مصرف دوزهای بالای ویتامین اثر محافظتی و پیشگیری از کرونا ندارد

سرویس آذربایجان غربی- متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: برای دریافت ویتامینها و املاح، نیازی به مصرف مکم لها در زمان شیوع بیماری کرونا نبوده و مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی برای پیشگیری از بیماری کرونا ندارد.

به گزارش کردپرس، دکتر سکینه نوری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: بیماری ویروسی کرونا دارای طیف خفیف تا شدید است و افراد در کلیه گروههای سنی مختلف می توانند به این بیماری مبتلا شوند اما سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند بیشتر در معرض خطر هستند.

او ضمن تاکید بر رعایت تعادل و تنوع مصرف مواد غذایی مختلف در شرایط عادی و بحرانی به وب دا افزود: مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی برای حفظ سلامت بدن را تعادل و مصرف انواع مختلف مواد غذایی در گروههای اصلی غذایی را تنوع می گویند. ویتامین های مورد نیاز برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری بایستی از طریق مواد غذایی دریافت شود.

دانشیار دانشگاه پزشکی ارومیه ، ضمن اشاره بر اینکه مواد غذایی در هر گروه غذایی دارای ارزش غذایی یکسانی هستند و می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد، گفت: می توان از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد و به منظور افزایش سطح ایمنی بدن ، بصورت روزانه از منابع غذایی دارای ویتامین C مثل انواع میوه، سبزی ها و مرکبات استفاده شود.

دکتر نوری بیان کرد: برای دریافت ویتامینها و املاح، نیازی به مصرف مکملها در زمان شیوع بیماری کرونا نبوده و مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی برای پیشگیری از بیماری کرونا ندارد و برنامه مکمل یاری فقط بر اساس دستورالعمل های کشوری انجام شود.

او به نقش ویتامین‌های A و E در تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد و گفت: ویتامین A در انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات موجود است و برای دریافت ویتامین E از روغن های مایع مثل آفتابگردان و ذرت استفاده شود.

مواظب مصرف غذاهای چرب و شور باشید

استاد دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، کنسرو، سوسیس و کالباس موجب اختلال در سیستم ایمنی شده و باعث ایجاد تورم و التهاب در قسمتهای مختلف بدن از جمله مجراهای تنفسی و مسیرهای هوایی می شود که توصیه می شود تا حدامکان استفاده نشود .

او به نقش ویتامین D در افزایش سیستم ایمنی اشاره کرد و گفت: مصرف روزانه لبنیات، زرده تخم مرغ و ماهی موجب دریافت این ویتامین می شود.

مایعات فراموش نشود

دکتر نوری با تاکید بر نقش مایعات در حفظ ایمنی بدن، ادامه داد: مصرف 6 تا 8 لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات بصورت روزانه توصیه می شود با مصرف مقدار مناسب آب، ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر حرکت کرده و سموم از بدن دفع می شود.

این متخصص تغذیه در خصوص مصرف مایعات در بیماران کرونایی تاکید کرد: در مبتلایان به کرونا تب شایع بوده و با بالا رفتن دمای بدن، متابولیسم نیز افزایش می یابد بنابر این مصرف آب و مایعات و غذا در حجم کم و دفعات بیشتر در بیماران کرونایی توصیه می شود.

افزایش تعداد وعده غذایی و کاهش حجم مواد غذایی

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی به مصرف مواد غذایی در چهار تا شش وعده غذایی ولی در حجم کم در طول روز تاکید کرد و افزود: افزایش تعداد وعده های غذایی و کاستن حجم مواد غذایی در هر وعده موجب حرکت آزادانه دیافراگم به سمت بالا و پایین می شود.

او ادامه داد: در عفونتها از جمله بیماری کرونا متابولیسم افزایش یافته و مواد سمی در بدن تجمع یافته و در تعادل آب بدن و گوارش اختلال ایجاد می شود بنابراین مراقبت تغذیه ای بیماران مبتلا به کرونا نیازمند تامین انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و املاح است.

دکتر نوری ادامه داد: در مرحله حاد بیماری کرونا که فرد تب دار بوده مصرف سوپ ضروری است و رژیم غذایی حاوی میوه (موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی، پرتقال)، سبزی ها (اسفناج، جعفری، سبوس گندم، هویج، کدو حلوایی، سیب زمینی و گوجه فرنگی) در کنار شیر و ماست توصیه می شود. در صورت داشتن مشکلات گوارشی از دوغ کم نمک، ماست کم چرب پروبیوتیک استفاده کنید.

استاد تغذیه دانشگاه با اشاره به ایجاد مشکلات گوارشی و تنفسی در بیماران کرونایی گفت: اگر فردی دچار مشکلات گوارشی است حتماً در طول روز چندین نوبت از دوغ کم نمک، ماست کم چرب پروبیوتیک در وعده های متفاوت استفاده کند و برای افرادی که مشکلات تنفسی توام با سرفه و تنگی نفس دارند توصیه به احتیاط در مصرف شیر می شود، زیرا شیر میزان ترشحات ریوی را افزایش می دهد، لذا در این افراد باید از لبنیات کم چرب و کم نمک استفاده شود

او بیان کرد: در فرد بیمار مبتلا به کرونا، نیاز به پروتئین افزایش می یابد بنابراین تامین پروتئین روزانه از انواع گوشتها، لبنیات پاستوریزه و تخم مرغ توصیه می شود.

این متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ضمن تاکید بر نقش کلیدی ویتامینها و املاح معدنی برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا گفت: نیاز بدن به ویتامین‌های A, E,D,C و خانواده B و نیز مواد معدنی همانند آهن و روی در فرد مبتلا وجود دارد که از طریق مصرف مواد غذایی بهتر است تامین شود.

او در خصوص مصرف سیر، زنجبیل در فرد مبتلا به کرونا گفت: اینگونه مواد غذایی به دلیل ترکیبات خاصی که دارند در مقابله با عفونتهای باکتریایی و ویروسی مفید هستند اما شواهدی مبنی بر درمان بیماری کرونا با مصرف این مواد وجود ندارد.

دکتر نوری تاکید کرد: بزرگنمایی اثرات مفید سیر، زنجبیل و برخی مواد غذایی و مصرفی بی رویه آنها می تواند پیامدهای نامطلوبی بر متابولیسم بدن و تداخل در جذب و تاثیر داروها و مکملهای تجویز شده داشته باشد.

او در ادامه به توانایی ویروس کرونا برای حیات در دمای پایین اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه ویروس کرونا در دمای پایین و فریز شده زنده می ماند می توان با رعایت بهداشت و ایمنی مواد غذایی از انتقال بیماری پیشگیری کرد. این ویروس به دمای پخت معمولی (70 درجه سانتیگراد ) حساس بوده بنابراین مصرف مواد غذایی بطور کامل پخته شود و با دستهای تمیز آماده و مصرف شود.

در زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید

عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی ارومیه گفت: برای تزریق واکسن به رژیم غذایی خاصی نیاز نیست. در زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید بهتر است صبحانه یا میان وعده ساده مصرف شود و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ مرغ مصرف کنید این موضوع بویژه در افرادی که ترس از آمپول زدن دارند باید رعایت شود.

متخصص تغذیه دانشگاه تاکید کرد: قبل و بعد از انجام واکسیناسیون مقدار زیادی آب بنویشید، مصرف مایعات باعث عملکرد بهتر بدن در زمان واکسیناسیون می شود و همچنین از افت فشارخون در هنگام تزرق واکسن جلوگیری می کند.

تضعیف سیستم ایمنی بدن با مصرف فست فودها، غذاهای چرب و پرنمک

دکتر نوری ضمن تاکید بر اینکه رعایت رژیم غذایی سالم باعث پاسخ ایمنی مناسب می شود گفت: مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و بعد از تزریق واکسن کمک کننده است و اضافه کردن چاشنی هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زردچوبه، سیر و پیاز بعلت داشتن خاصیت ضد التهابی در تهیه غذا توصیه می شود.

او افزود: مصرف فست فودها، غذاهای چرب و پرنمک بعلت تضعیف سیستم ایمنی قبل و بعد واکسیناسیون توصیه نمی شود.

کد خبر 28628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha