عراق از کردستان عراق هم دیدن کردند. ما با ایران روابط تاریخی و مشترکات تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی داریم.

وی در ادامه اظهار کرد: حضور آقای رئیس جمهور به عنوان اولین رئیس جمهوری اسلامی ایرانی که از اربیل دیدن می کنند برای ما به تمام معنا تاریخی است. ما در جلساتی که خدمت آقای رئیس جمهور بودیم در خصوص پیشبرد روابط به خصوص درباره مسئله امنیتی هم آقای رئیس جمهور و هم ما تاکید ویژه داشتیم.

رئیس اقلیم کردستان عراق در ادامه تصریح کرد:  تاکید کردیم که به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نباید استفاده شود. مشکلاتی است اما این مشکلات را ما با هم به عنوان یک تیم باید حل کنیم. این آمادگی از طرف اقلیم است که در تمام سطوح روابط را با جمهوری اسلامی ایران بالا ببرد.

همچنین نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان بیان کرد: «سفر رئیس جمهور ایران یک سفر تاریخی بود و ایران با اقلیم کردستان و عراق روابط تاریخی و تفاهمات فرهنگی و زبانی زیادی دارد و این آمادگی هست که در تمام سطوح روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را پیشبرد دهیم».

نچیروان بارزانی افزود: «در دیدارهایی که با رئیس جمهور داشتیم درباره پیشبرد روابط و مسائل امنیتی بویژه گفتگو کردیم و تأکید کردیم که نباید از خاک اقلیم کردستان برای برهم زدن روابط استفاده شود، مشکلاتی وجود دارد و باید مانند یک تیم این مشکلات را حل کنیم».

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران امروز پنجشنبه در ادامه سفر خود به عراق در اربیل در جمع ایرانیان مقیم عراق گفت: اگر به راهی که خداوند و امامان به ما گفته‌اند عمل می‌کردیم در این وضعیت قرار نداشتیم. هر عیبی است از مسلمانی ماست وگرنه در غزه اسرائیل جرئت نمی‌کرد این بلا را بر سر مردم بیاورد.

وی افزود: اگر خیلی کمتر از این اتفاقات حتی به صورت اشتباه در کشورهای اسلامی اتفاق می‌افتاد؛ رسانه‌ها و مجامع بین المللی حقوق بشر را زیر سوال می‌بردند اما در مقابل دیدگان همه دنیا مردم را بمباران می‌کنند.

پزشکیان ادامە داد: از مهمان نوازی رئیس اقلیم کردستان، تشکر می‌کنیم، ایران و این منطقه در جریانات زیادی با هم و درکنار هم بودند و باهم تلاش می‌کردند، اکنون هم همین نگاه وجود دارد، ما باید در زمانی که صلح و امنیت وجود دارد، تلاش بکنیم از روابط دوستانه در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی بهره برداری کنیم و بستر را برای رشد بیشتر فراهم کنیم.

کد خبر 2775183

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha