ترافیک کرمانشاه؛ کلاف سردرگمی / عبداله مرادی

سرویس کرمانشاه _ "ترافیک" در کلانشهر کرمانشاه تبدیل به یک معضل مهم شده است. عبداله مرادی مدیر مسئول گروه رسانه ای میلکان در قالب یادداشتی با ارائه برخی راهکارها به این موضوع پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ ترافیک کلاف سردرگمی است که اگر قرار باشد هر کدام از ارگان‌های در گیر با آن سر نخی از آن را بکشند و به تنهایی در راه بر طرف کردن این مشکل گام بردارند مطمئنا به گره‌ای تبدیل خواهد شد که با دندان هم باز نخواهد شد. کرمانشاه به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران طی سالهای اخیر در نقاطی از شهر با گره های ترافیکی سنگینی مواجه بوده است.

مدیریت شهری کرمانشاه بدون توجه به اینکه باز کردن یک معبر و هدایت خودروهای داخل شهر به معبر دیگر موجب حل ترافیک نخواهد شد و تنها مشکل را از مکانی به مکان دیگر تغییر می دهد اقدام به احداث تقاطع‌های غیر همسطح با هزینه‌های هنگفت و اجرای طرح های ترافیکی موقت و غیر اصولی کرده است.

اجرای پروژه نا همگن و غیرکارشناسی مونوریل یکی از پر هزینه ترین این طرح ها بود که حتی در صورت بهره برداری هم نمی تواند دردی از مشکل ترافیک و حمل و نقل درون شهری کرمانشاه دوا کند.

در شهرهای بزرگ و در حال گسترش تنها راه نجات ترافیک شهری، حمل و نقل عمومی است که چرخ این حوزه در کرمانشاه به شدت لنگ می زند.
سازمان اتوبوسرانی شهر کرمانشاه طی دو دهه اخیر نتوانسته تحولی در این حوزه ایجاد کند و با ناوگانی فرسوده و محدود تا جایی پیش رفته است که امروز هیچ حرفی برای گفتن در حوزه حمل و نقل عمومی ندارد.

نه مردم رقبتی برای استفاده از اتوبوس درون شهری دارند و نه برای صاحبان و رانندگان این حوزه ادامه کار صرفه‌ای دارد. مردم نیز با توجه به خدمات رسانی ضعیف تاکسی، تردد با خودرو شخصی را راحت تر می‌دانند و همین عامل اصلی ترافیک شهری می شود.

باید هرچه سریعتر مونوریل، قطار شهری یا هر آنچه قرار است بشود تعیین تکلیف شود! اگر قرار نیست این طرح سودی برای شهر داشته باشد بهتر نیست همین امروز هزینه کردن برای آن را متوقف و هزینه های سرسام آور این طرح را در اموری همچون راه اندازی خط اتوبوس‌های تند رو شهری(BRT) سرمایه گذاری کنیم؟

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ایجاد جذابیت بیشتر برای مسافرین و صاحبان این ناوگان می تواند مردم را با این وسیله نقلیه آشتی دهد تا شاید بخشی از بار حمل و نقل عمومی را به دوش بکشد.

یکی دیگر از پاشنه آشیل‌های ترافیک شهری کرمانشاه، عدم وجود پارکینگ یا بهتر بگوییم عدم ساماندهی و نظارت بر پارکینگ های سطح شهر است. هرکس هر زمین خالی و پیاده روی را قرق کرده است و با چاپ دسته قبضی اقدام به راه‌اندازی پارکینگ عمومی کرده است و شهرداری نیز بدون دقت و نظارت به گسترش بی رویه و غیر قانونی این پدیده دامن زده است.

با توجه به احداث کمربندی های شرقی و غربی و اتصال این کمربندی‌ها به بزرگراه های اطراف شهر کرمانشاه حالا دیگر مصوبه شورای ترافیک مبنی بر جلوگیری از تردد ماشینهای سنگین در شهر لازم الاجراست که این خود می تواند بخشی از بار ترافیکی شهر را کاهش دهد.

کد خبر 28380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha