بهار تا بهار وعده های بی انجامِ افتتاح پایانه مرزی «رازی» خوی!

سرویس آذربایجان غربی- اجرای طرح جدید پایانه مرزی «رازی» که تا بیش از آن بیشتر شبیه یک ترمینال درون شهری بود تا یک پایانه بین المللی! در سال های اخیر با تاخیر فراوان روبه رو بوده و وعده های بیشماری را برای افتتاح پشت سر گذارنده است و بهار تا بهار وعده افتتاح َآن تمدید می شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مرز "رازی" یکی از ٣ مرز رسمی ایران با ترکیه و تنها مرز ریلی ایران با این کشور است که در نقطه مقابل استان وان در ترکیه قرار دارد اما در وضعیت بسیار نابه سامانی به سر می برد و همچنین راه دسترسی از خوی تا قطور و رازی نیز بسیار نامساعد بوده و در خور یک پایانه مرزی نیست.

ساختمان جدید این پایانه در سه طبقه شامل طبقه اول مخصوص ورود و خروج مسافران، طبقه دوم مخصوص ترانزیت و طبقه سوم قسمت اداری در حال احداث است.

این پروژه از دو سال پیش همانند بسیاری از پروژه های دیگر آذربایجان غربی بارها با وعده افتتاح و ناکامی روبه رو بوده است و از زمستان ١٣٩٩ تا زمستان ١٤٠٠ و از بهار ١٤٠٠ تا بهار ١٤٠١ افتتاح این پروژه همچنان به زمان دیگری موکول می شود.

تا پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح پایانه مرزی رازی خوی در بهار سال ١٤٠٠ خبر داده بود، اما تابستان امسال استاندار سابق آذربایجان غربی اعلام کرد: «طبق قول پیمانکار طرح، پایانه جدید مرز رازی خوی بهمن ١٤٠٠ مورد بهره برداری قرار می گیرد».

این پروژه نه تنها به بهمن ماه نرسید بلکه بر خلاف وعده مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای، که گفته بود؛ «تا پایان امسال پایانه مرزی رازی به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد»، به پایان بهار سال آینده موکول شد!!

امروز دهم اسفند ماه ١٤٠٠، مدیر فنی و امور پیمان های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد: بهره برداری کامل پایانه مرزی رازی خوی در مرز ایران با ترکیه، تا پایان بهار سال آینده صورت خواهد گرفت.

به گفته حسین حدادزادگان؛ «احداث ساختمان اصلی مسافری و تجاری با زیربنای مفید ٨ هزار و ۲۲۸ متر مربع در ٣ طبقه و محوطه مربوطه در دست اقدام بوده و همه عملیات عمرانی آن رو به اتمام است».

جاده ورودی به پایانه مرزی رازی خوی و خود پایانه پیشتر وضعیت بسیار نامطلوبی داشت و با آن سوی مرز به هیچ عنوان قابل مقایسه نبود و بیشتر شبیه یک ترمینال درون شهری بود تا یک پایانه بین المللی!

اجرای طرح جدید پایانه هم در سال های اخیر با تاخیر فراوان روبه رو بوده عملیات عمرانی آن همچنان در حال احداث است و وعده های بیشماری را برای افتتاح پشت سر گذارنده است.

فاز اول این پروژه در آذرماه سال ۹۷ با مبلغ قرارداد ۸۱ میلیارد ریال به اتمام رسید که شامل محوطه‌سازی ایست اختیاری و عملیات ساماندهی و بهسازی رودخانه قطور بطول ۶۰۰ متر ، احداث پل ارتباطی به طول ۳۵ متر ،آماده سازی محوطه سایت اجباری به مساحت ۳۰ هزار مترمربع ، اجرای دیوار محیطی و تثبیت ترانسه بود.

مرحله اول فاز دوم نیز با مبلغ قرارداد ۲۲۰ میلیارد ریال اجرای محوطه سازی و احداث ساختمان‌های جانبی پایانه مرزی، اجرای کف‌سازی بتنی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع، احداث سر درب‌های ورودی و خروجی، احداث سه دستگاه سرویس بهداشتی، ساختمان‌های موتورخانه، دیزل ژنراتور و ساختمان تاسیسات برقی جمعا به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع، اجرای تاسیسات زیربنایی محوطه و تکمیل دیوار محوطه را شامل می‌شود.

این پروژه قرار بود بهار ١٤٠٠ افتتاح شود اما اکنون به اواخر بهار سال آینده موکول شده است این در حالی است که مرز "رازی" یکی از شلوغ ترین مرزهای مسافری کشور به شمار می رود!

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 28320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha