پس از شکنجه روستاییان، ورود و خروج به یک روستا در کردستان ترکیه ممنوع شد

سرویس ترکیه - در پی شکنجه تعدادی از اهالی روستای کردنشین تیموک توسط نیروهای نظامی در استان باتمان، ورود و خروج به این روستا به مدت یک هفته ممنوع اعلام، و از ورود هیأت تحقیقات HDP به آن جلوگیری شد.

به گزارش کرپرس، ورود و خروج به روستای تیموک (نام ترکی:گوموش اورگو) از توابع شهرستان کوزلوک استان باتمان ممنوع شد. این تصمیم در پی آن گرفته شد که چند تن از اهالی تیموک توسط نیروهای نظامی مورد شکنجه قرار گرفتند و هیأتی از فعالان اجتماعی و سیاسی برای تحقیقات عازم این روستا شدند.

به نوشته مزوپوتامیا، در پی حمله بامدادی نیروهای نظامی به خانه های تعدادی از شهروندان چند تن از آنها بازداشت شدند. یحیی قاراباش و سعداله قاراباش که توسط نیروهای نظامی بازداشت شده بودند، 4 روز پیاپی در حالی که کیسه گونی نایلونی بر سرشان پوشانده بودند، مورد شکنجه و ضرب و شتم نیروهای نظامی قرار گرفتند.

پس از آزادی این دو شهروند کرد، آنها این موضوع را با انجمن حقوق بشر شاخه باتمان در میان گذاشتند. پس از آن هیأتی از فعالان اجتماعی و سیاسی کرد از جمله عایشه آجار باشاران سخنگوی شاخه زنان حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، سُنگُل کرکماز، شهردار مشترک پیشین باتمان - که از سوی حکومت برکنار شده و با یک شهردار انتصابی جایگزین شده است-، اعضای جنبش زنان آزاد (Tevgera Jinên Azad-TJA)، و حریت قایتار رئیس استانی HDP شاخه باتمان، برای بازدید از روستا و تحقیق پیرامون وقایع رخ داده راهی منطقه شدند. نیروهای ژندارمری مستقر در مسیر ورودی روستا از ورود اعضای هیأت به این روستا جلوگیری به عمل آوردند. فرمانده پاسگاه ژاندارمری منطقه حکم ممنوعیت ورود و خروج 7 روزه فرمانداری را به اعضای هیأت نشان داد و مدعی شد که این تصمیم به دلیل عملیات نظامی در منطقه اتخاذ شده است.

عایشه آجار باشاران در واکنش به این وضعیت علت ممنوعیت ورود و خروج به روستا را سرپوش گذاشتن روی موضوع شکنجه اهالی روستا دانست و گفت: «تعدادی از اهالی روستا روزها تحت شکنجه بوده اند. ما می خواهیم با روستاییان شکنجه شده ملاقات کنیم. از آنجایی که نگران جان روستاییان هستیم، می خواهیم با آنها دیداری داشته باشیم. تصمیم ممنوعیت 7 روزه غیرقانونی است. هرکس در این بی قانونی شریک باشد در برابر قوه قضائیه پاسخگو خواهد بود. هم کسانی که این تصمیم را گرفتند و هم کسانی که آنها را شکنجه کردند در برابر قانون پاسخگو خواهند بود. این ممنوعیت دلیل بر شکنجه است. ما پیگیر این موضوع خواهیم بود.»

کد خبر 30161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha