آرای احزاب در انتخابات (۲۰۱۸ و ۲۰۲۱) پارلمان اقلیم کردستان و مجلس نمایندگان عراق

رسانه دراو میدیا طی گزارشی آرا و جایگاه احزاب سیاسی در آخرین انتخابات پارلمانی کردستان (۲۰۱۸) و مجلس نمایندگان عراق در (۲۰۲۱) در سطح استان حلبچه (بخش مرکزی، بخش‌های سیروان و هورامان) را بررسی کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از دراومیدیا، در انتخابات پارلمانی کردستان در سال ۲۰۱۸، اتحادیه میهنی کردستان بیشترین آرا یعنی (۸ هزار و ۸۳۹) رای معادل (۲۴.۴۶ درصد) آرا را در این حوزه انتخابیه به دست آورد، اما در انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۲۱، با وجود ائتلاف با جنبش تغییر، در رتبه دوم قرار گرفت و آرای آن به (۵ هزار و ۲۲۸) کاهش یافت و به (۲۱.۷۹%) رسید.

در انتخابات پارلمانی کردستان ۲۰۱۸، اتحاد اسلامی کردستان (۷۵۴۵) رای کسب کرد و با (۲۰.۸۸) درصد آرا پس از اتحادیه میهنی قرار گرفت، اما در سال ۲۰۲۱ با اخذ (۷۰۲۴) رای، معادل (۲۹.۲۸%) درصد آرا، دوباره رتبه اول را به دست آورد.

جایگاه احزاب سیاسی حوزه انتخاباتی استان حلبچه در آخرین انتخابات پارلمان کردستان و مجلس نمایندگان عراق:

1. نتایج انتخابات پنجمین دوره پارلمان کردستان (۲۰۱۸) در استان حلبچه؛

بر اساس دادەهای موجود در سطح استان حلبچه (بخش مرکزی و بخش های سیروان، هورامان (خورمال و بیاره) نتایج آرای احزاب (که در جدول اول آمده) به شرح زیر است:

حزب اتحادیه میهنی کردستان با ۸۸۳۹ رای و ۲۴.۴۶ درصد آرا اول شد.

اتحاد و جنبش اسلامی کردستان با ۷۵۴۵ رای معادل ۲۰.۵۸ درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت.

 جماعت عدالت کردستان با ۶۴۲۲ رأی معادل ۱۷.۷۷ درصد در جایگاه سوم قرار گرفت.

 حزب دمکرات کردستان با ۵۲۱۴ رای معادل ۱۴.۴۳ درصد در جایگاه چهارم قرار گرفت.

جنبش تغییر با ۵ هزار و ۷۵ رای معادل ۱۴.۰۴ درصد در جایگاه پنجم قرار گرفت.

جنبش نسل نو با ۳۳۶۰ رای معادل ۸.۰۴ درصد در جایگاه ششم قرار گرفت.

آرای احزاب در انتخابات (۲۰۱۸ و ۲۰۲۱) پارلمان اقلیم کردستان و مجلس نمایندگان عراق

۲. نتایج انتخابات مجلس نمایندگان عراق (۲۰۲۱) در استان حلبچه

بر اساس دادەهای موجود در سطح استان حلبچه (بخش مرکزی و بخش های سیروان، هورامان (خورمال و بیاره))، نتایج آرای احزاب که در جدول شماره دو آمده به شرح زیر است؛

 اتحاد اسلامی کردستان با ۷۲۴۰ رای و ۲۹.۲۸ درصد آرا اول شد.

 ائتلاف کردستان (اتحادیه میهنی و جنبش تغییر) - تنها اتحادیه میهنی نامزد داشت - با ۵۲۲۸ رای و ۲۱.۷۹ درصد آرا دوم شد.

 حزب جماعت عدالت کردستان با ۴۸۵۸ رای و ۲۰.۲۵ درصد در جایگاه سوم قرار گرفت.

حزب دمکرات کردستان با ۳۴۷۷ رای معادل ۱۴.۴۹ درصد در جایگاه چهارم قرار گرفت.

 جنبش نسل نو با ۳۳۹۶ رای معادل ۱۴.۱۶ درصد آرا در جایگاه پنجم قرار گرفت.

آرای احزاب در انتخابات (۲۰۱۸ و ۲۰۲۱) پارلمان اقلیم کردستان و مجلس نمایندگان عراق

آرای احزاب در انتخابات (۲۰۱۸ و ۲۰۲۱) پارلمان اقلیم کردستان و مجلس نمایندگان عراق

استان حلبچه در انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان

 پیش بینی می‌شود پیش از پایان سال جاری، انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان برگزار شود. پس از انحلال پارلمان کردستان، برخی از بندهای قانون انتخابات پارلمانی کردستان نیز به بهانه غیرقانونی بودن، از سوی دادگاه عالی فدرال در اواخر ماه ژوئن سال گذشته حذف شد. از آن پس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق با هماهنگی مراجع ذیربط درتلاش برای اجرای احکام دادگاه فدرال، در راستای سازماندهی دستورالعمل برگزاری انتخابات پارلمان کردستان است.

دبیرکل هیأت کمیساریا نیز برای این منظور، قانون توزیع کرسی های پارلمانی کردستان را در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۲۴، در چارچوب کومیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به تصویب رساند، بر اساس آن اقلیم کردستان در انتخابات آتی به چهار حوزه انتخابیه تقسیم خواهد شد.

در متن بخشنامه هیئت کمیساریا آمده است؛ اقلیم کردستان به ۴ منطقه (حوزه) انتخابیه از جمله "اربیل، دهوک، سلیمانیه و حلبچه" تقسیم خواهد شد".

از این رو پارلمان کردستان متشکل از ۱۰۰ کرسی خواهد بود، بدین صورت که از ۳۴ کرسی اربیل، ۱ کرسی برای اقلیت مسیحی و ۱ کرسی برای ترکمان خواهد بود، از ۲۵ کرسی دهوک نیز، ۱ کرسی به اقلیت مسیحی اختصاص داده می‌شود، برای حوزه حلبچه نیز ۳ کرسی درنظر گرفته شده که هیچ یک ازآن به اقلیتهای قومی و مذهبی اختصاص نیافته است.

بنا به اعلام جومانه غلای، سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، "مجموع تعداد کل پایگاههای رای گیری عمومی شامل ۱۲۶۶ پایگاه و تعداد شعب اخذ رای در کل اقلیم کردستان ۶۲۹۸ شعبه می‌باشد. در استان اربیل ۴۹۸ پایگاه انتخاباتی مستقر خواهند بود و تعداد شعب اخذ رای در آن ۲۲۰۳ شعبه می‌باشد. در استان سلیمانیه تعداد ۴۷۷ پایگاه انتخاباتی و ۲۳۴۶ شعب اخذ رای وجود خواهد داشت، استان دهوک دارای ۲۶۴ پایگاه انتخاباتی و ۱۵۹۵ شعبه اخذ رای و استان حلبچه دارای ۲۷ پایگاه انتخاباتی و ۱۳۶ شعب اخذ رای خواهند بود".

براسای آمارهای کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، ۲ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۱۶۲ نفر در اقلیم کردستان واجد شرایط رای دادن در انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان هستند که از این تعداد، مجموع کل تعداد رای دهندگان  استان حلبچه ۶۲ هزار و ۵۸۴ رای دهنده خواهد بود، به این صورت که ۵۹ هزار و پنج نفر آنان در رای دهی عمومی و ۳ هزار و ۵۷۹ نفر نیز در رای دهی ویژه (خصوصی) واجد شرایط رای هستند.

آرای احزاب در انتخابات (۲۰۱۸ و ۲۰۲۱) پارلمان اقلیم کردستان و مجلس نمایندگان عراق

کد خبر 2775387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha