بهشتی آنسوی جاده ها و گردنه های پر پیچ و خم

سرویس گزارش: وجود راه های صعب العبور و پرپیچ و خم، مهم ترین عامل اصلی تداوم توسعه نیافتگی منطقه ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس ، شهرستان ثلاث باباجانی سرزمینی سرشار از پتانسیل ها و ظرفیت های توسعه آفرین است. طبیعت زیبا و دل انگیز، دره های سرسبز، جنگل های بکر و اقلیم آب و هوایی چهار فصل، همه و همه پتانسیل های فوق العاده ای را در حوزه گردشگری برای این منطقه رقم زده است. مرز رسمی شیخ صله شهرستان ثلاث یکی از نزدیکترین دسترسی ها را به شهر مهم سلیمانیه در اقلیم کردستان دارد. علاوه بر این ها این منطقه از استعداد فوق العاده ای در زمینه باغداری و دامپروری برخوردار است. با وجود همه این ظرفیت ها، ثلاث باباجانی هنوز یک منطقه توسعه نیافته و ناشناخته محسوب می شود. پیرامون چرایی این وضعیت می توان دلایلی متعددی را برشمرد ولی بی گمان در این میان وجود راه های صعب العبور و پرپیچ و خم مهم ترین عامل اصلی تداوم این توسعه نیافتگی مزمن محسوب می شود.

توسعه نیافتگی تاریخی راه های مبادلاتی

منطقه ثلاث باباجانی هر چند در میان دو کریدور مهم ارتباطی کرمانشاه _ خسروی و کرمانشاه _ پاوه واقع شده است ولی سال هاست از حداقل راه ارتباطی استاندارد برای اتصال به این دو محور مهم محروم مانده است. در دوران پهلوی اول منطقه ثلاث باباجانی جزو استان پنجم و بخشی از شهرستان کرمانشاهان بود. متاسفانه دامنه ی پروسه مدرنیزانسیون رضاشاه هیچ گاه به شهرستان ثلاث باباجانی نرسید و این منطقه کاملا از دایره توسعه خارج بود. در دوران پهلوی دوم نیز اتفاق خاصی در این منطقه رخ نداد و بافت روستایی و توسعه نیافته منطقه همچنان دست نخورده باقی ماند.

در حوزه راه ها نیز در این دوره تحول ویژه ای رخ نداد. در قالب برنامه عمرانی چهارم و در سال 47 ، کار احداث یک راه ارتباطی حداقلی از روستای مرزی شیخ صله به سمت ازگله و سرپل ذهاب انجام گرفت. در دوران برنامه پنجم عمرانی کشور نیز یک قطعه 44 کیلومتری از محور جوانرود - سرپل ذهاب در مهرماه 54 به بهره برداری رسید و بقیه مسیر همچنان خاکی و ناهموار باقی ماند.

توسعه تدریجی راه های منطقه در دهه 60

سال های ابتدایی جنگ ایران و عراق نقطه آغازین توسعه تدریجی راه ها در منطقه ثلاث باباجانی بود. از ابتدای دهه 60 محور جوانرود به ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب به منظور پشتیبانی های لجستیکی و برقراری ارتباطات مواصلاتی به تدریج تعریض و بخش هایی از آن آسفالت شد.

مهمترین اتفاق در تغییر در وضعیت راه های این منطقه در خردادماه سال 81 و در زمان تشکیل شهرستان ثلاث باباجانی رخ داد. در تیرماه همین سال پروژه توسعه راه جوانرود به ثلاث و سرپل ذهاب به عنوان راه اصلی تصویب رسید و کارهای اجرایی آن آغاز شد که این روند تاکنون به تناوب ادامه داشته است. با وجود همه این تلاش ها، راه های موجود هنوز بسیار پرپیچ و خم زیاد و صعب العبور هستند و حتی در بخش هایی در بیشتر به کار مسابقات رالی با ماشین های افرود می خورد تا حمل و نقل بین شهری.

ضرورت احداث تونل سیاه طاهر

گردنه سیاه طاهر در مسیر جوانرود به ثلاث واقع شده که بسیار صعب العبور و پرپیچ و خم است. این گردنه در زلزله آبان ماه ۹۶ بر اثر ریزش کوه مسدود شد و در پس لرزه‌های بعدی نیز بارها شاهد ریزش‌های خطرناکی بود.

طی سال های اخیر احداث این تونل یکی از مطالبات جدی منطقه بوده که ظاهرا این پروژه به زودی کلید می خورد. استاندار کرمانشاه در حاشیه بازدید از این پروژه گفت: کار‌های مطالعاتی به اتمام رسیده و طبق برنامه ارائه شده از سوی پیمانکار عملیات اجرایی پروژه تونل سیاه طاهر به طول ۱۱۰۰ متر و با بودجه اولیه 68 میلیارد تومان به زودی آغاز می شود و قرار است در یک فاصله زمانی ۱۸ ماهه به اتمام برسد. مرحله تجهیز کارگاه و فضاسازی‌ و بسترسازی مورد نیاز پروژه نیز به خوبی انجام شده است.

بازوند همچنین عنوان کرد: با احداث تونل سیاه طاهر، 40 نقطه حادثه‌ خیز در مسیرهای صعب‌العبور منطقه اورامانات حذف می‌شود.

تونل سیاه طاهر عاملی برای رونق تجاری و گردشگری منطقه

شیخ صله یکی از مرزهای فعال استان است و روزانه تا 300 کامیون کالا از این مرز به اقلیم کردستان صادر می شود. در صورت احداث تونل سیاه طاهر بخشی از نقاط خطرناک در این مسیر حذف می شود و امکان عبور کامیون های بزرگ ترانزیتی و رونق اقتصادی بیشتر مرز شیخ صله در آینده قابل تصور خواهد بود. همچنین تونل سیاه طاهر در آینده به شکل گیری یک کریدور تجاری و گردشگری در مسیر جوانرود _ ثلاث باباجانی - قصرشیرین و سرپل ذهاب کمک خواهد کرد و در شکلگیری یک رونق اقتصادی در منطقه بسیار اثرگذار خواهد بود.

ضرورت نقش آفرینی ثلاث در توسعه اورامانات

ثلاث باباجانی از پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه و مناسب برای توسعه برخودار است ، ولی توسعه نیافتگی آشکار زیرساخت های مبادلاتی تبدیل به سدی در برابر ایجاد هرگونه تحول ملموس در این منطقه گشته است. تا زمانی که مسیر دسترسی جوانرود به شیخ صله و سرپل ذهاب از استانداردهای یک جاده مبادلاتی بین شهری برخوردار نباشد نمی توان امیدی به رونق چشمگیر مرز شیخ صله و شکل گیری اقتصاد گردشگری در منطقه داشت و ثلاث باباجانی همچنان به عنوان یک حلقه مفقوده در پروسه توسعه منطقه اورامانات و استان کرمانشاه باقی خواهد ماند.

کد خبر 282127

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha