شورای عالی مناطق آزاد را به مدیران کُرد بسپارید / محب نویدی

سرویس کرمانشاه _ محب نویدی از فعالان و صاحب نظران منطقه اورامان در مطلبی بر ضرورت بکارگیری چهره‌های توانمند کُرد در مدیریت مجموعه‌های کلیدی اقتصادی کشور تاکید کرده است که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ پزشکیان با انتخاب دکتر آرش لهونی به عنوان استاندار کردستان و اولین استاندار اهل سنت ایران، چند قدم به تحقق وعده‌های دوران انتخابات نزدیک شد و بعد از ناامیدیِ اولیه در معرفی کابینه، بار دیگر بذر امید را در دل کُردها کاشت. به دکتر لهونی برای این موفقیت تبریک میگوییم و از رییس جمهور به خاطر این اعتماد  تشکر می‌کنیم.

بعد از این اتفاق مبارک منتظر به کارگیری دیگر مدیران کُرد در پست های مهم و در سطح ملی هستیم. با توجه به برخورداری استان‌های غرب کشور از مزیت مبادلات اقتصادی و تجاری، مدیران و فعالان این استان‌ها از یک تجربه مناسب در حوزه مناسبات تجاری و آشنایی با کشور همسایه و اقلیم کردستان برخوردار هستند. و در همین راستا شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی یکی از آن مجموعه های بسیار مهم است که مدیران کُرد می‌توانند در آن تحول آفرین باشند. و به طور مشخص دکتر محمدرئوف قادری و یا محمدقسیم عثمانی کاملا شایستگی انتصاب به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی را دارند.

یکی از دغدغه های رئیس جمهور محترم در دوران انتخابات، ایجاد رضایت در میان اقوام و مذاهب بود که متاسفانه در تشکیل کابینه نگرانی‌هایی با عدم انتخاب حتی یک وزیر از میان اقوام و مذاهب، بوجود آمد.

دکتر محمد رئوف قادری از مدیران کُرد و اهل سنت، در انتخابات حمایت و همراهی ویژه‌ای با سیاست‌ها و رویکردهای مثبت توسعه ای و ضد تبعیض رئیس جمهور داشت. دکتر قادری سابقه حضور در شورای راهبری انتخابِ اعضای کابینه‌ی دولت چهاردهم  را دارد و می‌تواند در این موقعیت حساس یک پل ارتباطی قوی و مناسب میان مجموعه مناطق آزاد و سیاست های اقتصادی و تجاری دولت و اعضای کابینه باشد.

همچنین ایشان سابقه نمایندگی پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد و در دوره ششم هم مشاور رئیس مجلس وقت بود. با توجه به این سوابق، دکتر قادری به قواعد و قوانین مجلس کاملا آگاه است و می‌تواند یک پیوند مناسب میان مناطق آزاد و پارلمان ایجاد کند. 

یکی دیگر از شاخص های مناطق آزاد، تجارت و بازرگانی‌ است و دکتر قادری در دولت روحانی مشاور وزیر بازرگانی بوده و قطعا در این جایگاه می‌تواند تحول آفرین باشد. رئیس مرکز گفتمان صلح و مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب هم از دیگر سوابق ایشان است و با توجه به این سابقه می تواند به گسترش مناسبات داخلی و خارجه مناطق آزاد کمک کند.

و اما دکتر محمدقسیم عثمانی نیز کُرد و اهل سنت و نمایندهٔ سابق دوره‌های هشتم، نهم، دهم و نمایندهٔ کنونی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بوکان است. دکتر عثمانی علاوه بر همراهی پررنگ با دکتر پزشکیان در ایام انتخابات، از یک رزومه‌ وزینِ علمی و عملی برخوردار است. وی سابقه عضویت کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نهم و عضویت در هیئت رئیسه مجلس دهم را نیز داراست.

عثمانی همچنین دارای دکترای حسابداری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، و از مؤلفان کتاب‌های دانشگاهیِ حسابداری در ایران است. مشارکت در پروژه های علمی تحقیقاتی وزارتخانه های صنایع و معادن و اقتصاد و دارایی نیز در سوابق وی می‌درخشد.

از دیگر سوابق ایشان می توان به عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه، عضو انجمن حسابداران خبره ایران، مدیر گروه حسابداری مؤسسه عالی بانکداری ایران، مولف کتاب حسابداری صنعتی، مولف کتاب اصول تنظیم و کنترل بودجه دولتی (که از جمله کتابهای مهم در امر تنظیم بودجه دولتی می‌باشد) اشاره کرد.

همه این‌ها دلیلی برای انتخاب این شخصیت شایسته و متخصص برای مدبریت مناطق آزاد است.

با توجه به سابقه حضور نگارنده در مناطق آزاد و آشنایی با ویژگی ها و اولویت های این مجموعه‌ها پیشنهاد می‌کنم دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی را اینبار از میان مدیران شایسته کُرد انتخاب کنید. مناطق آزادِ کشور در تمام زمینه‌ها بیمار است و نیازمند مدیریتی قوی و توانند و نزدیکِ به رئیس جمهور است. سرمایه‌گذاران، بازرگانان، تولید کنندگان و بخصوص ساکنین این مناطق خسته‌اند، خسته از عدم تفاوت مناطق آزاد با دیگر نقاط!

جناب رئیس جمهور امید است ایجاد یک تغییر مناسب در مدیریت مناطق آزاد، بستر را برای حضور نیروهای شایسته و کوتاه شدن دست رانت خواران فراهم کنید.

محب نویدی/جزیره کیش

کد خبر 2775628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha