برگزاری همایش بین المللی هورامان در کرمانشاه

سرویس کرمانشاه _ تفاهم نامه علمی پژوهشی هورامان بین پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان/اورامانات ، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه و دانشگاه رازی امروز در مرکز اسناد توسعه و کرمانشاه شناسی دانشگاه رازی امضا شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ رییس دانشگاه رازی در این نشست تاکید کرد: باید نگاه ویژه به ثبت جهانی هورامان داشت. این منظر علاوه بر اینکه برای ۸۵ میلیون ایرانی ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی است برای ۴۰۰ میلیون نفر از جمعیت همسایگان نیز اهمیت دارد.

محمدنبی احمدی با بیان اینکه باید بتوانیم از این طریق گردشگران بسیاری را به منطقه جذب کنیم تصریح کرد: دانشگاه رازی به عنوان مرجعیت علمی غرب کشور از تمام ظرفیت علمی و پژوهشی خود برای مسائل مربوط به منظر فرهنگی هورامان استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه پنجم مراد ماه روز ملی کرمانشاه نام گرفته است و افزود: بر همین اساس و به مناسبت روز ملی کرمانشاه و سالگرد ثبت جهانی هورامان یک همایش بین المللی با همکاری دستگاه های مربوطه و سایر دانشگاه ها برگزار می شود و همه باید در این رویداد دست در دست هم دهیم تا از این ظرفیت در بهترین حالت استفاده کنیم.

در ادامه این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد : زمانی برای آزمون و خطا نداریم و باید بسیار دقیق و حساب شده عمل کنیم.

جبار گوهری افزود: مسیر علمی و پژوهشی قابل اعتماد است و میزان خطا کمتری دارد با توجه به اهمیت این میراث جهانی و اگر درست عمل نکنیم این میراث جهانی دچار مشکل میشود.

وی با اشاره به این تفاهم نامه افزود : این تفاهم نامه نقطه شروع مناسبی است تا از این میراث برای آیندگان مواظبت کنیم. ثبت جهانی هورامان متعلق به شخص، ارگان و یا استان خاصی نیست و همه باید در کنار هم قرار بگیریم. تا از همه توان و ظرفیت موجود استفاده کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه هم در این جلسه با تاکید بر اهمیت جایگاه روحانیون در منطقه افزود: هماهنگی و استفاده از ظرفیت روحانیون منطقه در اجرای برنامه های مختلف بسیار قابل توجه است.

بهرام فاضلی زاد تاکید کرد: اندیشه روحانیون و علما در منطقه نفوذ بالایی دارد و هرگونه فعالیت فرهنگی و هنری باید با هماهنگی و مشورت آنها انجام شود تا مشکلی بروز نکند.

وی با اشاره بر ظرفیت هنری هورامان گفت: مثلا موسیقی در منطقه بسیار غنی است و باید مورد استفاده قرار بگیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تحقیقات نشان داده هر فریم تصویر معادل سه هزار و ۶۰۰ کلمه است که نشان از تاثیر بسیار بالای تولیدات چندرسانه است که امروز در فضای مجازی هم بیشتر شده است.

همچنین فاضلی با تاکید بر استفاده از روز ملی کرمانشاه برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر منطقه گفت: در این روز همه وزارتخانهها و دستگاه های متولی مکلف هستند برنامه های ویژه ای برای کرمانشاه تدارک ببینند و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هم برای همکاری های بیشتر و تاثیرگذارتر آمادگی کامل دارد.

کد خبر 27915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha