ورود جدی دستگاه قضایی کردستان به مسئله معادن استان /بهره‌برداران مالک مطلق نیستند

سرویس کردستان- دادستان مرکز کردستان گفت: دستگاه قضایی از باب حقوق عامه به معادن ورود کرده چرا که یک سری ترک فعل‌هایی در ارتباط با حق عامه در معادن استان صورت گرفته که در دستگاه قضایی مطرح است.

به گزارش کرد پرس، محمد جباری ظهر امروز در یازدهمین جلسه شورای معادن استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: موضوع قانون حمایت از تولید در مقوله معادن مجزا استچرا که از دیدگاه قضایی در موضوع معادن، حق و تکلیف دقیقا در کنار هم قرار گرفته است.

جباری خاطرنشان کرد: مکانیسم‌هایی برای حمایت از معادن وجود دارد که یکی از این بسترها تصمیم‌گیری‌هایی است که در شورای معادن گرفته می‌شود.

دادستان مرکز کردستان گفت: دستگاه قضایی از باب حقوق عامه به معادن ورود کرده چرا که یک سری ترک فعل‌هایی در ارتباط با حق عامه در معادن استان صورت گرفته که در دستگاه قضایی مطرح است.

جباری خاطرنشان کرد: هر اندازه رونق تولید در معادن بیشتر شود با توجه به رویکرد مردم‌محوری دولت سیزدهم، این دولت می‌تواند در دستیابی به اهداف و برنامه‌ها موفق‌تر عمل کند.

وی عنوان کرد: عدم استقرار مسوول فنی حداقل در معادن درجه یک سطح استان از مسائلی است که باید به صورت ویژه نظارت شود که در مصادیق شاهد ترک‌فعل در این خصوص هستیم.

جباری اضافه کرد: شیوه ناصحیح استخراج از معادن از موارد دیگری است که نیاز به نظارت دارد چرا که معادن تجدیدناپذیر هستند و باید در موضوع استحصال نظارت ویژه‌ای باشد.

دادستان مرکز استان کردستان عنوان کرد: بهره‌برداران مالک مطلق معادن نیستند بلکه بهره‌بردار حق انتفاع موقتی با دریافت مجوز و پروانه بهره‌برداری دارد و باید با روشی استحصال صورت بگیرد که بیشترین بهره‌وروی و کمترین زیان داشته باشد.

جباری عنوان کرد: اکنون برخی از بهره‌برداران در روش استخراج، تنها منفعت خود را می‌بینند و این زیان بیشتری به منابع وارد کرده که دستگاه قضا به جد به این موضوع ورود کرده است.

وی اضافه کرد: در بحث حقوقات دولتی معادن نیز، مبنا استخراج واقعی است، مگر اینکه میزان استخراج از میزان مندرج در پروانه کمتر باشد.

دادستان مرکز استان کردستان عنوان کرد: معدن‌دار موظف است که دستگاه اندازه‌گیری را در محل استخراج مستقر کند و نظارت کامل به این مهم صورت بگیرد.

وی افزود: همه باید کمک کنیم که حقوقات دولتی از معادن استیفا شود چون به هر میزان دولت حقوقات خود را دریافت کند به همان میزان در حوزه معادن می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

وی یادآوری کرد: بخش قابل‌توجهی از حقوقات دولتی در حوزه معادن کردستان استیفا نشده و این مستلزم کار جهادی است.

وی در پاسخ به اظهارنظر سرپرست محیط زیست کردستان در مورد وضعیت سالم بودن آب روستاهای اطراف معدن داشکسن قروه، اظهار کرد: با دیدگاه شما در این مورد که آب این روستاها مشکلی ندارد اصلا موافق نیستم، چراکه آب روستاهای اطراف این معدن براساس نظر متولیان امر آلوده است.

شفاف‌سازی در زمینه وضعیت سالم و یا ناسالم بودن آب و محصولات کشاورزی در مناطق نزدیک معادن باید هرچه سریع‌تر انجام شود و به افکار عمومی و دغدغه‌ها پاسخ داده شود.

کد خبر 28869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha