چرایی تمایل دوباره ترکیه به صلح با اوجالان و پ.ک.ک

سرویس جهان- به نوشته بلومبرگ، ترکیه از پیامدهای تقابلات اخیر در خاورمیانه، بویژه میان ایران و اسرائیل نگران است. به همین، اردوغان و متحدش دولت باغچه لی دلیل تلاش می کنند با کردهای ناراضی داخل ترکیه به توافق برسند.

به گزارش کردپرس، ترکیه در یک هفته گذشته ناظر تحولات غیر منتظره ای بوده است. از یک سو، دولت باغچه لی، رهبر تندرو حزب افراطی حرکت ملی ترکیه، پیشنهاد بهبود وضعیت عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک در مقابل منحل شدن این گروه معارض کرد ترکیه را داده است. از سوی دیگر، پ.ک.ک درست یک روز بعد از این پیشنهاد، اقدام به حمله به یک مرکز صنعتی نظامی در آنکارا کرد و مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

خبرگزاری بلومبرگ با نگاهی به تقابلات 40 سال گذشته میان ترکیه و پ.ک.ک، تمایل مجدد ترکیه به برقراری آشتی با اوجالان و پ.ک.ک را ناشی از ترس این کشور از تشدید بی ثباتی در خاورمیانه طی ماههای اخیر دانسته است.

این خبرگزاری معتقد است تقابلات جدید در خاورمیانه، بویژه تنشهای ایران با اسرائیل و متحد آن آمریکا نگرانی شدید ترکیه را به دنبال داشته و این کشور از این که تنشها غیرقابل کنترل شود، بیم دارد.

بلومبرگ اقدام ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در داخل مرزهای سوریه و در نتیجه داشتن فراغ بال برای سرکوب کردهای داخل این کشور را ناموفق توصیف کرده است چرا که آمریکا و روسیه مانع از تحقق این رویای ترکیه شده اند. از این رو، صلح ترکیه با پ.ک.ک می تواند تنشها با آمریکا، متحد عضو ناتوی ترکیه را بر سر حمایت واشنگتن از کردهای سوریه کاهش می دهد.

این خبرگزاری با اشاره به این که ترکیه برای رسیدن به صلح با پ.ک.ک مجبور است با عبدالله اوجالان مذاکره کند، هشدار داده است اگر پ.ک.ک نتیجه مذاکرات احتمالی دولت ترکیه با اوجالان را قبول نداشته باشد، از امضای آن سر باز خواهد زد و این توافق عملی نخواهد شد.

کد خبر 2776917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha