سفر پزشکیان به اربیل و سلیمانیه حاکی از اهمیت ویژه اقلیم کردستان برای ایران است

نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران اعلام کرد: سفر رئیس جمهور ایران به عراق و سپس به اقلیم کردستان حاکی از اهمیت ویژه اقلیم کردستان برای ایران است، خصوصاً که ایران امنیت و ثبات اقلیم کردستان را امنیت و ثبات کشورش می‌داند، یک منبع نیز می‌گوید: سفر پزشکیان به سلیمانیه متفاوت از سفرش به اربیل و بغداد و به نوعی اعلام حمایت از اتحادیه میهنی کردستان بود.

به گزارش کردپرس به نقل از صدای آمریکا، ناظم دباغ نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران گفت: «سفر رئیس جموری اسلامی ایران به سلمیانیه مهم و جدید و نشان دهنده اهمیت سلیمانیه و مردمش برای ایران است، بویژه که سلیمانیه مرز طولانی با ایران دارد».

وی افزود: «اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان باید باهمدیگر محافظ اقلیم کردستان باشند، بویژه که مبادلات تجاری میان اقلیم و کشورهای همسایه نیازمند ثبات و تأمین امنیت لازمه سرمایه‌گذاری است».

رئیس جمهور ایران در جریان سفرش به عراق و اقلیم کردستان به زبان کردی با رسانه‌های خبری گفتگو کرد، این امر از دید ناظران حامل پیامی برای کردهای ایران و اقلیم کردستان بود.

سفر رئیس جمهور ایران به سلیمانیه و ادای احترام به مزار مام جلال تاکید بر تداوم و پیشبرد بیشتر روابط تاریخی میان اقلیم کردستان و اتحادیه میهنی کردستان با ایران است که مام جلال سنگ بنای آن را نهاد.

یک منبع نزدیک به اتحادیه میهنی کردستان که نخواست نامش فاش شود، تصریح کرد: «سفر رئیس جمهور ایران به سلیمانیه با سفرهایش به بغداد و اربیل فرق داشت، چون این دو شهر پایتخت عراق و اقلیم کردستان هستند».

این منبع همچنین گفت: «سفر پزشکیان به سلیمانیه برای تاکید بر حمایت ایران از اتحادیه میهنی کردستان بود زیرا پزشکیان می‌توانست در اربیل با بافل طالبانی و قباد طالبانی دیدار کند، اما اینکه او خود به سلیمانیه آمد، حامل پیام مهمی بود».

سفر رئیس جمهور ایران به شهر اربیل در حالی است که پیش از این شهر اربیل از سوی ایران به عنوان یکی از مقرهای اسرائیل شناخته شده و بارها مورد هدف حملات ایران و شبه نظامیان شیعه قرار گرفته است.

روز ۶ ماه مه ۲۰۲۴، نچیروان بارزانی در رأس یک هیئت عالی رتبه ریاست اقلیم کردستان به ایران سفر کرد و با مقامات ارشد این کشور دیدارهایی داشت، پس از آن سفر روابط میان حزب دمکرات کردستان و ایران به حالت عادی بازگشت.

کاروخ خوشناو رئیس انیستیتوی تحقیقاتی آمریکایی-کردی گفت: «اگر در گذشته فراز و نشیب یا سردی در روابط اقلیم کردستان ایران دیده می‌شد سفر رئیس اقلیم به ایران یخ روابط را آب کرد و سردی میان دو طرف را از بین برد».

کاروخ خوشناو افزود: «سفر رئیس جمهور ایران به اربیل روابط را وارد فاز جدیدی خواهد کرد زیرا اقلیم کردستان و ایران منافع سیاسی و اقتصادی و امنیتی مشترکی دارند».

سفر رئیس جمهور ایران به عراق و اقلیم کردستان در حالی است که اختلافات دوجانبه میان نیروهای شیعه و محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق بروز کرده است و فشار این نیروها بر دولت عراق روز به روز بیشتر می‌شود.

کد خبر 2775235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha