اختصاص ١٣ میلیارد ریال اعتبار برای زیرساخت گردشگری تپه تاریخی «حسنلو»

مدیر پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو گفت: ۱۳ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای فاز نخست آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری در تپه تاریخی حسنلوی نقده اختصاص یافت.

به گزارش کردپرس از میراث آریا؛ حسن شیری  افزود: عملیات اجرایی فاز نخست شامل احداث نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی بوده که آغاز شده و در صورت تامین اعتبار کامل، مراحل آماده سازی زیر ساخت های گردشگری دیگر شامل مجتمع رفاهی، مرمت و ساماندهی بقایای معماری محوطه تاریخی انجام خواهد شد.

او افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با افزایش اعتبارات این مجموعه اقدامات عمرانی برای حفاظت، مرمت و ساماندهی محوطه تپه تاریخی حسنلو نقده به‌صورت مستمر در حال انجام است.

مدیر پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو ادامه داد: امید می رود با پیگیری های بیشتر و حمایت های مسئولان استانی و ملی، شاهد ثبت تپه تاریخی حسنلو در فهرست جهانی یونسکو باشیم.

شیری با اشاره به اینکه روستای هدف گردشگری حسنلوی نقده به‌واسطه داشتن آثار شاخص طبیعی و تاریخی از قبیل محوطه‌های مهم تاریخی، سد و تالاب یکی از مقاصد مهم گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود لازم است که زیرساخت‌های گردشگری برای استفاده گردشگران و رفاه حال ایشان ایجاد و توسعه یابد و امید است با تخصیص اعتبارات لازم شاهد ایجاد امکانات رفاهی بیشتر در این مجموعه باشیم.

تپه تاریخی حسنلو در ۸۰کیلومتری ارومیه و ۹کیلومتری نقده قرار دارد که با قدمت حدود ۸هزار ساله یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی ایران بوده که دارای شهرت جهانی بوده و جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت ۳هزار ساله دارد و هم‌اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می‌شود.

این اثر در سال ۱۳۴۴ به شماره  ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده و برای انجام فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است و یکی از آثار مهم گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود که همه‌روزه شاهد بازدید گردشگران داخلی و خارجی  از این مجموعه ارزشمند هستیم.

کد خبر 2776167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha