بیانیه HDP در سالگرد لغو مصونیت قضایی نمایندگان حزب دموکراسی

سرویس ترکیه- HDP با انتشار بیانیه ای به مناسبت سالگرد لغو مصونیت قضایی نمایندگان حزب سابق دموکراسی و همزمانی لغو مصونیت قضایی سمرا گزل نماینده HDP با آن، توطئه های حکومت های وقت علیه احزاب کردی را محکوم کرد.

حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در سالگرد لغو مصونیت قضائی نمایندگان حزب دموکراسی (DEP) در 2 مارس 1994 با انتشار بیانیه ای همزمانی این ماجرا را با لغو مصونیت قضایی سمرا گُزل نماینده HDP، معنادار دانسته و ضمن محکوم کردن توطئه های حکومت های وقت علیه احزاب کردی، اعلام کرد که به مبارزه خود ادامه خواهد داد.

بر اساس خبر سایت رسمی HDP، کمیته اجرایی مرکزی HDP به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد لغو مصونیت نمایندگان حزب دموکراسی و دستگیری و بازداشت آنها در پارلمان در تاریخ 2 مارس 1994، بیانیه ای کتبی صادر کرد. HDP در این بیانیه این روند را مایه شرمساری حکومت وقت دانست و اعلام کرد نمایندگانی که مصونیتشان لغو شد، راه حل هایی فراتر از راه های موجود را برای حل مسئله کرد ارائه کرده بودند، آن نمایندگان از صلح در برابر جنگ، زندگی در برابر مرگ و حقیقت در برابر انکار مسئله کرد دفاع کردند.

در این بیانیه، با اشاره به این که همچنان کردها به عنوان تروریست شناخته می شوند، آمده است: «روح تاریک دهه 90 همچنان به حیات خود ادامه می دهد. حمله های خصمانه و نفرت انگیزتر به دموکراسی همچنان ادامه دارد.»

در این بیانیه آمده است که دولت تانسو چیلر، نخست وزیر وقت، با دولت حزب عدالت و توسعه (AKP) جایگزین شد و مصونیت سمرا گزل، نماینده HDP از دیاربکر با همان روش در بیست و هشتمین سالگرد 2 مارس لغو شد.

HDP تمام کارهای حکومت ترکیه در 6 سال گذشته را نشان دهنده درماندگی حکومت دانست و اعلام کرد: «نه جایگزین کردن قیم های AKP به جای شهرداران منتخب، نه کودتای 4 نوامبر، نه بازداشت لیلا گوون و موسی فریس اوغولاری، و نه رفع مصونیت قضایی سمرا گزل امروز دیگر کودتاچیان را نجات نخواهد داد. پرونده انحلال HDP و پرونده توطئه کوبانی نجات دهنده کودتاچیان نخواهد بود. زیرا با این کارها سیاست کردها رشد کرد و به یک بازیگر اصلی در تعیین موازنه های سیاسی در ترکیه بدل شد.»

HDP در پایان افزود: «ما همه کودتاهای نظامی و غیر نظامی از جمله کودتای دوم مارس و لغو مصونیت قضایی تصویب شده در شب گذشته در مجلس را محکوم می کنیم. دیروز لیلا زانا، احمد ترک، اورهان دوغان، خطیب دجله، سیری ساکیک و محمود آلیناک سر تسلیم فرود نیاوردند و امروز هم رفقای ما در زندان همین روش شرافتمندانه را ادامه می‌دهند. ما تا آخر به مقاومت خود ادامه خواهیم داد. ما پیروز خواهیم شد، کودتاچیان شکست خواهند خورد.»

حزب دموکراسی (DEP)

حزب دموکراسی یک حزب کردی بود که در سال 1991 تاسیس شده بود. نام هایی چون لیلا زانا، محمود آلیناک، سیری ساکیک، سلیم صداق، و صدات یورتداش به عنوان نمایندگان این حزب به مجلس راه یافتند. در دسامبر 1993 دادستانی آنکارا علیه نمایندگان این حزب در دادسرای قانون اساسی ترکیه تشکیل پرونده داد. در دوم مارس 1994 با اصرار تانسو چیلر نخست وزیر وقت ترکیه مصونیت قضایی نمایندگان این حزب لغو شد و این نمایندگان بلافاصله در مجلس بازداشت شدند. این حزب نیز در 16 ژوئن 1994 از سوی حکومت منحل شد.

کد خبر 28415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha