کارخانه تصفیه روغن قروه در دام آتش/بی توجهی به نکات ایمنی

سرویس کردستان- آتش بار دیگر دامن کارخانه تصفیه روغن قروه را در حالی گرفت که نه تنها نهادهای نظارتی بعد از تکرار این حریق ها اقدامی نداشته اند بلکه حتی حاضر به پاسخ گویی نسبت به این اتفاق نیستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، یازده واحد تولیدی در شهرک صنعتی آونگان قروه به کار تصفیه روغن فعالیت دارند. واحدهایی که هرکدام نه تنها دارای آلایندگی زیست محیطی هستند بلکه از نظر ایمنی هم تجیهز نبوده به طوری که هر سال حداقل یک بار آتش سوزی آن هم در ابعاد گسترده را دارند.

اواخر مهر ماه سال گذشته بود که آتش سوزی گسترده ای این کارخانه را در بر گرفت به طوری که با ۴ تیم آتش نشانی بعد از ساعت ها آتش مهار شد. حالا هنوز یک سال از این فاجعه نگذشته که بار دیگر آتش سوزی شدیدی این کارخانه را به آغوش کشید. آتش سوزی که بنا به اظهارات رئیس آتش نشانی قروه اگر تیم عملیاتی آتش نشانی به موقع به محل حادثه نمی رسیدند منجر به انفجار بسیار بزرگی می شد.

به گفته «جمیل ظاهری» آتش سوزی در قسمت مخزن تبخیر روغن با دمای ۳۸۰ درجه سانتی گراد شروع شده و به حریق سنگین تبدیل که با تلاش ۳ تیم عملیاتی آتش نشانی کنترل و اطفا شد.

او تأکید کرد که در کارخانه تصفیه روغن سیستم های اطفای حریق فعال نبوده و باتوجه به شرایط بسیار ویژه در شهرک صنعتی آونگان باید ایستگاه آتش نشانی هرچه سریع تر از این شهرک راه اندازی شود.

«ظاهری» نسبت به خطرات این کارخانه هشدارد داد و تصریح کرد که این کارخانه هر سال دچار حادثه آتش سوزی می شود و چندین بار هم تکرار شده است.

کارخانه تصفیه روغن قروه در دام آتش/بی توجهی به نکات ایمنی

این کارخانه که در این سال ها به دلیل نداشتن امکانات ایمنی و لحاظ نکردن نکات ایمنی، اخطارها گرفته و حتی از طرف کارگروه پدافند غیرعامل هم پرونده قضایی مرتبط به این کارخانه تشکیل شده و هنوز بعد از این همه سال منجر به صدور رأی نشده است!

جدای از این به نظر می رسد چون کارخانه فوق متعلق به افرادی است که گویا قدرت و نفوذ بالایی دارند، برای همین برخوردهای قانونی لازم آن طور که باید صورت نمی گیرد و نهادهای نظارتی روی ریل مماشات حرکت می کنند!

با این وجود همان طور که مسئول وقت آتش نشانی در جریان حادثه سال های گذشته در این کارخانه، عنوان کرده بود که «این کارخانه تأییدیه ایمنی ندارد و از جانب آتش نشانی هم تأییدیه ای به این واحدها داده نشده و اصلاً معلوم نیست چطور و از کجا تأییدیه گرفته اند!؟». لازم است مسئولان مرتبط پاسخ دهند که چرا چنین کارخانه پرخطری بدون اجرای اقدامات ایمنی استاندارد و همین طور قوانین زیست محیطی فعالیت دارد؟ چرا پرونده آن پیگیری و تعیین تکلیف نمی شود!؟ آیا مسئولان منتظر حادثه ای دیگر و وخیم تر شدن اوضاع هستند تا به ابعاد آسیب های چنین کارخانه ای در سطح شهرستان پی ببرند!؟     

کد خبر 2775604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha