تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی ترکیه بازگشت به توافقنامه دلمه باغچه است

سرویس ترکیه - حزب دموکراتیک خلق ها تنها راه نجات ترکیه را از وضعیت کنونی در بازگشت به توافقنامه دلمه باغچه دانست.

به گزارش کردپرس، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در سالروز امضای توافقنامه دلمه باغچه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تنها راه برون رفت ترکیه از وضعیت فعلی را در بازگشت به این توافقنامه می داند. HDP از همه بازیگران سیاسی ترکیه خواست تا با بازگشت به توافقنامه دلمه باغچه آینده ترکیه را نجات دهند.

در بیانیه ای که با امضای هیأت مرکزی اجرائی HDP در سایت رسمی این حزب منتشر شده، آمده است:

«در 28 فوریه 2015 دری تاریخی برای دمکراتیزه شدن ترکیه و حل مسئله کُرد گشوده شد... توافقنامه دلمه باغچه مهمترین سندی بود که درهای صلح اجتماعی و مذاکرات دموکراتیک را در تاریخ جمهوری ترکیه باز کرد.

توافقنامه دلمه باغچه یک نقطه عطف سیاسی و همچنین یک فرصت تاریخی بود. با این توافقنامه تحقق صلح امکانپذیر شد. اما حکومت AKP راهی را به نفع جنگ و خشونت برگزید و توافق دلمه باغچه را انکار کرد. این توافقنامه با جنگی بزرگ پاسخ داده شد و با انزوای اجباری شدیدی علیه آقای اوجالان ادامه یافت. انزوای تحمیل شده بر آقای اوجالان، که نقش تاریخی او در تضمین صلح تجربه شده بود، به شکلی از حکومت داری تبدیل شد.

انکار توافقنامه دلمه باغچه درها را به روی بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ای باز کرده است که برای دهه ها ادامه خواهند داشت. از روزی که این توافقنامه نقض شد، هیچ گونه بهبودی حتی در یک منطقه از ترکیه صورت نگرفت و تصمیم بر نوشاندن جام شوکران به مردم ترکیه قرار گرفت. در 7 سالی که از برهم خوردن توافقنامه دلمه باغچه می گذرد، دموکراسی در ترکیه به شکلی بی سابقه به قهقرا رفته است و کودتا به امری دائمی بدل شده است. اقتصاد ترکیه به مرز ورشکستگی رسیده است و دامنه تنش های اجتماعی از هویت قومی تا هویت نسلی گسترده شده است. امروز ما با یک چشم‌انداز سیاسی روبرو هستیم که در آن حکومت به جامعه اعلام جنگ کرده است، بحران‌های متعددی به وجود آمده است و امید نسل‌های جوان از سرزمینشان بریده شده است...

امروز بحران های متعدد، تنش های جهانی و خطرات ژئوپلیتیکی که ترکیه در معرض آنها قرار دارد، بازگشت به توافقنامه دلمه باغچه را ضروری می کنند. بازگشت به توافق دلمه باغچه ضروری است تا ترکیه از بحران ها رهایی یابد و تا حد امکان کمتر تحت تأثیر مخاطرات جهانی قرار گیرد. به همین دلیل، ما از همه بازیگران سیاسی در ترکیه می خواهیم که به توافقنامه دلمه باغچه بازگردند و نه تنها حال، بلکه آینده جامعه ترکیه را نجات دهند.»

کد خبر 28282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha