احزاب کرد باید به مسئولیت خود در قبال اتحاد کردستان عمل کنند

سرویس ترکیه - احزاب عضو کارگروه اتحاد کردستان یاد و خاطره جان باختگان قتل عام حلبچه را گرامی داشتند و خواستار ایجاد وحدت ملی برای حفظ دستاوردهای کردستان شدند. 

به گزارش کردپرس، کنگره جامعه دموکراتیک (DTK)، جنبش زنان آزاد (TJA)، حزب مناطق دموکراتیک (DBP)، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، حزب کمونیست کردستان (KKP)، و دیگر احزاب عضو در کارگروه اتحاد کردستان، در 34 مین سالگرد قتل عام حلبچه، که در آن بیش از 5 هزار نفر از مردم غیر نظامی جان خود را از دست دادند، با انتشار بیانیه ای از همه احزاب کردستان خواستند تا به مسئولیت های خود درباره حفظ وحدت و اتحاد در کردستان عمل کنند.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، این بیانیه از سوی سینان چیفت یورک رئیس KKP و صالحه آیدنیز رئیس مشترک DBP به زبان های کُردی و ترکی خوانده شد.

صالحه آیدنیز، رئیس مشترک DBP، قبل از خواندن بیانیه مشترک، به بازداشت زنان از جمله فعالان سیاسی زن و نمایندگان اتحادیه ها در جریان یورش به خانه ها در دیاربکر واکنش نشان داد.

آیدنیز سپس با نام بردن از کشتار حلبچه با عنوان «قتلگاه آینده مردم کرد» گفت: «درد آنها هرگز فراموش نخواهد شد.»

او با بیان اینکه چنین فاجعه ای نقطه سیاهی در تاریخ بشریت است، گفت: «عاملان این کشتار و عاملان ایجاد چنین روز سیاهی، در مقابل مبارزه مصمم مردم، شکست خوردند.»

آیدنیز با تاکید بر اینکه با ظلم و خشونت نمی توان جلوی مبارزه برای آزادی را گرفت، گفت: «گروه های داعش نیز که کشتار ایزدی ها را انجام دادند این واقعیت را تجربه کردند و در سرنوشت مشترکی با صدام و رژیم بعث شریک شدند.»

او افزود: «این ذهنیت همچنان وجود دارد. مهمترین دلیل این حملات و کشتارهایی که در دوره های مختلف تاریخ رخ داده است تفرقه افکنی بین کردها است. با این حال مردم کرد با مبارزه و مقاومت بی بدیل خود در برابر این حملات به دستاوردهای بسیار مهمی دست یافته اند. ایجاد اتحاد ملی برای حفاظت از این دستاوردها ضروری است.»

رئیس مشترک DBP با فراخواندن تمامی احزاب، نهادها و سازمان های کردی به انجام مسئولیت های خود در این زمینه، تصریح کرد که احزاب باید «بار وحدت» را به دوش بکشند. او گفت: «تمرکز اصلی ما باید بر روی منافع ملی باشد، البته در بین ما کردها به طور طبیعی اختلافات ایدئولوژیک وجود دارد، اما این اختلافات باید نشان دهنده رنگارنگی کردستان باشد و نباید مانعی برای اتحاد کردها باشد.»

صالحه آیدنیز در آخر با گرامی داشتن یاد کودکانی که در قتل عام حلبچه جان خود را از دست دادند، اعلام کرد: «هرگز اجازه نخواهیم داد فرزندانمان این تجربه را دوباره از سر بگذرانند. ما مبارزه می کنیم تا در کوه های کردستان جای صدای شلیک گلوله و توپ را نغمه آزادی کردها بگیرد.»

کد خبر 29250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha