تاخت بی امان کرونا و مرگ های بی صدا

سرویس آذربایجان غربی- افزایش تعداد فوتی های کرونا در آذربایجان غربی به ٥٣ نفر طی ٧ روز، نگرانی ها از شدت گرفتن این بیماری در سطح استان را افزایش داده است اما در کنار آن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان به ۳۴ درصد رسیده است و امیکرون تا کنون جان ٥ کودک را هم در گرفته است!

به گزارش خبرنگار کردپرس، موج سخت و سهمگین پنجم کرونا در آذربایجان غربی طولانی تر از کل کشور از مرداد تا آذرماه این استان را درگیر کرده بود و تا مدت ها وضعیت قرمز در آن ادامه داشت و شمار تلفات آن بر خلاف آنچه مسئولان می گفتند، بیشتر از موج سوم هم بود.

برای نمونه در مهاباد طی مهر ماه سال گذشتە، ٣٣ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند، اما این آمار در مقایسە با مهر ماه امسال افزایشی بود و تنها طی ٢٠ روز اول ماه، ٤٤ نفر در مهاباد فوت کردە اند و این وضعیت در کل استان نشان از سهمگینی موج پنجم بود.

تا اینکه در آذر موج پنجم کرونا، پس از ماه ها فروکش کرد و وضعیت استان و کشور به وضعیت نارنجی و زرد برگشت. اواسط دی ماه نیز کل استان آذربایجان غربی آبی شد و تعداد فوتی های نیز برای چندین روز متوالی صفر شد، اما دقیقا یک ماه بعد با شیوع سویه اومیکرون دوباره نگرانی ها شدت گرفت.

اواسط بهمن ماه، رنگ آبی مجددا از نقشه آذربایجان غربی رخت بر بست و زنگ خطر شروع موج ششم کرونا در استان با قرمز شدن دوباره شهرستان خوی به صدا درآمد. میزان مراجعات سرپایی سه تا چهار برابر شد و پلدشت، ارومیه، اشنویه، تکاب و بوکان در وضعیت نارنجی و بقیه شهرها زرد قرار گرفتند و این پایان استراحت کوتاه یک ماهه کادر درمانی در استان بود و دوباره کرونا خیز برداشت.

تلاش ها برای تشویق افراد بالای ١٨ سال جهت دریافت دوز سوم همزمان با آغاز موج ششم هم شدت گرفت و در حالیکه سویه اُمیکرون در استان در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور و استان بود متاسفانه بیش از ۲۷۶ هزار نفر هنوز هم دوز اول واکسن را دریافت نکرده بوده اند.

ادامه این وضعیت در کنار عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جای جای جامعه اعم از ادارات، بانک ها، وسایل حمل و نقل عمومی، مراکز درمانی، تجمعات و دورهمی ها و ... دوباره نقشه استان را قرمز و نارنجی کرد.

به نحوی که ٢٤ بهمن ماه، ٥ شهر خوی، چایپاره، اشنویه، تکاب و میاندوآب در وضعیت قرمز بوده و پنج شهر بوکان، مهاباد، پیرانشهر، سلماس و شوط در وضعیت زرد و شهرهای ماکو، چالدران، پلدشت، ارومیه، نقده، سردشت و شاهیندژ در وضعیت نارنجی قرار داشتند و ٦ روز بعد تعداد شهرهای قرمز استان ٢ برابر شد.

آذربایجان غربی از اوایل بهمن ماه روند رو به رشد ابتلا، بستری و فوتی را تجربه کرد و خیز ششم شیوع کرونا همچنان هم ادامه دارد و اکنون تبعات این موج با افزایش عجیب فوتی ها در اسفند خود را نشان داده است.

تنها در یک هفته اول اسفند ماه ٥٣ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده اند یعنی به طور میانگین روزانه ٧ نفر طی این هفته جان باخته اند! تعداد مبتلایان روزانه هم سه رقمی شده که حاکی از افزایش همه جانبه کرونا در استان است.

در حال حاضر در ٩ اسفند ماه، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از شناسایی ۳۶۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داده، می گوید: «از این تعداد ۷۶ نفر در مراکز درمانی بستری شدند و ۱۸۵ نفر هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۵۹ بیمار به دلیل وخامت حال به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند».

محمدامین ولی زاد با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته ارومیه با ۳۴ و خوی با ۱۵ بیمار جدید بیشترین تعداد بستری‌ها را در استان داشتند، اضافه می کند: «در این مدت با فوت ۸ بیمار دیگر، مجموع قربانیان کرونا در استان به هفت هزار و ۳۸۴ نفر رسید».

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی؛ «در هفته اخیر ۵٣ مورد فوتی در آذربایجان غربی گزارش شد در حالی که این رقم در هفته پیش از آن، ۳۳ مورد بوده است».

او ادامه می دهد: «روند افزایشی فوت ناشی از کرونا در استان آغاز شده به طوری که در هفته منتهی به شنبه گذشته، فوتی‌های این حوزه ۷۰ درصد بیشتر از هفته پیش از آن بود».

در این سویه جدید درگیری کودکان هم بسیار بیشتر شده به طوری که در پنج هفته گذشته، ٥ مورد فوتی کودکان بر اثر ابتلاء به کرونا در آذربایجان غربی اعلام شد!

تاکنون بیش از ٥ میلیون و ۷۲۲ هزار دز واکسن کرونا در استان تزریق شده اما هنوز هم هستند کسانی که هنوز یک دز واکسن هم دریافت نکرده اند و متاسفانه ۸۸ درصد فوتی های کرونا در استان هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند.

در حال حاضر ارومیه، مهاباد، بوکان، میاندوآب، شاهین دژ، خوی، ماکو، شوط، چایپاره و پلدشت در وضعیت قرمز کرونا و مابقی شهرها در وضعیت شکننده نارنجی به سر می برند و همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک پایین است.

علائم شایع اومیکرون شامل آبریزش بینی، سردرد، گلودرد(گاهی شدید)، خستگی، ضعف، بدن درد، کوفتگی و درد گوش، است. همچنین علائم گوارشی، شامل درد شکم، اسهال و استفراغ کمتر شایع است. در عین حال بیماری کرونا می تواند تمام اعضا بدن را درگیر کند و علائم متعدد و متفاوت ایجاد کند. درصد قابل توجه بیماران بدون علامت هستند یا علائم خفیف دارند. ٣٥ الی ٤٠ درصد کودکان بدون علامت هستند ولی آلوده می شوند.

حدود ٨٥ الی ٩٠ درصد بیماران بی علامت، کم علامت و خفیف هستند، لذا رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش احساس می شود، در غیر این صورت فراوانی ابتلا در سطح جامعه نیاز به تخت های بیمارستانی را افزایش داده و دوباره با کمبود تخت و پرستار در مراکز درمانی روبه رو خواهیم شد.

در موج پنجم بیماری کرونا بسیار سریع در حال انتشار بود و ویروس دلتا در بین مبتلایان غالب شد و تخت های بیمارستانی در استان در حالی پر شدند که کمبود پرستار هم در بیمارستان ها شکل گرفت.

حال در اسفند ١٤٠٠ در میانه موج ششم، کمبود پرستار همچنان وجود دارد و نگرانی ها از پیک این موج آذربایجان غربی را تهدید می کند. دانشگاه علوم پزشکی استان هم اعلام کرده است؛ با شیوع کرونا و ابتلا پرستاران به کووید ١٩، با کمبود نیرو مواجه خواهیم شد و هم اکنون ۴۵ پرستار بیمارستان طالقانی به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه هستند.

کرونا شوخی بردار نیست، اما عادی سازی این بیماری در جامعه از سوی مسئولان و مردم سبب شده این بیماری هر بار در شکل های مختلف صدها قربانی بگیرد و در سکوت رخت سیاه به مردم بپوشاند.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 28248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha