بسطامی: راه اربعین در ایلام به کشتارگاه مردم تبدیل شده است

سرویس ایلام - نماینده ایلام در مجلس در جلسه شورای اداری مهران نسبت به وضعیت جاده‌های استان ایلام انتقاد کرد و گفت: راه اربعین در ایلام به کشتارگاه مردم تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، علی اکبر بسطامی با انتقاد از وضعیت جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی شهرستان مهران تصریح کرد: متاسفانه در همین روزهای ابتدایی سال جدید شاهد اتفاقات ناگواری در جاده‌های مهران و سایر شهرستان‌ها بودیم و منطقه ای که سالیان متمادی درگیر جنگ و دفاع از امنیت مرزهای این کشور بوده، امروز به کشتارگاه مردم استان و شهرستان تبدیل شده است.

وی در این جلسه در خصوص طرح سامانه گرمسیری اظهار داشت: یکی از مهم ترین طرح‌های حوزه کشاورزی در غرب کشور، طرح سامانه گرمسیری است که در چند استان غربی از جمله ایلام اجرایی می شود که با ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل طرح، پنج هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نماینده مردم ایلام بیان کرد: این طرح در سفر رئیس جمهور به استان جزء اولویت ها قرار گرفت و امیدواریم با تخصیص اعتبار ویژه این طرح تا دو سال آینده تکمیل شود که افتتاح این طرح باعث آبی شدن ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوب استان می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص منطقه آزاد مهران خاطرنشان کرد: با وجود گذشت بیش از یک سال از تصویب منطقه آزاد مهران و اختصاص ۷ هزار هکتار زمین، همچنان این منطقه طعمه طمع ورزی و کم لطفی عده‌ای سودجوی حقیقی و حقوقی قرار گرفته که استقرار منطقه آزاد مهران را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

بسطامی افزود: نکته مبهم دیگر در خصوص منطقه آزاد مهران این است که بر اساس برآوردهای کارشناسی اولیه بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین جهت راه اندازی منطقه آزاد پیش بینی شده بود، اما امروز شاهد آن هستیم که پرونده این پروژه عظیم با چیزی در حدود ۷ هزار هکتار بسته شده و بهره برداری از همین مقدار نیز با شک و تردید بسیار روبه روست.

بسطامی با اشاره به پیگیری‌های مستمر در خصوص منطقه آزاد مهران افزود: در جلسه مورخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، موانع، نواقص و کارشکنی‌های داخل استان که در مسیر راه اندازی منطقه آزاد مهران وجود دارد، به طور مفصل تشریح شد.

بسطامی از توسعه میدان نفتی چنگوله در آینده نزدیک خبر داد و گفت: توسعه این میدان عظیم در مرحله انتخاب پیمانکار است و پس از انتخاب پیمانکار و آغاز به کار این پروژه شاهد رونق اشتغال و توسعه در منطقه خواهیم بود. هم‌چنین امید داریم طبق مصوبات سفر رئیس جمهوری عملیات توسعه میدان نفتی آذر نیز آغاز شود.

وی افزود: پس از چند ماه رایزنی و پیگیری مداوم از طریق وزارت نیرو و دیگر مبادی ذیربط، در دیدار صبح روز شنبه چهارم اردیبهشت ماه با معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان برنامه وبودجه کشور و رئیس کمیسیون ماده ۲۳ سازمان، طرح احداث سد گدارخوش از میان ۲۰ سد سراسر کشور نهایی و دستورات لازم برای تخصیص ردیف اعتبار ملی و تامین بودجه کافی صادر شد.

بسطامی با اشاره به جذب صد درصدی بودجه اربعین و انتقاد از عدم اختصاص آن به رفع مشکلات این حوزه گفت: مهران به عنوان شاهراه کربلا هرساله پذیرای میلیون‌ها عاشق دلباخته ائمه اطهار است لذا بودجه اربعین باید در جایی هزینه شود که نتیجه آن ارائه خدمات شایسته به زائرین گرانقدر باشد.

رییس مجمع نمایندگان استان افزود: وضعیت فعلی مهران با ظرفیت‌های عظیم اربعین و نفت و گاز موجود در منطقه همخوانی ندارد و در صورتی که شرکت‌های نفت و گاز موجود در منطقه به مسئولیت‌های اجتماعی خود به درستی عمل کنند، بسیاری از مشکلات و معضلات در این شهرستان حل و فصل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت دامداران و عشایر منطقه افزود: شرایط سخت خشکسالی اخیر و قیمت گزاف نهاده‌های دامی، بسیاری از دامداران و عشایر را مجبور به فروش دام‌های خود به قیمت‌های غیر واقعی و بسیار ناچیز کرده و لازم است با اتخاذ تصمیمات لازم این مشکلات برطرف شود.

وضعیت جاده و تصادفات، سامانه گرمسیری،منطقه آزاد مهران، میدان نفتی آذر و چنگوله، بازارچه های مرزی، مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های منطقه، زیرساخت‌های اربعین، مشکلات دامداران مهران و خشکسالی‌های اخیر و کنارگذر مهران مهم‌ترین موارد مطرح شده در این دیدار بود.

کد خبر 29768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha