پاسخ شدیداللحن دولت اقلیم کردستان به اظهارات حلبوسی درباره تسلیح نیروهای پیشمرگه

محمد حلبوسی رییس حزب تقدم عراق و رئیس سابق پارلمان کردستان مجدداً اظهارتی درباره نیروهای پیشمرگه داشت و بیان کرد: «از این ترس دارم که سلاحهای سنگین تحت اختیار پیشمرگه، در مناطق مورد مناقشه بکارگرفته شود». سخنگوی دولت اقلیم کردستان نیز در پاسخ می‌گوید: «دلسوزی ارزشمند است، آن را از یک فرد بی‌ارزش انتظار نداشته باشید».

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، محمد حلبوسی در یک برنامه تلویزیونی که موضوع آن نیروهای پیشمرگه بود، بیان کرد: «پیشمرگه  سلاح های سنگینی که از آمریکا دریافت کرده را کی و علیه چه کسی بکار می‌گیرد؟».

وی افزود: «ما با اینکه سلاح های دفاعی مانند سیستم ضد ترور به پیشمرگه داده شود، مخالف نیستیم، بلکه حمایت هم می‌کنیم، اما با تحویل سلاحهای سنگین به آنها، در مناطق مورد مناقشه به مشکل برمی‌خوریم».

وی ضمن ابراز نگرانی و ترس از تسلیح نیروهای پیشمرگه با سلاح های هویتزر و حمله این نیروها به کرکوک و نینوا گفت: «من صد در صد می‌ترسم، چون این توپهای سنگین می‌تواند مناطق اطراف اقلیم کردستان را نیز هدف قرار دهد، بر این باوریم که حفظ اطراف و مرزهای اقلیم کردستان وظیفه دولت است، منظور از دولت، دولت فدرال عراق است، ما قدردان فداکاری های برادران کُرد و رهبران آنها هستیم، اما در کرکوک و نینوا مناطقی مورد مناقشه هستند، وقتی پیشمرگه با چنین سلاحهایی تسلیح شده است، گفتگوهای ما درمورد این مناطق به چه صورت خواهد بود، آنگاه زور و قدرت اصل است نه روابط همجواری، ما تسلیح نیروهای پیشمرگه با سلاحهای توپخانه سنگین را به طور کامل رد می‌کنیم».

وی در ادامه اضافه کرد: «نه حیدر العبادی، نه عادل عبدالمهدی و نه مصطفی کاظمی، که نخست وزیران متوالی عراق بودند، از تحویل این تسلیحات به پیشمرگه ها خودداری کردند، السودانی چرا بدون رضایت جریانات سیاسی این تسلیحات را به آنها داده است؟ تسلیحات در بصره بود، کاظمی نظر همه جریانات سیاسی از جمله من را جویا می‌شد، آن زمان هم با تحویل سلاحها به پیشمرگه کاملاً مخالفت کردم».

پس از اظهارت مذکور السودانی درباره تسلیح پیشمرگه، پیشوا هورامانی، سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان ضمن انتقاد شدید از موضع و سخنان حلبوسی، سخنان او را زیاده روی نسبت به اقلیم کردستان خواند و گفت: «الوفاو غالی جدا، فلا تتوقعه من شخص رخیص، یعنی: دلسوزی امری ارزشمند است، آن را از یک فرد بی‌ارزش انتظار نداشته باشید».

شایان ذکر است روز ۶ آگوست ۲۰۲۴، کاروان دیگری از کمکهای ائتلاف شامل تعدادی توپ هویتزر توسط نیروهای ائتلاف به وزارت پیشمرگه ارائه شد و سپس طی مراسمی به دو فرماندهی نیروهای پشتیبانی (۱ و ۲) وزارت پیشمرگه تحویل داده شد.

وزارت دفاع عراق نیز روز ۱۹ سپتامبر با اعلام اینکه نیروی پیشمرگه یک نیروی ملی است و در وفاداری آن به عراق شکی نیست، گفت: «تحویل توپ هویتزر به نیروهای پیشمرگه براساس نامه سپه‌سالار عراق به فرمانده کل نیروهای مسلح انجام گرفته است».

وزارت دفاع همچنین اعلام کرد که قرارداد خرید این تسلیحات هفت سال پیش امضا شده است و سال ۲۰۲۳ به بندر ام قصر رسیده‌اند.

کد خبر 2775539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha