رقص های بومی آذربایجان غربی ثبت ملی شدند

سرویس آذربايجان غربى- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث ناملموس کشور رقص های محلی- بومی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش کردپرس، به نقل از میراث فرهنگی؛ حسن سپهرفر با اعلام این مطلب اظهار کرد: حرکات موزون و رقص هایی که هر یک برخاسته از فرهنگ و فولکلور قومی ملت ها است، همچون شیرخانی یا (شیخانی)، کوچری اکملی، تک ایاق، ایکی آیاق ، اوچ ایاق، توولاما، یان باسدی، تن زره، و یارپدا و ... در همه جای آذربایجان غربی در مراسم جشن های عروسی و اعیاد ملی و... توسط گروه های مردمی انجام می شود.

او ادامه داد: اینگونه رقص های محلی که کنش های اجتماعی مستتر در بطن خود را دارد در آذربایجان غربی و در میان قومیت های مختلف با اسامی جلمان و یاللی در میان ترک زبان ها؛ گوند، هل پرکی و داوات در میان کردزبان ها و جانیمان و... در میان مسیحیان شناخته می شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: این رقص ها به صورت گروهی اجرا می شود و از نگاه مردم شناختی می تواند در پیوند فرهنگی اقوام داخل کشور و حتی در مرزهای فراملی موجب تقویت ارتباطات فرهنگی شود.

سپهرفر گفت: با ثبت این اثر در فهرست آثار میراث ناملموس استان و با احتساب یک اثر ثبت جهانی میراث ناملموس، تعداد آثار ثبتی آذربایجان غربی در حوزه میراث ناملموس به 60 مورد می رسد.

او تصریح کرد: هیجی خوانی قرآن، مهارت ساخت رحل قرآنی، مهارت ساخت شانه چوبی،دانش سنتی کتابت سیاق و ... از جمله میراث های ناملموسی هستند که اخیرا در گستره ملی برای استان‌های کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 28858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha