جایگاه احزاب سیاسی اقلیم کردستان در حوزه انتخاباتی استان اربیل در سالهای (۲۰۱۸ و ۲۰۲۱)

رسانه دراو میدیا طی گزارشی آرا و جایگاه احزاب سیاسی در آخرین انتخابات پارلمانی کردستان (۲۰۱۸) و مجلس نمایندگان عراق در (۲۰۲۱) در سطح استان اربیل را بررسی کرده است.

به گزاش کردپرس به نقل از دراومیدیا، نتایج شمارش آرای احزاب در آخرین انتخابات مجلس عراق در سال ۲۰۲۱ در سطح استان اربیل به صورت زیر بوده است:

حزب دمکرات کردستان با کسب جایگاه اول ۲۶۲۸۰۰ رای معادل ۵۹ درصد آرا را از آن خود کرد.

جنبش نسل نو با قرار گرفتن در جایگاه دوم و کسب ۷۹۲۴۵ رای ۱۸ درصد آرا را به دست آورد.

اتحادیه میهنی کردستان با ۶۵۸۶۲ رای معادل ۱۵% آرا سوم شد در حالی که در انتخابات ۲۰۱۸/۵/۱۲ با ۷۹۷۴۵ رای دوم شد.

جماعت عدالت کردستان با ۱۹۴۱۷ رای، ۴.۴% آرای استان اربیل را کسب کرد اما در سال ۲۰۱۸ تعداد آرای آن بالای ۳۶ هزار رای بود.

جنبش تغییر و اتحاد اسلامی کردستان به ترتیب در رتبه های پنجم و ششم قرارگرفتند و هرکدام یک درصد آرا را کسب کردند، درحالی که در انتخابات قبلی مجلس نمایندگان عراق هردو موفق به کسب بالای هزار رای شدند.

اول، حوزه انتخاباتی استان اربیل در آخرین انتخابات مجلس نمایندگان عراق

۱. نتایج انتخابات پنجمین دوره مجلس نمایندگان ۲۰۲۱/۱۰/۱۰ در استان اربیل بر اساس نتایج انتخابات مجلس نمایندگان در سطح کل استان اربیل و تمامی شهرستانها و نواحی تقسیم شده به (۴) حوزه انتخابیه، نتایج آرای احزاب به شرح زیر بوده است؛

حزب دمکرات کردستان با کسب جایگاه اول ۲۶۲۸۰۰ رای معادل ۵۹ درصد آرا را از آن خود کرد.

جنبش نسل نو با قرار گرفتن در جایگاه دوم و کسب ۷۹۲۴۵ رای ۱۸ درصد آرا را به دست آورد.

ائتلاف کردستان (اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر) جایگاه سوم را کسب و ۷۰۱۰۷ رای به دست آوردند معادل حدود ۱۶ درصد آرا.

جماعت عدالت کردستان که در دو حوزه انتخاباتی دارای کاندیدا بودند در رتبه چهارم قرار گرفته و ۱۹۵۱۷ رای به دست آوردند معادل ۴.۴% آرا.

اتحاد اسلامی کردستان تنها در دو حوزه انتخاباتی کاندیدا داشت و در رتبه پنجم قرار گرفت، این حزب ۳۹۹۰ رای معادل یک درصد آرا را کسب کرد.

مجموع آرای سایر احزاب ۸۵۹۴ رای بود یعنی حدود بیش از ۲ درصد کل آرا.

۲. نتایج انتخابات پنجمین دوره مجلس نمایندگان ۲۰۱۸/۵/۱۲ در سطح استان اربیل

بر اساس نتایج انتخابات مجلس نمایندگان در سطح کل این استان و کلیه شهرستان‌های این ناحیه در انتخابات ۲۰۱۸/۵۱۲مجلس نمایندگان عراق، به شرح زیر بود؛

حزب دمکرات کردستان با کسب جایگاه اول ۳۲۱ ۱۹۲۰ رای را از آن خود کرد.

اتحادیه میهنی کردستان نیز در با کسب جایگاه دوم ۷۹۷۴۵ رای به دست آورد.

جنبش نسل نو با کسب ۷۰۸۳۳ رای در جایگاه سوم قرار گرفت.

ائتلاف برای دموکراسی و عدالت با ۵۰۵۳۶ رای رتبه چهارم را کسب کرد.

جنبش تغییر ۴۰۸۶۳ رای کسب کرد و رتبه پنجم را در سطح استان اربیل از آن خود کرد.

جماعت عدالت کردستان با کسب ۳۶۴۲۲ رای در جایگاه ششم قرار گرفت. اتحاد اسلامی کردستان در جایگاه هفتم بو و تنها ۲۴۷۵ رای کسب کرد.

در جدول زیر سطح آرای احزاب در هر دو انتخابات (۲۰۱۸ و ۲۰۲۱) مجلس نمایندگان در سطح استان اربیل را ملاحظه کنید.

جایگاه احزاب سیاسی اقلیم کردستان در حوزه انتخاباتی استان اربیل در سالهای (۲۰۱۸ و ۲۰۲۱)

دوم استان اربیل در انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان 

پیش بینی می‌شود پیش از پایان سال جاری، انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان برگزار شود. پس از انحلال پارلمان کردستان، برخی از بندهای قانون انتخابات پارلمانی کردستان نیز به بهانه غیرقانونی بودن، از سوی دادگاه عالی فدرال در اواخر ماه ژوئن سال گذشته حذف شد. از آن پس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق با هماهنگی مراجع ذیربط درتلاش برای اجرای احکام دادگاه فدرال، در راستای سازماندهی دستورالعمل برگزاری انتخابات پارلمان کردستان است.

دبیرکل هیأت کمیساریا نیز برای این منظور، قانون توزیع کرسی های پارلمانی کردستان را در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۲۴، در چارچوب کومیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به تصویب رساند، بر اساس آن اقلیم کردستان در انتخابات آتی به چهار حوزه انتخابیه تقسیم خواهد شد.

در متن بخشنامه هیئت کمیساریا آمده است؛ اقلیم کردستان به ۴ منطقه (حوزه) انتخابیه از جمله "اربیل، دهوک، سلیمانیه و حلبچه" تقسیم خواهد شد".

از این رو پارلمان کردستان متشکل از ۱۰۰ کرسی خواهد بود، بدین صورت که از ۳۴ کرسی اربیل، ۱ کرسی برای اقلیت مسیحی و ۱ کرسی برای ترکمان خواهد بود، از ۲۵ کرسی دهوک نیز، ۱ کرسی به اقلیت مسیحی اختصاص داده می‌شود، برای حوزه حلبچه نیز ۳ کرسی درنظر گرفته شده که هیچ یک ازآن به اقلیتهای قومی و مذهبی اختصاص نیافته است.

بنا به اعلام جومانه غلای، سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، "مجموع تعداد کل پایگاههای رای گیری عمومی شامل ۱۲۶۶ پایگاه و تعداد شعب اخذ رای در کل اقلیم کردستان ۶۲۹۸ شعبه می‌باشد. در استان اربیل ۴۹۸ پایگاه انتخاباتی مستقر خواهند بود و تعداد شعب اخذ رای در آن ۲۲۰۳ شعبه می‌باشد. در استان سلیمانیه تعداد ۴۷۷ پایگاه انتخاباتی و ۲۳۴۶ شعب اخذ رای وجود خواهد داشت، استان دهوک دارای ۲۶۴ پایگاه انتخاباتی و ۱۵۹۵ شعبه اخذ رای و استان حلبچه دارای ۲۷ پایگاه انتخاباتی و ۱۳۶ شعب اخذ رای خواهند بود".

براسای آمارهای کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، ۲ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۱۶۲ نفر در اقلیم کردستان واجد شرایط رای دادن در انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان هستند که از این تعداد، مجموع کل تعداد رای دهندگان  استان اربیل 1 میلیون و 11 هزار و 348 رای دهنده خواهد بود، به این صورت که 928 هزار و 823 نفر آنان در رای دهی عمومی و 82 هزار و 525 نفر نیز در رای دهی ویژه (خصوصی) واجد شرایط رای هستند.

جایگاه احزاب سیاسی اقلیم کردستان در حوزه انتخاباتی استان اربیل در سالهای (۲۰۱۸ و ۲۰۲۱)

کد خبر 2775766

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha