زلزله در صحنه سیاسی ترکیه؛ بازگشت اوجالان

سرویس جهان- مجله معتبر پولتیکو درخواست برخی از سیاستمداران ترکیه از رهبر پ.ک.ک برای ایفای نقش دوباره در ایجاد صلح و اعلام آمادگی عبدالله اوجالان در این خصوص را زلزله در صحنه سیاسی ترکیه توصیف کرده است.

 به گزارش کردپرس، دو اقدام جنجالی، دولت باغچه لی، رهبر حرکت ملی ترکیه در دست دادن با نمایندگان کرد در پارلمان ترکیه و درخواست از عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک برای ایفای نقش در پایان دادن به خشونت میان دولت و کردها، بار دیگر امید به ازسرگیری روند صلح میان ترکیه و کردها را زنده کرد.

با این حال، تنها یک روز پس از دیدار برادرزاده اوجالان با او در زندان و اعلام آمادگی اوجالان برای ایفای نقش در این خصوص، حمله غافلگیرانه به مجتمع هوا-فضای ترکیه آتش خشم دولت ترکیه را برانگیخت و با تمام توان اقدام به بمباران مناطق کردنشین عراق و سوریه کرد زیرا به گفته دولت ترکیه حمله به تاسیسات هوا-فضای ترکیه توسط اعضای پ.ک.ک صورت گرفته است.

مجله سیاسی پولتیکو تحولات چند روز اخیر در ترکیه پیرامون تمایل رهبران سیاسی کرد وترک ترکیه برای احیای روند صلح و اظهارنظر عبدالله اوجالان در این خصوص را زلزله در صحنه سیاسی ترکیه توصیف کرده است که می تواند بار دیگر امید به آغاز روند صلح دیگری را زنده کند. آخرین تلاش برای ایجاد صلح میان کردها و دولت ترکیه در سال 2015 نافرجام ماند.

این نشریه سیاسی با اشاره به تحولات جدید مانند بمباران شدید مواضع کردها در عراق و سوریه و نشانه رفتن انگشت اتهام دولت ترکیه به سمت اعضای پ.ک.ک، هشدار داده است ممکن است وضعیت کاملا مبهمی پیش آید و امید به زنده شدن روند صلح از بین برود.

نشریه نیوعرب هم با اشاره به واکنش مثبت رهبر زندانی پ.ک.ک به اظهارات باغچه لی و اردوغان، در خصوص تلاش برای رفع بی ثباتی در ترکیه، نوشت: رهبر پ.ک.ک پاسخ لازم را به مقامات دولت ترکیه داده و اکنون توپ در زمین مقامات دولت ترکیه است.

کد خبر 2776819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha