محمد حلبوسی: تحویل دادن توپخانه پیشرفته به پیشمرگه، تهدیدی برای امنیت ملی عراق است

محمد حلبوسی، رئیس پیشین مجلس عراق مخالفت خود را با ارائه سلاحهای پیشرفته به نیروهای پیشمرگه اعلام و تأکید کرد: «ارائه توپخانه پیشرفته به پیشمرگه را به طور کامل رد می‌کنیم»، به گفته حلبوسی این امر تهدیدی برای نینوا و کرکوک است و در درگیری های قومی و حزبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، محمد حلبوسی، به عنوان اولین رهبر عرب اهل سنت، مخالفت خود را با ارائه سلاحهای توپخانه‌ای سنگین به نیروهای پیشمرگه اعلام کرد و گفت: «این امر تهدیدی برای نینوا و کرکوک خواهد بود و معتقدم و در درگیری های قومی و حزبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد».

روز ۶ آگوست ۲۰۲۴، کاروان دیگری از کمکهای ائتلاف شامل تعدادی توپ هویتزر توسط نیروهای ائتلاف به وزارت پیشمرگه ارائه شد و سپس طی مراسمی به دو فرماندهی نیروهای پشتیبانی (۱ و ۲) وزارت پیشمرگه تحویل داده شد.

محمد حلبوسی، رئیس حزب تقدم در این باره در صفحه شخصی X خود نوشت: «ما تسلیح نیروهای محلی (با توپخانه سنگین پیشرفته) را به هر نحوی رد می‌کنیم، وظیفه اساسی آنها فقط حفظ امنیت داخلی در حدود مسئولیتشان است».

براساس گزارشات، تحویل این تسلیحات به نیروهای پیشمرگه با موافقت محمد شیاع السودانی، فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست وزیر صورت گرفته است.

حلبوسی در این باره نوشته است: «این اقدام غیرقابل قبول است و عاملی برای ضربه به امنیت ملی جامعه به طور کلی و استانهای نینوا و کرکوک به طور خاص خواهد بود، همچنین خطر به کارگیری این تسلیحات در درگیری های قومی یا حزبی وجود دارد».

رئیس اخراج شده پارلمان عراق تأکید کرد: «این نوع سلاحها فقط باید در اختیار ارتش عراق باشد، ما همواره خواستار تقویت توانایی و مهارت آن هستیم».

کد خبر 2775321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha