طولانی ترین تونل کرمانشاه منتظر نگاه ویژه دولت چهاردهم

روز دوم مردادماه، پروژه تونل سیاه طاهر در محور جوانرود – ثلاث باباجانی به عنوان طولانی ترین تونل کرمانشاه، چهار ساله می شود. طرحی بسیار مهم و استراتژیک که با وجود تلاش های دولت های دوازدهم و سیزدهم به سرانجام نرسید و اکنون چشم انتظار عنایت ویژه دولت چهاردهم و پیگیری‌های نماینده اورامانات است.

خبرگزاری کردپرس در قالب یک گزارش به اهمیت این پروژه در توسعه منطقه و ضرورت تکمیل آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

 تونل «سیاه طاهر» یکی از کلیدی ترین پروژه های حوزه حمل و نقل در اورامانات محسوب می شود و مردم منطقه از دهه ۸۰ خواهان اجرای آن بوده اند. این تونل نقشی کلیدی در تسهیل تردد کالا از محور کرمانشاه - جوانرود - بازارچه مرزی شیخ صله به اقلیم کردستان و بهبود وضعیت تردد مسافری و گردشگری در منطقه دارد.

 گردنه پرپیچ و خم سیاه طاهر در زلزله آبان ماه ۹۶ بر اثر ریزش کوه مسدود و راه ارتباطی آن قطع شد. با پیگیری های مدیران و نماینده وقت، عملیات اجرایی احداث تونل در این گردنه به طول ۱۰۸۰ متر به صورت رسمی در دوم مردادماه سال ۹۹ آغاز شد. این تونل در محدوده کیلومتر و منجر به کاهش ۱.۵ کیلومتری طول مسیر می شود و با بهره برداری از آن نقطه حادثه خیز در این مسیر صعب‌العبور حذف می‌شود و علاوه بر افزایش امنیت، سبب کوتاه شدن مسیر و کاهش ترافیک نیز می شود.

یک زیرساخت مناسب برای رونق تجارت و گردشگری

بازارچه شیخ صله در ثلاث باباجانی یکی از نزدیکترین مسیرهای دسترسی تجاری به شهر مهم سلیمانیه در اقلیم کردستان محسوب می شود و در صورت بهره برداری از تونل سیاه طاهر امکان عبور کامیون های بزرگ ترانزیتی و رونق اقتصادی بیشتر این بازارچه مرزی میسر می شود. در شرایط فعلی مسیر ارتباطی کرمانشاه، جوانرود و پاوه به منطقه ثلاث باباجانی نامناسب است و بهره برداری از این پروژه به شکل گیری یک کریدور مسافری و گردشگری در مسیر جوانرود _ ثلاث باباجانی - قصرشیرین و سرپل ذهاب بسیار کمک می کند و در رونق اقتصادی در منطقه بسیار اثرگذار است.

آخرین وضعیت تونل سیاه طاهر

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده است: «عملیات اجرای تونل در سال ۱۴۰۱ به خاطر مشکلات اعتباری کند و در برهه ای از زمان متوقف شده بود، که خوشبختانه با حمایت وزارت متبوع، استاندار و پیگیری های نمایندگان استان، ۱۲۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق و عملا با پرداخت مطالبات موجود تا آن زمان، اجرای آن از سر گرفته شد».

امیری خاطرنشان کرد: «عملیات حفاری تونل به طول ۱۰۸۰ متر، به اتمام رسیده، فونداسیون لاینینگ و دیواره کناری لاینینگ ۹۹درصد تکمیل شده، بتون ریزی سقف و آرماتورگذاری تاج تونل هم به ترتیب ۴۰ و ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد».

در مرداد سال ۹۹ و در زمان آغاز عملیات اجرایی اعلام شده این پروژه در ۱۸ ماه به بهره برداری می رسد ولی اکنون ۴ سال از آن وعده می گذرد و عمر دو دولت به پایان رسیده و هنوز این پروژه کلیدی تکمیل نشده است. اتمام این پروژه نیازمند تلاش مدیران ارشد و نماینده اورامانات و فرمانداران برای تامین تسهیلات و تکمیل سریع تر این پروژه است. والا ممکن است ادامه کار این پروژه تا دولت پانزدهم هم به درازا بکشد.

گزارش از بهزاد خالوندی

کد خبر 2773162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha