معاونت اجتماعی دادگستری کردستان، رفع نقاط حادثه خیز را در دستور کار دارد

سرویس کردستان- معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان کردستان گفت: رفع نقاط حادثه خیز در محورهای مواصلاتی کردستان به کمک نهادهای مرتبط در دستور کار این سازمان است که در این راستا دور برگردان روستای سربناو در مسیر کامیاران به عنوان یک نقطه حادثه خیز که آمار تصادفات روی داده در آن قابل توجه بود، تخریب شد و حالا با رفع آن، آمار تصادفات در این نقطه به صفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، رضا اعظمی ظهر امروز در یک نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان، اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جُرم دادگستری کردستان را تشریح و اظهار کرد:اغلب برنامه های این معاونت، حول محور برپایی کارگاه های حضوری و میدانی است اما در یک سال اخیر به علت شیوع کرونا، محدودیت هایی در این زمینه ایجاد شد هر چند این محدودیت ها نتوانست مانع انجام خواسته های این نهاد شود.

او از جمله اقدامات انجام شده در معاونت اجتماعی دادگستری کردستان را آموزش های پیش از ازدواج عنوان کرد، که کارشناسان حقوقی این نهاد روزانه در کارگاه های پیش از ازدواج حضور می یابند و آموزش های حقوقی را به زوجین پیش از عقد ارائه می دهند چرا که ریشه برخی از اختلاف ها به عدم اطلاع از مسائل حقوقی مربوط می شود که حق و حقوق زوج و زوجه در این دوره ها آموزش داده می شود و این مسئله می تواند در کاهش تعداد درخواست های طلاق بسیار موثر باشد.

اعظمی همچنین درباره تدوین برنامه های کاهش خشونت از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان توضیح داد: برخورد با خشونت به تنهایی کفایت نمی کند، بلکه ریشه یابی خشونت مهم است و باید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام شود که در هیمن راستا، کارگاه هایی به منظور ریشه یابی و و کاهش و کنترل خشم در سروآباد به عنوان شهرستان پایلوت برگزار می شود که در صورت نتایج مثبت آن در تمام شهرستان های استان برگزار خواهد شد.

او همچنین از فعالیت 14 مرکز مشاوره پیش از طلاق در سطح استان خبر داد است که 25 درصد پرونده های ارجاعی به این مراکز منجر به سازش شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان به راه اندازی سامانه «تصمیم» در استان هم اشاره ای کرد و در این باره اظهار داشت: این سامانه به منظور عدم مراجعه حضوری زوجین به دادگستری و دفاتر قضایی به آدرس zaman.behzisti.net راه اندازی شده است.

او در بخشی دیگر از سخنان خود به مکان ملاقات فرزندان طلاق که از جمله برنامه های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری است، اشاره کرد و توضیح داد: در گذشته والدینی که در مورد واگذاری کودک به یکی از زوجین توافق نمی کردند، دادگاه محل ملاقات کودکان طلاق را در کلانتری های محل که یک مکان نظامی و خشن است، تعیین می کرد که مکان مورد نظر متناسب با وضعیت روحی و روانی یک کودک نبود و چه بسا در آنجا بیشتر موجب خشونت میان والدین می شد بنابراین لذا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، مراکزی متناسب با روحیه کودکان را تحت عنوان مهر خانواده برای ملاقات کودکان طلاق با والدین خود ایجاد کرد که این مراکز حتی در برخی موارد منجر به صلح و آشتی زوجین هم شده است.

اعظمی خاطرنشان کرد: کردستان تنها استان کشور است که مراکز "مهر خانواده" در تمامی شهرستان های آن فعال است و در مرکز استان هم 2 مرکز فعال است.

او همچنین برگزاری کارگروه های پیشگیری از قاچاق کالا را از دیگر اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان عنوان کرد و گفت: با توجه به تاثیرات منفی قاچاق کالا بر روی واحدهای تولیدی داخلی، معاونت اجتماعی دادگستری کارگروه هایی را در این زمینه برگزار کرده که در آن وضعیت پرونده های مربوط به قاچاق کالا در استان بررسی می شود.

او با اشاره به اینکه 3 هزار نفر در سامانه دیدبان مردمی عضو هستند، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند با ارسال گزارش‌های خود به صورت ناشناس نسبت به اعلام جرایم اجتماعی و اقتصادی اقدام کنند.

معاون اجتماعی دادگستری کردستان، رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده های مواصلاتی استان را هم از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد و گفت: با توجه به اینکه پرونده های مربوط به تصادف در نقاط حادثه خیز، آمار زیادی را به خود اختصاص داده در این راستا، معاونت پیشگیری از وقوع جرم رفع نقاط حادثه خیز به دلیل تاثیر در کاهش تصادفات را در دستور کار خود قرار داده که 66 نقطه شناسایی شده و رفع 11 نقطه در حال حاضر در اولویت است.

او یکی از این اقدامات را تخریب دور برگردان روستای سربناو در مسیر کامیاران به کمک نهادهای مرتبط عنوان کرد که به عنوان یک نقطه حادثه خیز آمار تصادفات روی داده در آن قابل توجه بود و حالا با رفع آن، آمار تصادفات در این نقطه به صفر رسیده است.

اعظمی همچنین تولید یک مستند تلویزیونی در خصوص حاشه‌نشینی، تولید تیزرهای تلویزیونی در خصوص کنترل خشم، حضور در برنامه‌های گفت‌وگو محور صدا و سیما، ارتباط با اصحاب رسانه و تولید محتوا و استفاده از تبلیغات محیطی و رسانه‌های جدید را مهمترین اقدامات در حوزه ارتباطات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان دانست.

کد خبر 2992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha