تاثیر حملات متقابل ترکیه و پ.ک.ک بر روند صلح

سرویس جهان- به گفته برخی کارشناسان مسائل کردها، حمله پ.ک.ک به مرکز هوا-فضای ترکیه در آنکارا و پاسخ متقابل ترکیه با حمله به مناطق کردنشین عراق و سوریه، می تواند مانعی در برابر ازسرگیری مذاکرات صلح کردها با دولت ترکیه ایجاد کند.

به گزارش کردپرس، شاخه نظامی .ک.ک یا حزب کارگران کردستان ترکیه مسئولیت حمله هفته گذشته به صنایع هوا-فضای ترکیه در آنکارا بر عهده گرفته است. البته ترکیه پیش از قبل مسئولیت این حمله از سوی پ.ک.ک، حملات هوایی گسترده ای به مناطقی از اقلیم کردستان عراق و مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، به بهانه مرتبط بودن پ.ک.ک با این حملات انجام داد.

مسئله ای که اینجا اهمیت دارد این است که درست چند روز قبل از حملات متقابل پ.ک.ک و ترکیه، اظهاراتی از سوی دولت باعغچه لی، رهبر حزب تندروی حرکت ملی ترکیه درباره لزوم برقراری دوباره آشتی میان کردها و دولت ترکیه و پاسخ متقابل عبدالله اوجالان، رهبر زندانی این گروه معارض کرد ترکیه انتشار یافت که امید به ازسرگیری روند صلح را زنده کرد.

 اما حمللت هوایی ترکیه پند روز گذشته به مراکز منتسب به پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه و اعلام پذیرش مسئولیت حمله به صنایع نظامی در آنکارا از سوی پ.ک.ک، اظهارات باغچه لی، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه و پاسخ اوجالان را تحت تاثیر قرار داده است.

برخی کارشناسان مسائل کردها هشدار داده اند این حملات متقابل می تواند موانعی جدی برای روند صلح در ترکیه ایجاد کنند. یروان سعید، کارشناس مسائل کردها در دانشگاه آمریکا در واشنگتن ادعا کرده است که حمله پ.ک.ک به صنایع نظامی ترکیه در آنکارا اشتباه بوده است. او به شبکه وی او ای آمریکا گفته است اگرچه ممکن است تمایل آنکارا برای ازسرگیری روند صلح با کردها اقدامی تاکتیکی باشد اما نمی بایست پ.ک.ک، تا قبل از اثبات حسن نیت آنکارا دست به اقدامی خشونت آمیز می زد زیرا حمله پ.ک.ک به این مرکز می تواند بهانه لازم را برای سر باز زدن آنکارا از مذاکره با کردها را فراهم کند.

سینان جدی، کارشناس مسائل ترکیه در بنیاد دفاع از دموکراسی ها نیز هشدار داد این حمله پ.ک.ک باعث شد فشار افکار عمومی ناسیونالیست های ترکیه بر دولت برای پاسخ به حمله پ.ک.ک بیشتر شود. او ادعا کرد این حمله پ.ک.ک شانس ازسرگیری مذاکرات صلح میان ترکیه و کردها را از بین می برد.

آمی آستین هولمز، استاد دانشگاه ای اند ام تگزاس و کارشناس مسائل کردهای سوریه نیز با اشاره به حمله متقابل پ.ک.ک و ترکیه در روزهای اخیر هشدار داد همواره برخی عوامل می خواهند روند صلح را بر هم بزنند. او تاکید کرد مسئله کردهای ترکیه یک مسئله سیاسی است و راه حل نظامی ندارد. حملات ترکیه و پ.ک.ک به یکدیگر می تواند تاثیر منفی روی روند مذاکره بر سر موضوع حقوق کردهای ترکیه بگذارد.

هنری بارکی، کارشناس مسائل خارومیانه و کردها در دانشگاه لیهای پنسیلوانیا نیز ادعا کرد که حمله پ.ک.ک نمی تواند آغاز دوباره روند صلح را که به کفته او، از ماهها پیش آغاز شده متوقف کند. او بر این باور است حمله پ.ک.ک به آنکارا ناشی از دودستگی و وجود اختلاف نظر در پ.ک.ک است.

اما هوشنگ اوسه، کارشناس مسائل کردها در بروکسل تاکید کرد فارغ از حمله پ.ک.ک تصمیمی جدی در دولت ترکیه برای حل مسئله کردها وجود دارد. او بر این باور است که هم در پ.ک.ک و هم در دولت ترکیه عواملی مخالف صلح میان ترکیه و پ.ک.ک وجود دارد و حملات متقابل اخیر نتیجه ایجاد اختلال توسط مخالفان صلح در داخل پ.ک.ک و دولت ترکیه است.

کد خبر 2776876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha