دمشق  باوری به مذاکره ندارد/ کُردها کلید حل بحران‌سوریه هستند

سرویس سوریه- صالح مسلم گفت: اگر دمشق ذهنیت حذف و اعمال زور بر مردم سوریه را کنار بگذارد، راه حل سیاسی ممکن می‌شود.

صالح مسلم عضو کمیته مرکزی حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) در گفت‌وگو با رسانه‌های شمال سوریه، اظهار کرد: تغییرناپذیری مقامات دولتی در دمشق و تداخل منافع نیروهای تأثیرگذار در عرصه سوریه همچنان مانع از راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه می‌شود.

وی با نزدیک شدن به یازدهمین سالگرد جنگ سوریه، گفت: هر آرزویی برای بازگشت به قبل از سال ۲۰۱۱، امکان پذیر نیست و دولت سوریه راهی جز مشارکت مردم در تصمیم گیری سیاسی ندارد و این از طریق پروژه های ارائه شده از سوی اداره خودمختار دموکراتیک امکان پذیر است.

وی افزود: این شامل تغییر قانون اساسی، مدیریت و شخصیت ها نیز می شود.

مسلم تاکید کرد: همپوشانی منافع کشورهای تأثیرگذار در بحران سوریه، مانع از حل بحران سوریه می شود و اراده سیاسی در دست دولت دمشق نیست، بلکه ریتم حیات خود را با قدرت‌های دیگر تنظیم می‌کند.

مسلم خاطرنشان کرد: اپوزیسیون، کشورهای غربی و اتحادیه اروپا موضوع سرنگونی نظام سوریه را رها کرده اند، اما می خواهند آن را تغییر دهند تا دموکراسی از طریق آن محقق شود.

این سیاستمدار کُرد سوری گفت: سوری ها می توانند راه حلی برای بحران بیابند، اما در حال حاضر این راه‌حل دور از دسترس است ولی در آینده دمشق چاره ای جز مشارکت مردم در تصمیمات سیاسی ندارد.

وی افزود: راه‌حل نظامی برای سوریه راهگشا نیست و به حل بحران کمکی نمی‌کند.

مسلم خاطرنشان کرد: درگیری نظامی تنها در یک مورد امکان پذیر است و آن جنگ علیه گروه های جهادی است که توسط ترکیه و سایر نیروها حمایت می شوند و بخش هایی از خاک سوریه را کنترل کرده‌اند.

وی بر ضرورت دور نگه داشتن ترکیه در راه حل برای سوریه تاکید کرد و یادآور شد: ترکیه در سوریه جاه طلبی هایی دارد و تنها طرفی است که از زمان صدور قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل در برابر راه حل سیاسی ایستاده است.

مسلم در پاسخ به این سوال که موانعی که مانع تفاهم بین دولت خودمختار و دمشق می شود، گفت: ما معتقدیم که اگر دمشق ذهنیت حذف و اعمال زور بر مردم سوریه را کنار بگذارد، راه حل سیاسی ممکن می‌شود.

مسلم خاطرنشان کرد: آنچه در شمال شرق سوریه اتفاق می افتد نشان دهنده «جوهره انقلاب سوریه» است زیرا خواستار آزادی، دموکراسی و مشارکت مردم در تصمیم گیری سیاسی است.

وی به دشواری راه حل با توجه به «نیروهای بیرونی حامی حزب بعث» و «عدم کنار گذاشتن ذهنیت انحصارگرایی در حکومت توسط حزب حاکم» اشاره کرد.

مسلم درباره پیچیدگی‌های پرونده سوریه در نتیجه مداخلات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: قدرت‌های بین‌المللی تنها برای حل بحران سوریه در صحنه سوریه ظاهر نشده‌اند، بلکه بیشتر درگیر برنامه‌ریزی برای ماندگاری خود هستند.

عضو هیات رییسه حزب اتحاد دموکراتیک، راه حل بحران سوریه را این گونه خلاصه کرد: همه طرف های خارجی از دیکته کردن منافع خود به نیروهایشان در سوریه دست بردارند و امور را به سوری ها واگذار کنند، زیرا مردم سوریه به تنهایی قادر به یافتن راه حل از طریق گفتگوی گسترده برای بحران سوریه هستند.

کد خبر 29130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha