اعلام آمادگی شرکت های نفتی خارجی برای اصلاح قرارداد تولید نفت با اقلیم کردستان

سرویس جهان- انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان اعلام کرد حاضر به پذیرش پیشنهاد کمیسیون مالی پارلمان عراق برای تغییر محتوای قرارداد استخراج نفت خام در اقلیم کردستان است.

به گزارش کردپرس، هشت شرکت نفتی خارجی که تولید کننده اصلی نفت خام در اقلیم کردستان هستند، در بیانیه ای آمادگی خود را برای تغییر محتوای قرارداد استخراج نفت در اقلیم کردستان اعلام کرده اند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق هفته گذشته در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود که اختلاف اصلی دولت عراق با شرکت های تولید نفت خام در اقلیم کردستان نوع قراردادی است که این شرکت ها با دولت اقلیم کردستان منعقد کرده اند. این شرکت ها با دولت اقلیم کردستان به صورت مشارکت در تولید قرار داد بسته اند که بر اساس آن، هزینه استخراج هر بشکه نفت خام 26 دلار است. اما نخست وزیر عراق تاکید کرده است که هزینه تولید هر بشکه نفت خام در مناطق تحت کنترل دولت مرکزی حدود 8 دلار است.

این اختلافات باعث شده است صادرات نفت خام اقلیم کردستان از طریق ترکیه، که از ماه مارس 2023 آغاز شد، همچنان ادامه پیدا کند.

 اخیرا کمییته مالی پارلمان عراق پیشنهاد کرده بود برای دست یابی به توافق با شرکت های نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان محتوا و نوع این قراردادها تغییر پیدا کند.

انجمن صنت نفت اقلیم کردستان موسوم به آپیکور که نماینده 8 شرکت نفتی خارجی در اقلیم کردستان است، در صفحه ایکس خود برای تغییر محتوا و نوع قرارداد استخراج نفت اعلام آمادگی کرده است.

 این شرکت ها گفته اند آنها حاضرند بر اساس قرارداد تقسیم سود به جای مشارکت در تولید با اقلیم کردستان قرارداد منعقد کنند.

 آپیکور ادعا کرده است دولت عراق در خصوص تغییر نوع قرارداد درخواستی را ارائه نکرده است.

کد خبر 2775885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha