کرونا رفت و ٧ هزار و ٧٨٦جان در آذربایجان غربی گرفت

سرویس آذربایجان غربی- پس از ٣ سال و نیم از شیوع ویروس کرونا در کشور وزارت بهداشت و درمان، سوم مرداد ماه ١٤٠٢، طی اطلاعیه ای از «پایان شرایط اضطراری کرونا و استفاده همگانی از ماسک» خبر داد. در این مدت در آذربایجان غربی ٧ هزار ٧٨٦ نفر با ابتلا به این بیماری جان باختند. هفت هزار جانی که کرونا از ما گرفت و رفت.

به گزارش کردپرس، روز گذشته سوم مرداد ماه ١٤٠٢، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای مبتنی بر نظر کمیته علمی کشوری کرونا از «پایان شرایط اضطراری کرونا و استفاده همگانی از ماسک» خبر داد.

با توجه به اعلام کمیته علمی کشوری کرونا «دیگر لازم نیست همه افراد جامعه ماسک بزنند». بر اساس نظر این کمیته «مبنی بر شرایط با ثبات کنونی و پایان وضعیت اضطراری کرونا، به جای توصیه عمومی به کل جامعه برای استفاده از ماسک، تأکید می شود صرفا افرادی که دارای سن بالا، بیماری زمینه ای، نقص ایمنی، بیماری های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی هستند و نیز کسانی که در تماس مستقیم با فردی بوده اند که مشکوک یا قطعا مبتلا به کرونا بوده است، باید از ماسک استفاده کنند».

اطلاعیه ای که دیر هنگام به نظر می رسد، چرا که از یک سال پیش تا کنون مردم استفاده از ماسک را کنار گذاشته اند و مسئولان در اعلام پایان شرایط اضطراری کرونا از مردم جا مانده اند، چنین ناهماهنگی ها در دوران کرونا هم به وضوح دیده می شد و عامل شیوع، ابتلا و مرگ و میر فراوانی در کشور شد.

آذربایجان غربی به دلیل مرزی بودن یکی از استان های درگیر و در معرض خطر کرونا بود که اولین مورد از بروز و ظهور کرونا در این استان، روز هشتم اسفند ١٣٩٨ ثبت شده است.

این مورد تست کرونای زنی ۵۵ ساله ای با سابقه سفر زیارتی به قم و بازگشت به ارومیه بود که در بیمارستان طالقانی ارومیه مثبت اعلام شد و ترس و واهمه به جان مردم استان ریخته شد.

سفرهای نوروزی، جشن ها و دورهمی ها، عزاداری ها و ... اما گاه و بی گاه برقرار بود و مردم لابه لای هشدارهای مسئولان برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی که هر روز تشدید می شد، سعی داشتند روال زندگی عادی خود را پیش بگیرند اما کرونا اجازه نمی داد. آن زمان خبری هم از واکسن نبود و روزانه آمار و ارقام افزایشی در خصوص مبتلایان و فوتی ها رسانه ای می شد.

گاهی موج های مهیب کرونا با آمار بالای فوتی ها وضعیت استان را در وضعیت قرمز و حتی سیاه قرار می داد به نحوی که رفت و آمد در بین شهرهای استان و در کل ورود و خروج به استان و از استان هم ممنوع اعلام می شد.

روزهایی دلهره آور با اخبار مرگ و میر فراوان، استان را در کام ناامیدی فرو برده بود.

آذربایجان غربی بوی مرگ می داد و گاه به گاه یکی از شهرستان ها یا همزمان چند شهرستان وارد مرحله اضطراری می شدند. مهاباد یکی از این شهرها بود که در مهر ماه ١٣٩٩ ، مرگ ٣٣ نفر (یعنی روزانه یک نفر) را تجربه کرد و در کمبود امکانات پزشکی و درمانی در حالیکه تنها بیمارستان شهر کفاف افزایش مبتلایان را نمی داد، به عنوان قطب درمانی جنوب آذربایجان غربی، مجبور به درخواست کمک شد و بیمارستان صحرایی از تبریز عازم مهاباد شده و در این شهر راه اندازی شد. همچنین خیرین شهرستان با همت جمعی بیمارستانی صحرایی ساختند تا بار فشار از تنها بیمارستان شهر کاسته شود.

وضعیت گاهی بسیار بدتر می شد به نحوی که تنها در هفته اول اسفند ماه ١٤٠٠ ، ۴۵ نفر بر اثر بیماری کرونا در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند و بیشترین فوتی ها متعلق به ارومیه مرکز استان بود!

مشکلاتی چون خراب شدن دستگاه های اکسیژن ساز بیمارستانی، کمبود کادر درمان و پرستاری، کمبود دارو و درمان، عدم پذیرش نسخه های درمانی از سوی برخی شرکت های بیمه، رسیدن قیمت یک واکسن به ١٢ تا ٢٠ میلیون تومان و افزایش قیمت کپسول های اکسیژن و حتی ماسک و دستکش و الکل ضد عفونی کننده و ... همه و همه طی این دو سال و نیم مردم را با خود درگیر کرده بود.

عدم آشنایی اولیه مردم و مسئولان با این بیماری، حتی منجر به شست و شوی کف خیابان های شهر با الکل شده بود، کاری که هنوز هم علت قانع کننده ای برای آن پیدا نمی شود!

 شست و شوی کف کفش ها، خودروها و لاستیک ماشین ها با الکل، مسدود سازی خیابان ها و معابر اصلی شهرها توسط ستاد مقابله با کرونا هم از دیگر اقدامات نامفهومی بودند که در آن زمان انجام می گرفت و مشخص نشد دقیقا این موارد چه کمکی به کمتر کردن شیوع کرونا می کرد؟!

در هر حال ستادهای مقابله با کرونا هم بدون عیب و نقص نبودند و هر چه بود از عدم آشنایی با این بیماری بود، اما تدوام این راهکارها در سال دوم موجب اعتراض مردم و عدم همکاری های بیشتر با ستاد کرونا می شد.

اطلاع رسانی های نادرست از سوی مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی در خصوص آمار کرونا و وضعیت شهرها، عدم توجه مردم به توصیه های ایمنی و بهداشتی و همه و همه دست به دست هم دادند و کرونا میهمان ناخواسته بسیاری از مردم شد.

یک سال بعد از همه گیری و ظهور کرونا در استان با همه فراز و نشیب هایش، با همه جان هایی که گرفت با همه عوارضی که پس از بیماری به جای گذاشت؛ عاقبت در بهمن ماه ١٣٩٩ اولین مورد از تزریق واکسن کرونا تنها برای کادر درمان و برای ۴۳۵ نفر از کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تزریق شد.  نوع واکسن استفاده شده در این واکسیناسیون، روسی و از نوع اسپوتنیک  (spotnik v)بود.

در آن زمان اما واکسن کم بود و سهیمه بندی می شد. اولویت با کادر درمان به عنوان یکی از مشاغل پر خطر و افراد دارای بیماری های زمینه ایی خطرناک بود.

تا اینکه در مرداد ١٤٠٠، به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور آغاز واکسیناسیون گروه هدف سنی در استان آذربایجان غربی ابلاغ شد، در حالیکه تا پیش از آن تنها افراد ۶۰ سال به بالا بر اساس فراخوان وزارت بهداشت واکسن کرونا دریافت کرده بودند. 

در واقع از بهمن ماه سال ٩٩ تا مرداد سال ١٤٠٠ در این فاصله زمانی ٦ ماهه، هنوز هم بیش از نیمی از جمعیت استان واکسن کرونا دریافت نکرده بودند! و آمار فوتی ها مبتلایان بد حال، روز به روز در حال افزایش بود.

آمار واکسیناسیون در شهریور ١٤٠٠ به ۹۰۰ هزار دوز تزریق در استانی با ٣ میلیون نفر جمعیت رسید. انتقادات در اوایل از نبود و کمبود واکسن و شیوه واکسیناسیون در استان همانند سایر نقاط کشور بسیار بود. تا اینکه رفته رفته تزریق واکسن های کرونا که اسپوتنیک روسی، سینوفارم چینی و برکت و فخری ایرانی بودند، افزایش یافت و مردم توانستند بعد از چندین موج درگیری و مرگ و میر واکسن دریافت کنند. هر چند استقبال های مردمی هم برای دریافت واکسن در نبود زمینه های اعتمادسازی و یا شاید تاخیر در تزریق، چندان خوشبینانه نبود.

آذربایجان غربی، ٨ موج شیوع ویروس کرونا را پشت سر گذاشت و در این مدت و طی چند سال زندگی با کرونا در این استان ،  ٧ هزار ٧٨٦ نفر با ابتلا به این بیماری جان باختند و ٣٦٧ هزار و ٦ نفر هم به آن مبتلا شدند.

 در کل استان ۶ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۴۹نفر واکسن کرونا را در ۵ مرحله دریافت کردند. بر اساس آمار ۸۶ درصد افراد یک دوز واکسن، ۷۵ درصد جمعیت دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در دوزهای سوم و چهارم این مراتب کاهش یافته و در دوز سوم ۳۴ درصد جمعیت و در دوز چهارم تنها یک درصد جمعیت استان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 به تفکیک در دوز اول ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۳۳۱ نفر واکسن زدند در دوز دوم ۲ میلیون و ۳۹۷هزار ۵۱۵ نفر در دوز سوم یک میلیون ۹۷ هزار ۵۳۸ نفر و در دوز چهارم ۵۷هزار ۶۲۰ نفر واکسن کرونا دریافت کردند.

میزان بستری‌های بهبود یافته در دوران کرونا در مجموع ۱۰۰هزار و۸۲۰ نفر اعلام شده است.

اکنون آذربایجان غربی در تابستان ١٤٠٢، با بیش از ٧ هزار فوتی ناشی از ابتلا به کرونا ویروس شاهد اعلام پایان شرایط اضطراری این بیماری است. ٧ هزار جانی که کرونا از ما گرفت و رفت.



 

کد خبر 2758731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha