راهی طولانی پیش روی دانشکده علوم پزشکی مهاباد

دانشکده علوم پزشکی مهاباد قرار بود امسال مجوز راه اندازی ٣ رشته (بهداشت محیط، بهداشت عمومی و هوشبری) را از وزارت بهداشت دریافت کند اما تنها موفق به اخذ رشته (تکنولوژی اتاق عمل) شد تا مجموع رشته های دانشکده به ٢ رشته برسد، این در حالی است که برای تبدیل به دانشگاه علوم پزشکی به اهتمام بیشتری نیاز دارد.

به گزارش کردپرس، دانشکده پرستاری مهاباد یکی از قدیمی ترین دانشکده های پرستاری آذربایجان غربی بوده که در مهاباد به عنوان قطب درمانی و آموزشی جنوب استان ایجاد شد و دارای زیرساختی بسیار عالی بود. مجوز دانشکده پرستاری مهاباد در سال ۱۳۹۷ توسط وزیر وقت بهداشت صادر شد و برای نخستین بار درسال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ با ظرفیت ۲۲ نفر از طریق کنکور سراسری در رشته پرستاری دانشجو جذب کرد.

 این دانشکده شهریور ماه ١٤٠٢ مجوز ارتقا به دانشکده علوم پزشکی مهاباد را با اخذ تایید از وزارت بهداشت و درمان، کسب کرد و امیدها برای ارتقا این مکان در آینده به دانشگاه علوم پزشکی را شکل داد.

در آن زمان اعلام شد که دانشکده علوم پزشکی دارای ظرفیت جذب و پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی از جمله بیهوشی، اتاق عمل، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، دندان پزشکی، داروسازی و ... است و با جذب این رشته ها و با توجه به وجود زیرساخت مناسبی که دارد و در غرب کشور بی نظیر است، می تواند به دانشگاه علوم پزشکی نیز ارتقاء پیدا کند.

نماینده سابق مهاباد در مجلس پیشتر و در اردیبهشت ماه ١٤٠٣  در گفت و گوی اختصاصی با کردپرس، با اشاره به انجام مراحل تکمیل چارتبندی دانشکده علوم پزشکی مهاباد گفته بود: «مشکلی از لحاظ تامین اعتبار برای دانشکده وجود ندارد و پس از تکمیل چارت می‌توانیم از محل اعتبارات در اختیار وزارت بهداشت که شامل اعتبارات ارزش افزوده و سایر اعتبارات برای این دانشکده بهره بگیریم، اما به دلیل اینکه در ماه های پایانی سال گذشته دانشکده پرستاری مهاباد به دانشکده علوم پزشکی ارتقا یافت و هنوز چارت‌بندی آن به صورت کامل مشخص نشده لذا در بودجه سال جاری اعتباری برای آن تخصص نیافته است».

 جلال محمودزاده در آن زمان بیان کرد: «در حال حاضر مشغول کسب مجوز راه اندازی ٣ رشته بهداشت محیط، بهداشت عمومی و هوشبری از وزارت بهداشت به دانشکده علوم پزشکی مهاباد هستیم و هماهنگی‌های لازم جهت تعیین هیئت علمی آن نیز انجام گرفته است».

با گذشت زمان اما در شهریور ماه امسال تنها یک رشته به این دانشکده اضافه شد و خبری از ٣ رشته دیگر نشد!

دکتر امید صادق امیری، مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد در این باره گفت: «به دنبال پیگیری های پیوسته و مستمر و پس از ایجاد زیر ساخت های لازم، ظرفیت و توانمندی این دانشکده در آموزش دانشجویان رشته تکنولوژی اتاق عمل توسط شورای گسترش وزارتخانه تایید و با راه اندازی این رشته در دانشکده علوم پزشکی مهاباد موافقت بعمل آمد. بدین ترتیب رشته های تحصیلی در دانشکده علوم پزشکی مهاباد به ٢ به رشته افزایش پیدا کرده است ولی تلاش می کنیم امسال رشته تحصیلی بهداشت عمومی در مقطع کارشناسی را هم به رشته های موجود اضافه کنیم».

گفته می شود؛ پس از تکمیل چارت بندی دانشکده از محل اعتبارات در اختیار وزارت بهداشت که شامل اعتبارات ارزش افزوده و سایر اعتبارات برای این دانشکده است، می توان استفاده کرد و همچنین مشمول اعتبارات بودجه سال آتی هم شد ولی در حال حاضر دانشکده علوم پزشکی مهاباد تنها ٢ رشته تحصیلی دارد و طی سال جاری هم اعتباری به آن تعلق نمی گیرد.

هم اکنون علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه های علوم پزشکی خوی، میاندوآب و بوکان هم در آذربایجان غربی راه اندازی شده اند.

لذا ارتقای دانشکده علوم پزشکی مهاباد به دانشگاه علوم پزشکی به عنوان قطب درمانی جنوب استان، تنها با پیگیری اعتبارات، تکمیل چارت و افزایش رشته های تحصیلی با هیات علمی قوی ممکن است.

این دانشکده در زمینی به مساحت ۶۷ هزار متر مربع و با بنای حدود ٧ هزار مترمربع احداث شده و هم اکنون بیش از ١٠٠ نفر دانشجو در این دانشکده در حال تحصیل هستند.

کد خبر 2775540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha