وضعیت اسف بار رسانه ها در ترکیه در ماه فوریه 

سرویس ترکیه - تنها در ماه فوریه در ترکیه یک روزنامه نگار کشته شد و سه روزنامه نگار دیگر مورد حمله قرار گرفتند و 5 روزنامه نگار در مجموع به بیش از 16 سال زندان محکوم شدند.

به گزارش کردپرس، انجمن روزنامه نگاران «دجله فرات» گزارش ماهانه نقض حقوق روزنامه نگاران را برای ماه فوریه اعلام کرد. بر اساس این گزارش در ماه فوریه یک روزنامه نگار کشته شد و سه روزنامه نگار دیگر مورد حمله قرار گرفتند و 5 روزنامه نگار در مجموع به بیش از 16 سال زندان محکوم شدند.

بنا بر گزارش انجمن روزنامه نگاران دجله فرات، در ماه فوریه وضعیت روزنامه نگاری در ترکیه همچنان اسف بار توصیف شد. در ماه فوریه گونگور ارسلان، روزنامه نگار پیشکسوت و صاحب امتیاز روزنامه صدای قوجائلی به دلیل افشاگری هایش در یک حمله مسلحانه کشته شد. انجمن روزنامه نگاران دجله فرات ابراز امیدواری کرد که قاتلان ارسلان شناسایی شده و به سزای اعمالشان برسند.

بر اساس گزارش انجمن دجله فرات، در ماه فوریه یک روزنامه نگار به قتل رسید، 3 روزنامه نگار مورد حمله قرار گرفتند، به خانه 3 روزنامه نگار از سوی نیروهای امنیتی حمله شد، 7 تن بازداشت شدند، 3 روزنامه نگار با حکم دادگاه راهی زندان شدند، 3 روزنامه نگار مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، و 11 مورد جلوگیری از تهیه خبر از رخدادهای گوناگون صورت گرفت.

در این ماه علیه 9 روزنامه نگار پرونده قضائی جدید تشکیل شد و 5 روزنامه نگار از سوی دادگاه جمعاََ به 16 سال و 4 ماه و 22 روز زندان و پرداخت 7 هزار لیر غرامت محکوم شدند. در مجموع در 39 پرونده قضائی که روند دادگاه های آنها از ماه های قبل ادامه داشت، 119 روزنامه نگار این ماه هم در دادگاه ها محاکمه شدند.

در این ماه نهاد نظارت بر صدا و سیمای ترکیه (RTÜK) ده سازمان رسانه ای را در مجموع 16 بار جریمه کرد. 7 کتاب و 10 شماره نشریه، و دو روزنامه از کتابفروشی ها جمع شد. همچنین دو سایت اینترنتی و 169 مورد خبر فیلتر شدند.

کد خبر 28573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha