تأملی در یک پایان‌نامه با موضوع عقاید مذهبی در بین کردها / احسان محمدرحیمی

سرویس ایلام - خبرنگار ایلامی در گزارشی به بررسی موضوع یک پایان نامه با موضوع رفتارشناسی پیروان عقاید مذهبی مختلف در مناطق کرد نشین ایران پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس احسان محمد رحیمی ر این گزارش می‌نویسد:

در غرب و آمریکا سالانه تزهایی در مورد مذاهب پروتستان و کاتولیک مرتبط با دین مسیحیت در سطح کارشناسی ارشد و دکترا مطالعه و تحقیق می شود. برای نمونه نقش مذهب پروتستان و مذهب کاتولیک در رفتار مصرف کننده آمریکایی که بعنوان کار تحقیقی در بین دانشگاهیان که خیلی علمی و آکادمیک و زیبا هم جلوه می‌کند.

در حال حاضر کشورهای امریکای جنوبی کاتولیک و کشورهای امریکای شمالی منهای مکزیک پروتستان هستند و با توجه به وجود خیلی از شهروندان اسپانیولی زبان کاتولیک (از کشورهای مکزیک و امریکای جنوبی) در کشور ایالات متحده و وجود شهروندان پروتستان، سالانه مطالعات و پژوهشهای زیادی در این زمینه صورت می پذیرد.

با توجه به اینکه اکثر منابع علوم انسانی در مقاطع ارشد و دکترا توسط غربی ها تولید شده است، متاسفانه دانشجویان این مقاطع در پایان‌نامه ها بجای بررسی علمی مسائل منطقه خود و خاورمیانه بیشتر به موضوعات و نظریات غربی‌ها می پردازند.

اخیرا موضوع جالبی از یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی کردستان مطلع شدم و بر آن شدیم ضمن حضور در جلسه دفاعیه پایان نامه و به مناسبت بازگشایی دانشگاه ها در ماه مهر خبری در مورد موضوع این پایان نامه و اهمیت آن تهیه نماییم.

آقای سید یونس رسولی اهل شهر ایلام دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار به اختصار ام بی ای MBA در دانشگاه کردستان می باشد که در شهریور ۱۴۰۳ از پایان نامه خود با عنوان نقش عقاید مذهبی در شکل دهی رفتار مصرف کننده (با در نظر گرفتن مدل رفتار برنامه ریزی شده) در حضور اساتید و دانشجویان دانشکده علوم انسانی و اجتماعی و داوران دانشگاه کردستان با درجه عالی دفاع نماید و فارغ التحصیل شود.

با توجه به پیشینه این موضوع در کشور ایالات متحده در نقش مذاهب کاتولیک و پروتستان بر روی مصرف کنندگان مسیحی در امریکا به جرات می توان گفت برای اولین بار در ایران نقش مذهب شیعه و سنی بر روی مصرف کنندگان مسلمان به روش دانشگاهی و آکادمیک انجام گرفته و شااید بتوان گفت برای اولین بار در بین کشورهای اسلامی انجام گرفته است. این دست موضوعات تحقیقی شروعی است که نمی توان پایانی قطعی برای آن متصور شد. 

در این تحقیق از کردهای شیعه و سنی به عنوان نمونه جهت تکمیل فرم‌های پرسشنامه مصاحبه شده است. پس از پایان کنفرانس و در جلسه دفاعیه دکتر حفیدی از اساتید دانشکده علوم انسانی و اجتماعی و ناظر جلسه ضمن تاکید بر حفظ وحدت مسلمانان در آستانه هفته وحدت، تحقیق میدانی در میان دو مذهب عمده اهل تشیع و اهل تسنن را مثبت ارزیابی کردند. سپس دکتر صالحی بعنوان داور خارجی ضمن مناسب دانستن عنوان پایان نامه موضوع تحقیق در مقیاس وسیع برای تمامی ادیان بر ضرورت جداکردن ادیان الهی و غیرالهی تاکید کردند. سپس دکتر معروفی بعنوان داور داخلی ضمن تشکر برای تحقیقات در این زمینه مطالب پایان نامه را مثبت ارزیابی کردند و در مواردی جزئی پایان نامه را نیازمند اصلاح نگارشی دانستند و در پایان دکتر نسائی با تاکید بر بین رشته ای بودن موضوع پایان نامه بر مشارکت اساتید سایر رشته ها بویژه دکتر خالق پناه بعنوان مشاور در همکاری و همراهی با این قبیل تحقیقات تاکید و تشکر کردند.

ایشان در ادامه با ابراز خرسندی از دانشجویانی که عناوین و موضوعات مهم و اینچنین سنگین و خاص انتخاب می کنند خاطر نشان کرد: انجام موضوعات اینچنینی باعث رشد و پیشرفت دانشجویان خواهد شد.

در پایان جلسه دفاعیه و با توجه به اینکه قبلا کل پایان‌نامه توسط اساتید مطالعه شده بود و پس از جلسه ارزیابی و داوری حضار قیام کرده و نتیجه برای دانشجویان و حضار در سالن با نمره ۱۹.۵ و درجه عالی قرائت شد که مورد تشویق اساتید و دانشجویان و حضار قرار گرفت.

با توجه به اینکه استان ایلام از استانهای محروم و کمتر برخوردار کشور می باشد جوانانی مستعد در زمینه دانشگاهی و پژوهشی دارد که می توانند در بومی سازی علوم و ارتقاء کارهای علمی در کشور و منطقه موثر و مفید باشند.

امید است این قبیل تحقیقات آغازی باشد تا دانشجویان گرامی بیشتر در زمینه موضوعات بومی و منطقه ای کار کرده و نظریه پردازی و تولید علم و دانش نمایند.

کد خبر 2775984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha