«سیامند رحمان»، هرکول خندانی که جاودانه شد

سرویس آذربایجان غربی- امروز دومین سالگرد کوچ ابدی جهان پهلوان «سیامند رحمان»، قوی‌ترین مرد دارای معلولیت جهان، رکورد دار آسیا و دارنده ٢ مدال طلای پارالمپیک است. هرکولی که از شهر مرزی اشنویه به رکورداری جهان رسید و مرزهای محدودیت را به تمامی جا به جا کرد و هیچوقت خنده از لبانش محو نشد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، درخشش «سیامند رحمان»، در رقابت‌های وزنهبردای پارالمپیک ریو ٢٠١٦، را نمی شود فراموش کرد. زمانی که رقیبانش وزنه های بین ٢٠٠ تا ٢٣٠ کیلوگرمی را جابه جا می کردند، او در بدو ورود درخواست وزنه ٢٧٠ کیلوگرمی را کرد و با یک حرکت آن را بالای سر برد. وقتی با این وزنه مدال طلایش قطعی شد اینبار برای حرکت دوم خود درخواست وزنه ٣٠٠ کیلوگرمی را داد تا به رکورد جهان و پارالمپیک دست یابد.

سیامند رحمان به راحتی وزنه ٣٠٠ کیلوگرمی هم را بالای سر برد تا رکورد جهان و پارالمپیک را جابه جا کند. اما او دست بردار نبود و با آمادگی بدنی که در خود سراغ داشت برای حرکت سوم خود درخواست وزنه ٣٠٥ کیلوگرمی داد و آن را هم مهار کرد تا با ٢ چراغ سفید و یک چراغ قرمز بازهم رکورد جهان و پارالمپیک را جابجا کند و قدرتمندانه قهرمان پارالمپیک شود.

هرکول خندان اما باز هم دست بردار نبود و برای حرکت چهارم خود درخواست وزنه ٣١٠ کیلوگرمی داد. سالن در سکوت کامل بود و سیامند اینبار هم وزنه را مهار کرد و ضمن کسب مقام قهرمانی و مدال طلای پارالمپیک ریو، با این رکورد جدید در تاریخ ورزش جهان جاوادانه شد ونام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد.

قوی‌ترین مرد دارای معلولیت جهان، رکورد دار آسیا، دارنده ٢ مدال طلای المپیک کسی که می خواست رکورد جدیدی را در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیوی ژاپن به ثبت برساند، اما متاسفانه اجل امانش نداد و هرکول خندان و قهرمان بی نظیر دو سال پیش در چنین روزی از میانمان پر کشید.

در حالیکه تنها ٦ ماه تا مسابقات مانده بود، اما در اتفاقی غیر منتظره دارنده پنج عنوان قهرمانی جهان، سه بار قهرمانی آسیا و صاحب رکورد بلامنازع رکورد پارالمپیک جهان، دل پر مهرش از تپیدن ایستاد و اسفند ماه سال ٩٨ در اثر ایست قلبی، شمع سی و یکمین بهار زندگیش رو به خاموشی گذاشت.

او یک ماه و نیم پیش از حضور در مسابقات قهرمانی جهان که به میزبانی ژاپن برگزار شد، ضمن کسب سومین عنوان قهرمانی در جهان سهمیه حضور در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را هم به دست آورده بود و هیجان حضور در این رویداد ورزشی بزرگ را داشت. گفته بود: «نمی‌توانم تا توکیو صبر کنم، در توکیو همه چیزی بین من، وزنه و رکوردم قرار دارد و من همه مرزها را جا‌به‌جا خواهم کرد».

مدال طلای پارا المپیک ۲۰۱۲ لندن، پنج مدال طلا و یک نقره مسابقات قهرمانی جهان و سه مدال طلای بازی‌های پارآسیایی ۲۰۱۰ گوانژو، ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا از سیامند، ورزشکاری برجسته در سطح رقابت‌های بین‌المللی ساخته بود و همچنین این ملی‌پوش پر افتخار پاراوزنه‌برداری ایران به‌عنوان یکی از ستارگان کمپین معرفی پارالمپیک ۲۰۲۰ هم معرفی شده بود.

او ساکن اشنویه از شهرهای مرزی استان آذربایجان غربی بود، خودش می گفت: «در «نقطه صفر مرزی» تمرین می کنم و سعی می کنم در توکیو بدرخشم و بازهم طلایی شوم».

روزی که جهان پهلوان از میانمان رفت، بازار اشنویه تعطیل شد، به رغم ترس از شیوع ویروس کشنده کرونا، هزاران نفر از مردم اشنویه و شهرهای اطراف برای بدرقه پیکر جهان پهلوان حاضر شدند و او را تا «قلاتگاه»، تپه مشرف بر دشت اشنویه به عنوان آخرین منزلش همراهی کردند.

دو روز بعد از کوچ ناگهانی سیامند، پرچم کمیته بین المللی پارالمپیک به احترام رکورددار آسیا و قهرمان سنگین وزن وزنه برداری جهان به حالت نیمه افراشته درآمد.

وب سایت رسمی کمیته بین المللی پارالمپیک در پی درگذشت اش، گزارش ویژه ای از زندگی او منتشر کرد و رئیس کمیته پارالمپیک آسیا (APC) مجید راشد به همراه یک فیلم کوتاه پیام خود را بدین مضمون ارسال کرد: «دستاوردهای سیامند نشان از یک ورزشکار باوقار حتی بیرون از میادین ورزشی بود؛ مردی با شخصیت که همواره در برابر دیگران از خود فروتنی نشان می داد. او خیلی زود از میان ما رفت و به واقع فقدان وی بسیار تاسف بار است».

این پهلوان فروتن و دوست داشتنی در قید حیاتش علیرغم کسب آن همه مدال طلا در گفت و گو با رسانه ها گفته بود: «مسئولان استان کوچکترین توجهی به من به عنوان یک ورزشکار پاراالمپیکی ندارند». حقوق ماهانه قوی ترین مرد جهان، ۹۰۰ هزار تومان از صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش بود که برای او تصویب شده بود درحالیکه ۲ طلای پاراالمپیک و چند طلای جهانی داشت، همان حقوق اندک هم سر وقت پرداخت نمی شد و به گفته خود رحمان؛ «همان حقوق مصوب هم ٦ ماه به ٦ ماه می آمد».

بعد از کوچ ابدی اش رئیس کمیته ملی پارالمپپیک از برگزاری رقابت های جایزه بزرگ پارا وزنه برداری به نام مسابقات " جایزه بزرگ سیامند رحمان" خبر داد.

رییس فدراسیون جانبازان و معلولان هم اعلام کرد؛ برای گرامیداشت یاد و خاطره "سیامند رحمان" قهرمان فقید وزنه‌برداری پارالمپیک جهان، مسابقات بین‌المللی پاراوزنه برداری هرساله با حضور ورزشکارانی از کشورهای مختلف جهان به میزبانی آذربایجان‌غربی برگزار می ‌شود و در نخستین سالگرد درگذشت جهان پهلوان، موزه مرحوم "سیامند رحمان"، قهرمان وزنه برداری پارالمپیک، افتتاح شد.

در مسابقات پاراالمپیک ۲۰۲۰ نیز جایش خالی بود، پهلوانی که تا زنده بود قدرش را ندانستیم و بعد از کوچ ابدی اش تازه خیلی ها یادش افتادند. یادش گرامی

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 28362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha